سهم قالیباف از شهرداری تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز: در حال حاضر گزینه‌های زیادی برای سکانداری کرسی بهشت مطرح است، اما طبیعتا برخی از این اسامی تنها در حد گمانه زنی هستند. برخی احتمال حضور در کابینه دولت اصولگرای رییسی را دارند و چند نفر باقیمانده اما از شانس بیشتری برای رفتن به بهشت برخوردارند. افرادی که از نزدیکان و یاران همراه قالیباف، رییس مجلس فعلی و کاندیدای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که طبق شنیده‌ها با سهم‌خواهی داشتن ریاست چهارساله مجلس و سهم از شورای شهر تهران و حالا انتخاب شهردار از میان یاران نزدیکش، حاضر شده است با وجود غیاب رقبای جدی اصلاح‌طلب در انتخابات، با ابراهیم رییسی به رقابت نپردازد. بنابراین عدم حضور او در رقابت ریاست‌جمهوری برای اصولگرایان هزینه سنگینی دربر داشته است.

حالا که شاکله اصلاح‌طلبان از هم پاشیده و برای معرفی لیست و حمایت یا عدم حمایت چهره‌های شناخته‌شده‌شان از لیست شورای شهر دچار تردید و سردرگمی شده‌اند، انتظار می‌رفت اصولگرایان بتوانند مثل انتخابات ریاست‌جمهوری با یکدیگر به اجماع نظر برسند و تنها یک لیست ارائه دهند. اما در انتخابات شورای شهر نتوانستند توقعات را برآورده کنند، یعنی با عدم اجماع برخلاف برخی تصورات، چهره‌هایی از جمله مرتضی طلایی نتوانستند به شورای شهر تهران راه یابند و این لیست ائتلاف یا همان لیست یاران قالیباف بودند که فاتح شورای شهر تهران شدند. در این صورت طبیعی است که با توجه به پیروزی اعضای لیست ۲۱نفره ائتلاف، شهردار پایتخت نیز از میان نزدیکان قالیباف راهی بهشت شود. البته نکته حائزاهمیت این است که از ۲۱ نفر اعضای لیست ائتلاف اصولگرایان راه‌یافته به شورای شهر،‌ ۱۱ نفر در دوره شهردار بودن محمدباقر قالیباف در این نهاد سمت داشته‌اند.

** گمانه‌زنی‌ها درباره شهردار تهران

گمانه‌زنی‌ها درباره شهردار تهران از مدت‌ها قبل حول محور برخی افراد  می‌چرخید. زمانی که در نبود چهره‌های اصلاح‌طلب برای رقابت در انتخابات مجلس یازدهم و رد صلاحیت شدن فله‌ای و دسته‌جمعی آنها، اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم توانستند پیروزهای این میدان بی‌رقیب باشند، گزینه‌هایی هم برای شهرداری تهران از همان زمان سر زبان‌ها افتاد. همان زمان مهرداد بذرپاش، گزینه پرحاشیه اصولگرا که با رانت و سرو صدای زیاد بعد از ورود مجلس یازدهمی‌ها به ریاست دیوان محاسبات منصوب شد و حالا به عنوان یک گزینه جدی برای ورود به بهشت است. علاوه بر بذرپاش، اخیرا لیست چهارنفره‌ محسن پیرهادی، رستم قاسمی،‌ هابیل درویشی و مازیار حسینی در برخی رسانه‌ها به عنوان گزینه احتمالی شهرداری تهران مطرح است. پیش از این سردار مرتضی طلایی، سعید محمد و سردار دهقان هم به عنوان گزینه‌های احتمالی اصولگرایان برای شهرداری تهران مطرح بودند.

البته مهدی چمران، سر لیست ائتلاف راه‌یافته به شورای شهر تهران هفته جاری اعلام کرده بود که شورای ائتلاف گزینه‌ای برای شهرداری تهران در نظر ندارد. اما چیزی نگذشت که جعفر تشکری‌هاشمی عضو اصولگرای راه‌یافته به دور ششم شورای شهر تهران و از یاران قدیمی قالیباف، نام برخی مدیران سابق در زمان شهرداری قالیباف در شهرداری را به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح کرده است. در این میان نام افرادی از جمله مجتبی عبدالهی، علیرضا جاوید، پژمان پشمچی‌زاده و مازیار حسینی به چشم می‌خورد.

** چهره‌های جدی شهرداری  

با توجه به اسامی مطرح‌شده، در ادامه به معرفی برخی نزدیکان قالیباف که احتمال بیشتری برای شهرداری تهران دارند، می‌پردازیم.

۱- محسن پیرهادی: «یکی از گزینه‌هایی است که شانس رسیدنش به شهرداری زیاد به نظر می‌رسد. او عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) و از نزدیکان قالیباف است. محسن پیرهادی در انتخابات دوره یازدهم مجلس با قرار گرفتن در لیست وحدت محمدباقر قالیباف توانست به مجلس راه یابد. برادر او، مهدی پیرهادی نیز با لیست شورای ائتلاف حالا به شورای شهر راه یافته است.»

۲- مجتبی عبدالهی: «از ابتدای حضور قالیباف در شهرداری تهران به عنوان مدیرکل پشتیبانی فعالیت خود را آغاز کرد. سپس به عنوان شهردار در مناطق ۲۰ و ۷ و پس از آن در کسوت معاون خدمات شهری و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در مجموعه مدیریت شهری فعالیت داشت. او هم‌اکنون مدیرکل اوقاف استان تهران است.»

۳- هابیل درویشی: «مدیرعامل سابق مترو و معاون مهندسی و مدیرعامل فعلی بنیاد تعاون ناجا است. از او به عنوان گزینه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد یاد می‌شود و حتی شایعه‌هایی مبنی اختلاف‌هایش با محمدباقر قالیباف شنیده می‌شد، با این حال تا پایان دوره مدیریت قالیباف همچنان در این سمت باقی ماند.»

۴- مازیار حسینی: «از نزدیکان قالیباف است که نامش در دو لیست اصولگرایان برای شهردار تهران آمده است. او در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری معاون حوزه فنی و عمرانی به مدت شش سال و معاون حمل‌و‌نقل ترافیک برای بیش از یک سال بوده است. حسینی مدتی نیز معاون وزیر راه در دولت روحانی و وزارت اسلامی بوده است.»

۵- محمدجواد شوشتری: «از این گزینه به عنوان یکی از یاران نزدیک قالیباف یاد می‌شود. شوشتری در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری، سرپرست سازمان فرهنگی- هنری بود، رییس سازمان زیباسازی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران بود. بعد از شهرداری او به جهاد دانشگاهی رفت و آنجا به سمتی منصوب شد. با این حال اظهارات نشان می‌دهد پیوند نزدیک او با قالیباف همچنان حفظ شده است.»

۶- علیرضا جاوید: «علیرضا جاوید در زمان قالیباف شهردار سابق تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود و همچنین از او به عنوان یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد یاد می‌شود. اما نکته عجیب درباره جاوید این است که در شورای پنجم که همگی از لیست اصلاح‌طلبان به شورا راه یافته بودند، در بین هفت گزینه برای شهرداری تهران نام علیرضا جاوید نیز وجود داشت. بعدها او همچنین به عنوان مشاور نجفی شهردار اصلاح‌طلبان منصوب شد. نسبت فامیلی او با یکی از اعضای شورای پنجم دلیل ابقای او در شهرداری مطرح می‌شود.»

۷- پژمان پشمچی‌زاده: «یکی از نزدیکان قالیباف است که فعالیت در شهرداری را همزمان با حضور قالیباف در شهرداری آغاز کرد و در دوران او در سمت‌هایی چون شهردار منطقه۳، ۵ و ۷ گماشته شد. در نهایت نیز به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب شد. در زمان این انتصاب قالیباف گفته بود: «پشمچی‌زاده از نیروهای خوب و جوانی است که فعالیت در سمت شهرداری را از زمان من آغاز کرده است.» با این حال همراهی او و قالیباف به شهرداری محدود نشد. بعد از اینکه قالیباف به ریاست مجلس شورای اسلامی رسید، پشمچی‌زاده را نیز به عنوان معاونت نظارت بر مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.»

** گزینه‌های احتمالی حضور در کابینه رییسی

البته از میان گزینه‌های مطرح‌شده که احتمال حضورشان در دولت جدید وجود دارد، می‌توان به سعید محمد، رستم قاسمی، سردار دهقانی و مهرداد بذرپاش اشاره کرد.

۱- سعید محمد: «از سال ۹۷ به فرماندهی قرارگاه خاتم منصوب شد که این سمت را تا همین اواخر و پیش از جدی شدن بحث شرکتش در انتخابات ریاست‌جمهوری حفظ کرد. با این حال همزمان با بحث شرکتش در انتخابات از سوی اصولگرایان به عنوان گزینه شهردار تهران نیز مطرح شد، به طوری که برخی بر این باورند که او از ابتدا نه برای ریاست‌جمهوری، بلکه برای شهرداری تهران در نظر گرفته‌ شده بود.»

۲- رستم قاسمی: «وزیر سابق نفت در زمان دولت احمدی‌نژاد و رییس اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیا است که در کنار مطرح شدن اسمش به عنوان شهردار آتی، احتمال حضور او در دولت رییسی نیز بسیار زیاد است.»

۳- سردار دهقان: «داوطلب رد صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری که در دولت اول روحانی به عنوان وزیر دفاع منصوب شد. با این حال او نیز ارتباطاتی با قالیباف هم داشته است. از سال ۹۰ تا ۹۲ مشاور قالیباف در شهرداری بوده است.»

۴- مهرداد بذرپاش: «یکی از مدیران پرحاشیه و جوان اصولگرا است که مدیریت سایپا، پارس‌خودرو و… را در کارنامه خود دارد. با روی کار آمدن مجلس اصولگرای یازدهم همچنین او به ریاست دیوان محاسبات منصوب شد که البته این انتصاب به دلیل اینکه سابقه کار او ۳ سال از مدتی که در قانون قید شده کمتر بود، با حواشی زیادی همراه شد. در نهایت نیز تلاش‌های قالیباف بود که او را به دیوان محاسبات رساند.»

روز گذشته محسن ‌هاشمی، رییس شورای شهر فعلی که روزهای پایان حضورش در شورای شهر تهران را می‌گذراند، با اشاره به زمان پایان دوره پنجم شورای شهر به خبرنگاران گفت:‌ «بر اساس قانون باید ۱۳ مرداد ماه دوره پنجم را به پایان برسانیم لذا آخرین جلسه ما ۱۲ مرداد خواهد بود و ۱۳ ام شورا را به اعضای جدید تحویل خواهیم داد و از روز ۱۴ مرداد نیز آمادگی برگزاری مراسم تودیع و معارفه را داریم.» او در عین حال درباره شایعات پیرامونش درباره شهردار شدنش گفت که این موضوع یک بحث انحرافی است که بهتر است به آن پرداخته نشود.

طبق اخبار رسیده عصر روز گذشته دومین جلسه منتخبان شورای ششم تهران برگزار شد. اولین جلسه آنها روز پنجشنبه ۳ تیر با محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و رییس فعلی مجلس و از حامیان لیست راه یافته به شورای تهران برگزار شد که البته به ادعای ناصر امانی، یکی از اعضای منتخب شورای شهر تهران، قالیباف در این جلسه درباره انتخاب شهردار موضوعی را بیان نکرده است!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 199333
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا