دورنمای تحول بنیادین در صنعت ساخت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این بذرهای سایبری از صدها اطلاعات کدگذاری شده دیجیتالی تشکیل شده‌اند که اطلاعات لازم در خصوص مواد، خصوصیات و سایر پارامترهای تولید مانند قد، رنگ، وزن و تراکم را در ۵۰ خط اطلاعات در اختیار دارند.

تولید بر اساس تقاضای محیطی

خاصیت چنین بذرهایی در این است که با یک سلول به کمک برنامه CAD طراحی می‌شود و پس از آن می‌تواند در جهت‌های خاصی رشد کند تا زمانی که به پارامترهای مورد نظر برنامه‌ریزی شده دست یابد. به عنوان مثال به یک مربع ۱۰ سانتی‌متری این قابلیت را می‌دهد تا رشد کرده و به یک طول خاص مورد نظر برسد. پس از آن است که محصول بر اساس الگوریتم‌های در نظر گرفته شده به یک سمت و رفتار خاص هدایت می‌شود؛ رفتاری که هر چند می‌تواند در ابتدا تکرار شونده و تصادفی به نظر برسد؛ اما در نهایت به نظم خاص مورد نظر رسیده و کارایی آن افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.

در این رابطه پروفسور مارک پرایس به ایندیپندنت گفته است که بذر سایبری دقیقا مانند یک ساقه گیاه در طبیعت رشد می‌کند. یعنی بذر، سلول‌هایی را تولید می‌کند که به همان روشی که طبیعت عمل می‌کند زنده شده، تقسیم شده و اشکال پیچیده‌ای را می‌سازند. آنها در نهایت به جوانه رسیده و دقیقا در همین زمان است که رفتار خود را مطابق حسگرهای داخلشان تغییر می‌دهند. به عنوان مثال یک دسته یا پدال دوچرخه طبق این بذرها در آمریکا می‌تواند از آلومینیوم تولید شود و در مقابل همان بذر در هند با استفاده از بامبو به عنوان ماده اصلی خود توسعه یافته و متناسب با محیط، خود را تطبیق دهد. سرانجام  آنها می‌توانند از طریق اتصال به ماشین‌های تولید صنعتی از طریق شبکه اَبری، محصولات را بر اساس تقاضا در محل‌های مختلف تولید کنند.

گامی به جلو در صنعت

این فناوری پیشرفته که از آن به عنوان تحول در صنعت ساخت یاد می‌شود، در صورت پیشرفت قادر است الگوریتم‌های متفاوتی را برای ساخت تعداد زیادی از وسایل نقلیه و هواپیماها طراحی و ایجاد کند. در این رابطه هر چند اکنون هنوز برای ارتقای این سیستم کارهای زیادی لازم بوده و دسترسی به آنها نیز از لحاظ محدودیت تعداد دشوار است، اما گامی به جلو در جهت توسعه صنعت محسوب می‌شود.  گفته شده که در حال حاضر این برنامه به صورت آزمایشی برای طرح‌های ساده مانند سازه‌های فلزی داربست‌ها و نیز اشیای مهندسی غیرپیچیده استفاده می‌شود. همچنین ممکن است این بذرها قابلیت آگاهی از محیط خود را یافته و در زمان رشد موانع را در نظر گرفته و بر این اساس، قادر باشند روی دیوار یا سایر موانع به رشد خود ادامه دهند.

تحول در ۵ سال آینده

در این راستا هر چند که اکنون محققان برای طراحی اجسام پیچیده‌تر مانند چرخ‌دنده‌ها اقدام خاصی را انجام نداده‌اند، اما طبق گفته مارک پرایس به روزنامه ایندیپندنت، این برنامه می‌تواند در طول پنج سال آینده جهت طراحی یک قاب قابل ساخت یا یک فریم کامل برای تولید هواپیما و خودرو مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است این بذرهای سایبری اکنون طی فرآیندی تکاملی و مصنوعی راه‌اندازی شده و در جریان این فرآیند، صدها طرح و محصول ساخته شده و در ادامه کامپیوترها می‌توانند طرح‌های مفید و کاربری را از سایر محصولات جدا کنند. البته این امر منوط به صرف توان محاسباتی بالا از سوی کامپیوتر‌هاست. با این حال یک کامپیوتر رومیزی می‌تواند این برنامه را ظرف چند ساعت اجرایی کند و اگر یک ابرکامپیوتر خوشه‌ای برای این منظور مورد استفاده قرار بگیرد، این توانایی به چند ثانیه کاهش خواهد یافت.

همچنین محققان در صورت نیاز به طرح‌هایی پیچیده‌تر نیاز دارند که محدودیت‌های محیطی از قبیل یکپارچگی سازه، جریان هوا، دما، الکترومغناطیس و نظایر آن را شبیه‌سازی کنند که این امر می‌تواند هزینه‌های زیادی در پی داشته باشد. با این وجود پروفسور پرایس تاکید می‌کند که یکی از مهم‌ترین مزایای بلندمدت این بذرهای سایبری قابلیت آنها در ایجاد طرح‌هایی است که هیچ انسانی تاکنون قادر به بررسی و محاسبه آن نبوده است. به همین دلیل از آنجا که بسیاری از اقدامات و طرح‌ها تحت فشار مزیت اقتصادی و نیز چارچوب‌های نظارتی دارای محدودیت‌هایی هستند، طرح بذرهای سایبری چنین محدودیت‌هایی را نداشته و می‌توانند در بسیاری از ایده‌ها و برنامه‌های متفاوت مانند صنعت و حتی پزشکی مورد استفاه گسترده قرار بگیرند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 200051
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا