آغاز پیک پنجم همراه با سویه دلتا

به گزارش جهان صنعت نیوز: استان سیستان‌و‌بلوچستان در حالی با دستان خالی و بدون حمایت‌های جدی و حداکثری با این سویه جدید روبه‌رو شده که در حال حاضر مردم زیادی به خصوص ساکنان روستاها، دسترسی به ماسک و آب تمیز برای شست‌وشو و درمان مناسب ندارند و به طریقی مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان از کمترین شرایط برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمن‌سازی خود در برابر بیماری کرونا محروم هستند. در همین راستا چندی پیش نماینده مردم سراوان در مجلس یازدهم با اشاره به معضل کمبود پزشک در استان گفته بود: «مردم بم‌پشت، از توابع شهرستان سراوان- استان سیستان‌و‌بلوچستان- به اجبار برای دسترسی به پزشک راهی پاکستان می‌شوند! زیرا سرانه پزشک در سراوان دو پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، همین سرانه دو پزشک هم ناپایدار است و پزشکان حضور دائمی در این مناطق ندارند. جمعیت سراوان نیز نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر است.»

حال براساس آمارهای رسمی یک هفته‌ای است که آمار مبتلایان در استان سیستان‌و‌بلوچستان بالای یک هزار نفر در روز است. همچنین تعداد افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ۴۸۱ نفر افزایش یافته است. همچنین تخت‌های مراقبت‌های ویژه‌ در بیمارستان‌ها کاملا پر شده است. به گفته مسوولان بیمارستان‌های سیستان‌و‌بلوچستان بیمارانی که ونتیلاتور برایشان نصب می‌شود پیش‌آگهی خوبی ندارند. بنابراین تعداد فوتی‌ها در استان در سکوت خبری روز‌به‌روز افزایش یافته است. در حالی که چنین آماری در طول این ۱۷ ماه در استان سابقه نداشته است. با این حال به گفته دکتر سیدمحمد ‌هاشمی‌شهری مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان دیروز حدود ۴۴۲ بیمار حاد تنفسی و ۲۶۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان‌و‌بلوچستان تحت درمان قرار دارند. همچنین با فوت ۱۹ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان‌و‌بلوچستان به هزار و ۵۳۴ نفر رسید. در حالی آمار فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان سیستان‌و‌بلوچستان صعودی شده که با توجه به اظهارات قبلی وزارت بهداشت درخصوص گرما و نابودی کرونا امروزه هوای استان به ۴۷ درجه رسیده! بنابراین انگار گرما بر ویروس کرونا هیچ تاثیری نمی‌گذارد. چه‌بسا ریزگردها هم بیش از گذشته مردم منطقه را عاصی کرده است. همچنین خلاف گزارش‌های وزارت بهداشت از استان در حال حاضر وضعیت منطقه قرمز است.

 این در حالی است که دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درخصوص شیوع ویروس دلتا در تهران و شهرهای دیگر اظهار داشت: «براساس گزارش‌ها ویروس دلتا در جنوب ایران ردیابی شده و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است. مردم نسبت به ویروس‌های قبلی ایمنی نسبی پیدا کرده‌اند؛ چون تعداد زیادی به مبتلا شدند. تفاوت ویروس دلتا با ویروس‌های قبلی قدرت انتقال بیشتر است و اینکه تعداد بستری‌ها در این نوع افزایش یافته است.» بنابراین خلاف ادعاهای مسوولان استان سیستان‌و‌بلوچستان بر اینکه نوع انگلیسی ویروس در استان شیوع پیدا کرده، به گفته متخصصان عفونی پیک پنجم با سویه دلتا در حال گسترش است.

درددل یک پسر سیستان‌و‌بلوچستانی

حسین، یکی از بیماران کرونایی درخصوص شرایط استان سیستان‌وبلوچستان به «جهان‌صنعت» گفت: هفته پیش پدرم به بیماری کرونا مبتلا شد. اما متاسفانه تنها بیمارستان چابهار یک ساختمان خالی با کمترین تجهیزات و امکانات درمانی است. این بیمارستان دارای ۱۱۰ تخت است. تنها یک پزشک عمومی در این بیمارستان وجود دارد. تمام شهرهای اطراف از جمله شهرستان سرباز، قصرقند، نیکشهر، کنارک، دشتیاری و حتی از زرآباد که جزو محدوده بندرعباس می‌شود به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. چه‌بسا در تمام روستاهای اطراف استان هیچ بهداری و مرکز بهداشتی وجود ندارد. برخی از روستاها با چابهار فاصله ۲۰۰ کیلومتری دارند که متاسفانه افراد زیادی قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می‌کنند.

آمار فوتی‌ها دقیق نیست!

وی افزود: پدرم را که به کرونا مبتلا شده بود برای درمان به بیمارستان امام علی (ع) بردم ولی تنها یک دگزامتازون به او تزریق کرده و بعد راهی خانه‌اش کردند. پدر من دو روز پیش بر اثر درگیری حاد ریوی فوت کرد. این در حالی بود که به دلیل دوری راه هیچ پزشک متخصص بر بالین او حاضر نشد. بنابراین نامش در لیست فوتی‌های کرونا نوشته نشده است. به همین خاطر بعید می‌دانم آمارهای فوتی در استان دقیق و شفاف باشد.

ماسک در دسترس نیست

حسین در ادامه اظهار کرد: متاسفانه اغلب مردم استان از ماسک استفاده نمی‌کنند. اگرچه ماسکی هم به طور جدی در دسترس نیست. زیرا مردم منطقه از اقشار ضعیف و تنگ‌دست هستند، بنابراین بسیاری از مردم روستاها توانایی مالی خرید ماسک را ندارند. همچنین وزارت بهداشت در بیشتر مواقع رنگ استان را زرد یا نارنجی اعلام می‌کرد. اما تعداد افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند انگشت‌شمار است.

وی افزود: مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان نسبت به ماسک زدن بی‌اهمیت هستند و در بازار سنتی چابهار که جای سوزن انداختن نیست یک نفر هم از ماسک استفاده نمی‌کند. یکی از معضلات شهر چابهار، حاشیه شهر است که دارای بزرگ‌ترین روستای کشور است. روستای کوم با جمعیت ۸۰ هزار نفری از مجموع پنج روستا تشکیل شده است. به دلیل گرانی خانه در چابهار مهاجران و اقشار ضعیف در این روستا زندگی می‌کنند. این روستا فاقد امکانات اولیه زندگی است. تمام ۸۰ هزار نفر ساکن در این منطقه به دلیل هزینه ماسک و مواد شوینده هیچ‌گاه از ماسک استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که افراد زیادی به دلایل ناشناخته و عفونت‌های مختلف در این روستا فوت می‌کنند. وضعیت هر روز در استان بدتر از دیروز می‌شود و مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان در سکوت و تنهایی فوت می‌کنند.

سرایت ۳ برابری کرونا در سیستان‌و‌بلوچستان

در همین راستا محمد‌هاشمی- رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان- به «جهان‌صنعت» گفت: در تمام طول این ۱۷ ماه وضعیت سیستان‌و‌بلوچستان به نسبت دیگر شهرهای کشور روندی منطقی را طی می‌کرد ولی این روزها با اوج‌گیری دوباره کرونا شدت سرایت در استان بسیار افزایش پیدا کرده و آمار مبتلایان و فوتی‌ها براساس گزارش‌ها حدود سه برابر هفته‌های قبل شده است. در حال حاضر حدود ۵۰۰ بیمار تنفسی در استان سیستان‌و‌بلوچستان بستری‌اند که بیشتر موارد بستری مربوط به زاهدان است. اما بیماران کرونایی سیستان‌و‌بلوچستان معمولا بدحال و با درگیری ریوی شدید وارد بیمارستان می‌شوند. همچنین تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان‌و‌بلوچستان از نوع جهش‌یافته انگلیسی است. شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: تخت‌های ویژه‌ای که برای کرونا در بیمارستان‌ها در نظر گرفتیم کاملا پر شده و دستگاه ونتیلاتور را به ناچار در بخش‌ها و اتاق‌ها، بالای سر بیماران گذاشتیم. متاسفانه در۲۴ ساعت ۱۹ بیمار کرونایی فوت کردند و دلیل این است که گروهی با تاخیر و شرایط بد به بیمارستان می‌آیند و بیمارانی که ونتیلاتور برایشان نصب می‌شود پروگنوز خوبی ندارند.

وی تاکید کرد: ۱۵ مورد از فوتی‌های امروز- دیروز- کرونا مربوط به محدوده جغرافیایی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان، دو مورد مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر و دو مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زابل است.

البته امیدواریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در صنوف و چه در ادارات و با همکاری همدیگر بتوانیم جلوی زنجیره انتقال ویروس کرونا را در سراسر سیستان‌و‌بلوچستان بگیریم. چرا که با وجود تعطیلی برخی مناطق و محدودسازی مرز، باز هم مردم منطقه به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

تعطیلی مشاغل پرخطر

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان با ابراز نگرانی از روند رو به افزایش تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی در استان گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس مشاغل پرخطر در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز به صورت موقت تعطیل شدند.

علیرضا شهرکی افزود: هم‌اینک شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در شهرهای دارای وضعیت قرمز مشاغل گروه دو، سه و چهار و در شهرهای نارنجی مشاغل گروه سه و چهار و شهرهای زرد مشاغل گروه چهار تعطیل است تصریح کرد: همچنین نماز جمعه در شهرهای قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان تجمع‌های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در استان عنوان کرد و با اشاره به اینکه در شرایط وضعیت قرمز کرونایی مردم باید هر برنامه خاصی را کنسل کنند افزود: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونای انگلیسی و وضعیت قرمز در برخی شهرهای استان به منظور پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان، اعمال برخی محدودیت‌ها از سرگرفته شده است.

تردد مرزی در سیستان‌و‌بلوچستان به حداقل برسد

محمدهادی مرعشی- معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان- نیز گفت: تردد در مرزهای رسمی این استان برای مقابله با ویروس کرونا باید به حداقل کاهش پیدا کند و ترددهای غیرمجاز نیز به شدت کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان ایرانشهر یک فوتی کرونا مثبت هندی داشته‌ایم، افزود: به تمامی فرمانداران در سراسر سیستان‌و‌بلوچستان تکلیف شده پیگیری‌های جدی در حوزه کنترل شیوع ویروس کرونا و مبارزه با آن را داشته باشند.

مرعشی در ادامه اظهار کرد: هم‌اینک وضعیت بیمارستان‌ها و تخت‌هایی که آماده کرده بودیم پر شده و متاسفانه مجبور شدیم بخش‌هایی که به سایر بیماری‌ها نیز در این بیمارستان‌ها تعلق داشته، برای کرونا جدا کنیم.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان اظهار کرد: ویروس کرونا هندی اگر در استان توسعه پیدا کند سطح کشور را فراخواهد گرفت همچنان که استان‌های همجوار ما هم درگیر شدند و این مهم شوخی‌بردار نیست.

وی با بیان اینکه مردم برگزاری مراسمات گوناگون از عزا و عروسی را به تاخیر بیندازند بیان کرد: همچنان تردد خودروها از ۱۰ شب تا سه صبح ممنوع است و افراد متخلف مشمول جریمه می‌شوند.

باید خودمان بخواهیم که کرونا جان عزیزانمان را نگیرد، باید خودمان بخواهیم که کرونا پرستاران و کادر درمان‌مان را شهید نکند، باید خودمان بخواهیم که اصناف و مشاغل و روزی عده‌ای بسته نشود، باید خودمان بخواهیم که آرامستان‌هایمان از جوانان و آرزوهای نرسیده‌شان پر نشود، باید خودمان بخواهیم که عروسی به عزا و سوگ تبدیل نشود؛ همه چیز در خواستن ما خلاصه می‌شود در رعایت ما در ماسک‌هایی چندگرمی که روی صورت می‌گذاریم در عروسی‌هایی که می‌شود کمی دیرتر برگزار و در فاصله‌هایی که می‌توان رعایت کرد و در یک جمله می‌توان گفت: تنها راه نجات همه ما در تمام این خواستن‌هاست؛ خواستن‌هایی که می‌تواند وضعیت سیستان‌و‌بلوچستان را به سفید تغییر دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 199076
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا