شکست دموکراسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دور دوم انتخابات منطقه‎ای فرانسه با شکستی سنگین برای حزب امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور این کشور همراه شد. احزاب مارین لوپن و امانوئل ماکرون به عنوان پیشتازان انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، اکنون نتایجی تحقیرآمیز در این انتخابات منطقه‌ای کسب کرده‌اند. دومین دور انتخابات در حالی برگزار شد که عدم مشارکت گسترده فرانسوی‌ها باز هم رکورد زد و به ۶۶ درصد رسید. همچنین در این انتخابات، شکست بزرگی برای حزب «جمهوری به پیش» ماکرون و حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن رقم خورد.

پس از برگزاری دور دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه در روز یکشنبه، اگرچه به دلیل عدم استقبال فرانسوی‌ها از این انتخابات، هنوز رمز و راز و معمای رقابت احزاب سیاسی در ‌هاله‌ای از ابهام باقی مانده، اما پازل سیاسی این کشور را ده ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری تا حدی نمایان کرده؛ چرا که مساله دوئل انتخاباتی امانوئل ماکرون و مارین لوپن، برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها بعید به نظر می‌رسد.

این انتخابات ۱۰ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲، عرصه سیاست فرانسه را با ابهام‌ها و پرسش‌های بسیاری مواجه کرده است. اگرچه به هیچ‌وجه انتظار نمی‌رود که نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اینچنین پایین باشد، اما مساله دوئل انتخاباتی امانوئل ماکرون و مارین لوپن، برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها خیلی بدیهی به نظر نمی‌رسد.

براساس نتایج نخستین مشاهدات و آمارها، حدود ۳۳ تا ۳۵ درصد شهروندان در این انتخابات شرکت کردند. میزان عدم مشارکت، نزدیک به دور نخست همین انتخابات بود. این وضعیت در حالی رقم خورد که تمام رهبران سیاسی احزاب گوناگون فرانسه مردم را به مشارکت در دور دوم فراخوانده بودند.

انتخابات منطقه‌ای فرانسه هم برای ماکرون و هم برای لوپن نشانه یک شکست بود. حزب لوپن که قبلا به عنوان جبهه ملی شناخته می‌شد، تاکنون موفق به پیروزی در انتخابات منطقه‌ای در فرانسه نشده است. لوپن امیدوار بود با موفقیت در منطقه پرووانس در جنوب فرانسه به عنوان سکوی پرش برای مبارزات انتخاباتی سال آینده استفاده کند.

روزنامه فرانسوی لوپریزین در این خصوص نوشت: پس از مشارکت ۳۲ دور نخست انتخابات منطقه‌ای در روز یکشنبه، با وجود تلاش‌ها و فراخوان‌های متعدد سیاستمداران فرانسوی برای برانگیختن فرانسوی‌ها به رای دادن، باز هم مشارکت فرانسوی‌ها در دور دوم این انتخابات ۳۴ درصد اعلام شد. این روزنامه فرانسوی افزود: این درحالی است که این عدم مشارکت در دور دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۵۹/۴۱ درصد بوده است. در دور قبلی این انتخابات که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد ۱/۴۹ درصد از واجدان شرایط در رای‌گیری شرکت کردند. انتخابات سال ۲۰۱۰، معادل ۳۷/۴۹ درصد و انتخابات سال ۲۰۰۴، بیش از ۴۳ درصد را پای صندوق‌های رای آورده بود.

بی‌تفاوتی دموکراتیک

به نوشته روزنامه لوپوئن، مارین لوپن، رکورد تاریخی عدم مشارکت فرانسوی‌ها در دور دوم انتخابات منطقه‌ای را «شکست دموکراسی» توصیف کرد و انگشت اتهام را به سمت ماکرون نشانه گرفت که به گفته او نتوانسته نسبت به نهادهای سیاسی اعتماد در میان مردم ایجاد کند.

روزنامه لوموند با اشاره به این انتخابات منطقه‌ای نوشت: ده ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه، تمام منتخبان راست و چپ میانه، جمهوریخواهان و حزب سوسیالیست در مقام خود ابقا شدند، این در حالی است که شکست بزرگی برای حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن رقم خورد؛ چرا که این حزب نتوانست در هیچ منطقه‌ای حتی در پروانس-آلپ-کوت دازور پیروز شود. این روزنامه فرانسوی تصریح کرد: حزب راست جمهوریخواه فرانسه که در دور نخست انتخابات منطقه‌ای پیشتاز بوده، در این انتخابات نیز با کسب ۳۸ درصد آرا، حزب سیاسی پیشگام در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به شمار می‌رود. پیش‌تر خاویر برتراند، وزیر بهداشت پیشین فرانسه و نامزد اصلی انتخابات راست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه در گفت‌و‌گو با یوروپ ۱ گفت: حزب راستگرای جمهوریخواه از شانس زیادی برای تصاحب قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی برخوردار است.

در پاریس، جمهوریخواهان که همراهی گسترده راست میانه و حتی بخشی از حزب سوسیالیست را با خود داشتند، موفق به شکست ائتلاف گسترده چپ (سبزها، سوسیالیت و فرانسه تسلیم‌ناپذیر) شدند. با وجود شکست بزرگ حزب «جمهوری به پیش» امانوئل ماکرون، هیچ تغییری در کابینه و هیات دولت فرانسه صورت نخواهد گرفت. عملکرد دولت کنونی در چهارسال گذشته در موضوعات مختلفی از سوی مردم فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته است؛ موضوعاتی همچون نحوه مدیریت ناکارآمد بحران کرونا، اظهارنظرات نسنجیده پیرامون اسلام و ماجرای کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر اسلام، شکل‌گیری جنبش جلیقه‌زردها و….

اگرچه رهبران و هم‌حزبی‌های ماکرون حاضر به پذیرش ضعف‌های خود در طول چهار سال گذشته نیستند، اما به هر حال انتخابات منطقه‌ای را می‌توان آزمونی برای احزاب مختلف دانست تا دیدگاه‌های واقع‌بینانه‌تری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به دست آورند.

بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران انتخابات فرانسه را نشانه‌‌ای از بروز بحران دموکراسی در فرهنگ سیاسی فرانسه دانسته و تاکید کردند که رای‌دهندگان معتقدند رفتن به پای صندوق‌‌های رای تاثیری در سرنوشت آنها ندارد. جسیکا سینتی پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه آوینیون می‌گوید: این وضعیت قاطعانه بریدن شهروندان از طبقه سیاستمداران را ترسیم می‌کند.

رقیب بالقوه ماکرون

اکنون نگاه‌‌ها به خاویر برتراند، از حزب جمهوریخواهان دوخته شده و او خودش را به عنوان یکی از رقبای بالقوه ماکرون که می‌تواند او را به چالش بکشد، مطرح کرده است. بعد از دور اول انتخابات منطقه‌ ای، عده‌ای از تحلیلگران گفته بودند رای‌دهندگان ممکن است در انتخابات سال آینده همان‌ کاری را انجام دهند که در سال ۲۰۱۷ انجام دادند. آنها با انتخاب ماکرون که یک فرد تازه‌‌کار و بیرون از حلقه سیاست بود، اعتراض‌شان را به نظم حاکم نشان دادند.

هم ماکرون و هم مارین لوپن در تلاش هستند از خودشان تصویر سیاستمدارانی خارج از حلقه حاکمیت که علیه یک نظم سیاسی ورشکسته شوریده‌‌اند به نمایش بگذارند، اما اتفاقات فعلی نشان می‌دهد اوضاع ممکن است به نفع یک فرد ثالث تمام شود، اگرچه هنوز مشخص نیست آن فرد سوم چه کسی است.

در همین راستا، پایگاه پولیتیکو، انتخابات جاری را نشانه بیمار بودن دموکراسی فرانسه و نرخ پایین مشارکت در آن را باعث نگرانی‌های جدی خوانده است. این رسانه می‌نویسد: برای مراکز نظرسنجی و دانشمندان علوم سیاسی، رویگردانی بی‌سابقه از صندوق‌های رای در فرانسه را علامتی هشداردهنده از بحران عدم نمایندگی مردم توسط سیاستمداران و بحران بی‌تفاوتی دموکراتیک می‌دانند و سیاست‌های ماکرون در از بین بردن صف‌بندی‌های سنتی میان راست و چپ که معمولا موجب بسیج رای‌دهندگان می‌شد، وضعیت آن را بدتر هم کرده است.

امانوئل ریوری عضو مرکز نظرسنجی «کانتار» می‌گوید: دموکراسی فرانسه بیمار است. تمایز قائل شدن میان گزینه‌های سیاسی پیش‌رو آنقدر دشوار شده که باعث ایجاد این برداشت شده که حیات سیاسی نوعی تئاتر سطحی است که سیاستمداران در آن بیشتر دغدغه انتخاب شدن دارند تا دغدغه حل و فصل مسائلی که برای رأی‌دهندگان اهمیت دارد.

سیلی دموکرات به صورت ماکرون

ماکرون نتوانسته به وعده‌هایش در سال ۲۰۱۷ برای احیای اعتماد عمومی به نظام سیاسی در فرانسه عمل کند. دوران حضور او در قدرت، با دو بار قهر بی‌سابقه مردم با صندوق‌های رای همراه بوده است. آرور برگه، یکی از هم‌حزبی‌های ماکرون، در پارلمان فرانسه هفته گذشته درباره عملکرد حزب «لا رپوبلیک آن مارش» در این انتخابات گفته این سیلی دموکرات به صورت همه ما بود. این نماینده پارلمان تعبیر سیلی را از اتفاقی که حدود ۱۰ روز پیش هنگام سفر ماکرون به منطقه‌ای در جنوب فرانسه رخ داده گرفته است. در جریان آن سفر مردی به صورت ماکرون سیلی زد.

عملکرد ماکرون در فرانسه مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفته. «دامیل تارل» ۲۸ساله که به ماکرون سیلی زد در جلسات بازجویی انگیزه‌اش از این کار را خشم از افول فرانسه توصیف کرده است. او در جلسات بازجویی گفته که با جنبش موسوم به جلیقه‌زردها که اعتراضاتشان دولت ماکرون را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد ارتباطاتی داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 199542
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا