بی‌تفاوتی مسوولان نسبت به مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز: با این وجود در حالی که انتظار می‌رفت عیسی کلانتری از مردم عذرخواهی کند اما او مدعی شد اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست برای مهمانان ویژه در ارومیه مورد استفاده قرار می‌گرفت و اگر رییس‌جمهوری یا معاون اول هم برای بازدید می‌آمد، از آن استفاده می‌شد! این در حالی است که فرهاد سرخوش رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مسوول برنامه بازدید خبرنگاران از دریاچه ارومیه را سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌داند و نه ستاد احیا. او می‌گوید:‌ «مدیر روابط عمومی سازمان محیط‌زیست برنامه سفر را هماهنگ کرده بود و من در این موضوع دخیل نبودم، آنها خودشان از تهران هماهنگ کردند و به محل پروژه رفتند.» اما از طرفی «داور نامدار» مدیرکل حقوقی سازمان محیط‌زیست می‌گوید: «هنوز تفکیک بین ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط‌زیست مشخص نیست، در جلسه هم در مورد این موضوع صحبت می‌شود.»

همچنین رییس اتحادیه مسافربری استان تهران گفت: «اگر این اتوبوس همان طور که گفته می‌شود فاقد صورت‌وضعیت بوده و معاینه فنی سکو نداشته است، سازمان محیط‌زیست باید پاسخگو باشد.»

از طرفی توئیت عجیب و توهین‌آمیزی که کیانوش جهانپور مسوول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی پرحاشیه سازمان غذا و دارو ساعاتی پیش از این حادثه هولناک نوشت و در آن به معترضان کمبود جدی واکسن کرونا، توصیفی بسیار موهن نسبت داد و آنان را «پفیوزان تاریخ» خواند اعتراض‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. با این وجود وزیر بهداشت به جای توبیخ جهانپور از او طرفداری کرد و گفت: «قدردان زحمات اصحاب رسانه هستیم، پس از اظهارات آقای جهانپور که در پی خستگی و هجمه‌ها صورت گرفت از او خواستیم که باز هم تحمل کند و موفقیت ما را در حواشی گم نکند.»

البته این اولین‌بار نیست که لحن و ادبیات سخنگوی سازمان غذا و دارو با اعتراض مردم و اصحاب رسانه مواجه می‌شود، چه‌بسا او چندی پیش و در روزهایی که آمار مرگ روزانه کرونا به عدد ۲۰۰ نزدیک می‌شد، در واکنش به یکی از کاربران که نسبت به ایمنی واکسن کرونا ابراز نگرانی کرده بود، نوشته بود که «شما نزن، اجباری نیست!» اما «پفیوز» خواندن مردم ماجرای متفاوتی داشت؛ اگرچه جهانپور در واکنش به اعتراض گسترده، مدعی شد که مخاطب توئیتش «مافیای دارو» بوده اما چنانچه علی مجتهدزاده- وکیل دادگستری گفته- «این شخص در سازمان غذا و دارو مسوولیت دارد و اگر معتقد است که مافیایی وجود دارد، طبق وظیفه سازمانی خود باید به نهادهای نظارتی گزارش ارائه می‌کردند. اگر گزارش نداده‌اند، ترک فعل کرده‌اند و این امکان وجود دارد که محاکمه شوند اما اگر برای فرافکنی چنین اظهاراتی را می‌گویند، اقدامی غیراخلاقی‌تر مرتکب شده‌اند.» بر همین اساس هم او حالا با منتقدانی مواجه است که نه‌تنها خواستار برکناری‌اش هستند که برخی‌ حتی تصمیم گرفته‌اند از جهانپور شکایت کنند.

نمره صفر ادب و احترام

عالیه شکربیگی- جامعه‌شناس- در خصوص اینکه چرا عذرخواهی نکردن و توهین در بین مسوولان نهادینه شده به «جهان‌صنعت» گفت: زمانی که انسان‌ها نسبت به هم سرمایه اجتماعی و مسوولیتی قائل نیستند، همانند آقایان جهانپور و کلانتری که دارای سمت دولتی هم هستند اما کماکان رفتارهای خلاف عرف یا تضعیف حقوق انسان‌ها انجام می‌دهند، این نوع رفتارها گویای این است که آنها بر اساس جایگاهی که بر آن تکیه زده‌اند غره شده‌اند. هرچند که این آقایان از لحاظ علمی و تحصیلات درجه یک باشند ولی از لحاظ ادب، معرفت و احترام به حقوق انسان‌ها نمره صفر را دارند. این در حالی است که در طول این سال‌ها برخی مسوولان خود را متمایز از مردم می‌دانند. به همین خاطر آنها به خودشان اجازه می‌دهند به جای اینکه نقدهای دیگران را پاسخ دهند با بیان کلمات زننده خود را رها کنند.

وی افزود: البته ریشه این‌گونه رفتارها به عقیده من به خاطر عدم تعامل گفت‌و‌گویی در جامعه، ساختار سیاسی و خانواده است. متاسفانه در کشور ما تعامل گفت‌و‌گویی وجود ندارد. آقای جهانپور به جای اینکه پاسخ مردم را بدهد با بیان کلمه‌ای که من تکرار آن را عار می‌دانم، در واقع به گونه‌ای به مردم می‌فهماند که هیچ‌کس حق انتقاد را ندارد و همینی که هست؛ ولی همینی که هست وجود ندارد و مسوولان باید پاسخگوی مردم باشند. تعامل گفت‌و‌گویی در ساختار جامعه‌پذیری ما وجود ندارد، این امر را در مناظره‌های انتخاباتی هم شاهد بودیم. نامزدهای انتخاباتی به جای گفت‌و‌گو با هم در تنش و دعوا بودند. همین موضوع در درون خانواده‌ها هم وجود دارد. درون خانواده‌ها به جای اینکه درباره موضوعی با هم گفت‌و‌گو و مسائل را حل و فصل کنند مدام بین آنها دعوا و جدل وجود دارد که منجر به قتل‌های خانوادگی می‌شود. بنابراین در جامعه دچار حلقه مفقوده‌ای هستیم به نام گفت‌وگو؛ این حلقه در کشور ما وجود ندارد.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: به عقیده من افرادی که در ایران بر صندلی قدرت تکیه زده‌اند، تعامل گفت‌و‌گو را بلد نیستند و معرفت که برای ما ایرانی‌ها دارای اهمیت است را درون خودشان نهادینه نکرده‌اند. به همین خاطر به قدری مغرور‌ هستند که به خودشان اجازه می‌دهند هر طور که دلشان می‌خواهد با مردم صحبت کنند. به همین دلیل مدت‌هاست مردم هم دچار سرخوردگی و تحقیر شده‌اند. رفتار مسوولان حس تحقیرشدگی را به مردم القا کرده است. همچنین مردم بر این باورند که آنها فرودست هستند و مسوولان بالادست، در حالی که چنین موضوعی در کشورهای دیگر وجود ندارد. با این حال فضای مجازی به کمک مردم آمده تا آنها اعتراض‌های خود را در آنجا بیان کنند.

مسوولان بی‌تفاوتند

شکربیگی در ادامه اضافه کرد: البته وقتی اعتراضی هم به طرز نشستن کلانتری در مقابل خبرنگاران حادثه‌دیده شد، او گفته است من همیشه این‌گونه می‌نشینم و همینم که بودم! انسان وقتی در خانواده‌ای رشد می‌کند ابتدا باید احترام به حقوق انسان‌ها را فرا بگیرد. رفتار برخی مسوولان نشان می‌دهد که هیچ‌گاه این احترام را یاد نگرفته‌اند. از طرفی حرکات کلامی و غیرکلامی انسان‌ها با ما صحبت می‌کند، طرز نشستن آقای کلانتری مقابل زنان بیانگر بی‌تفاوتی مشکلات و معضلات مردم در برابر آنها است.

وی افزود: چنین تغییر‌هایی نیاز به بازنمایی جدی در ساختار جامعه‌پذیری ما دارد که از خانواده شروع می‌شود و در نهاد آموزش ادامه پیدا می‌کند و در عرصه عمومی خاتمه می‌یابد. ما باید بتوانیم ابتدایی‌ترین رفتار یعنی رعایت ادب در رفتارهای اجتماعی را رعایت کنیم.

این جامعه‌شناس بیان کرد: طرز نشستن آقای کلانتری مقابل زنان خبرنگار حادثه‌دیده نوعی بی‌تفاوتی نسبت به عرصه عمومی در جامعه و اجتماع است. مسوولان باید رفتار در مجامع عمومی را بلد باشند. اینکه آنها به خودشان اجازه می‌دهند هرگونه که می‌خواهند در اجتماع به ملت توهین کنند، سنگ را روی سنگ‌بند نمی‌کند. در واقع به عقیده من این رفتارها از سوی مسوولان نوعی نادیده گرفتن حقوق انسان‌هاست و آنها به صورت جدی مردم را ناراحت می‌کنند. رفتارهای نامطلوبی که این روزها از مسوولان ساختار سیاسی بروز می‌کند، مردم را دچار دلزدگی کرده است.

مسوولان فرهنگ استعفا ندارند

شکربیگی درباره عدم استعفای مسوولان بیان کرد: به نظرم مقوله استعفا دادن مسوولان خاطی باید در جامعه ما تبدیل به یک فرهنگ شود. این در حالی است که هنوز مسوولان فرهنگ استعفا دادن را ندارند. ولی در جوامع دیگر مسوولان با فشار رسانه‌ها و افکار عمومی از عالی‌ترین مقامشان به دلیل خطایی که انجام داده‌اند استعفا می‌دهند. این در حالی است که هنوز در کشور ما رسانه‌ها و افکار عمومی نقشی در جایگاه مسوولان ندارند. حقوق انسانی همان موردی است که جامعه ما نیازمند آن است. باید به نقطه‌ای برسیم که رفتارهای مدنی و مدنیت در حال گسترش باشد. در صورتی که مسوولانی که در واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط‌زیست نقش داشتند هم هیچ‌کدام استعفا ندادند. بنابراین مسوولانی که مقصر این حادثه و حوادث قبلی یا بعدی هستند فقط بی‌تفاوتی، سکوت و ابهام را پیشه می‌کنند. مسوولان مدام تقصیر را گردن یکدیگر می‌اندازند و به نوعی مسوولیت خود را به دیگری پاسکاری می‌کنند. چه‌بسا افراد زیادی در فضای مجازی و منتقدان خواهان استعفای آقای جهانپور و کلانتری بودند ولی مگر این مسوولان زیر بار مسوولیت خود می‌روند. در حالی که آنقدر حقوق شهروندی انسان‌ها باید برای مسوولان دارای اهمیت باشد که هر گونه رفتاری که به نوعی وجدان و خردجمعی جامعه را دچار تنش می‌کند باید خود فرد از سمت خود کناره‌گیری کند.

وی گفت: اینها خطاب به مسوولانی است که در جایگاهی هستند که شجاعت ندارند تا بگویند به دلیل بی‌کفایتی‌ام استعفا می‌دهم تا فرد باکفایت‌تری کار کند، جان چند نفر در خطر افتاده و دو نفر فوت شده‌اند و آقای جهانپور به میلیون‌ها ایرانی توهین کرده است، بنابراین با وجود تمام این صحبت‌ها من به عنوان یک فرد متعلق به جامعه که درد جامعه، درد من است، این تقاضا را دارم که مسوولان توانایی این را داشته باشند و استعفا دهند و هنوز هم دیر نشده که استعفا دهند و فرد دیگری که کفایت دارد جای آنها بیاید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 199306
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا