تماس‌های نمادین

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین راستا است که به راه‌اندازی سامانه‌ای برای معرفی مدیران شایسته اکتفا نکرده و سعی دارد طی جلسات و تماس‌هایی از نظرات کارشناسان حتی از جناح رقیب مطلع شود؛ دیدار با رقبای انتخاباتی از یک سو و تماس‌هایی که از طرف دفتر وی با برخی سیاسیون و فعالان رسانه‌ای جریان اصلاحات گرفته شده از سوی دیگر.

فقط هم رییسی نیست و جایگزین او در دستگاه قضا نیز دست به اقدام مشابهی زده است. اسامی مورد مشورت واقع‌شدگان دقیق و کامل نیست اما این‌طور که تا حالا معلوم شده احمدزیدآبادی، غلامحسین کرباسچی، جواد امام و برخی دیگر در این فهرست قرار دارند.

اینکه رییس دولت سیزدهم از مشورت‌های گرفته‌شده چقدر بهره می‌برد و این رویه چقدر به نفع او تمام خواهد شد، به زودی و طی ماه‌های آتی مشخص خواهد شد اما باید دید که اثر این اقدام برای اصلاح‌طلبان چیست؟

در یک نگاه خوش‌بینانه که اهالی سیاست در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند بر مبنای آن تحلیل کنند، این رویه ناشی از آن است که مشکلات کنونی در کشور آقایان را به این نتیجه رسانده که باید از هر ظرفیتی استفاده کرد و حتی اگر لازم بود از راهکارهای جریان رقیب بهره گرفت.

نگاه بدبینانه‌ای هم اما وجود دارد که این اقدام را نمایشی تلقی می‌کند. از همان نمایش‌هایی که در دوران انتخابات و اوایل هر دولتی مشاهده می‌شود. بدبینانه‌تر از این هم اما می‌شود. مثلا می‌توان به این نکته توجه داشت که تماس با سیاسیون اصلاح‌طلب در ابتدای دولت و در بوق و کرنا کردن موضوع مشورت گرفتن از آنان، اصلاح‌طلبان را شریک عملکرد و اقدامات این دولت خواهد کرد. شاید حتی کار به اینجا برسد که تماس با برخی و عدم تماس با برخی به اختلافات موجود در جریان اصلاحات که اکنون بیش از هر وقت دیگری نمود پیدا کرده است، بیفزاید.

نگاه خوش‌بینانه

اصلاح‌طلبان اما ترجیح می‌دهند خوش‌بین باشند. مثلا سید مصطفی‌هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله کسانی است که با نگاهی کاملا خوش‌بینانه به این موضوع می‌نگرد. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بر اینکه باید «خوش‌بینانه نگاه کنیم» گفت: «حالا که رییس‌جمهور منتخب چنین اقدامی را انجام می‌دهند ما هم باید مثبت باشیم و هرآنچه که به نظرمان می‌آید را بگوییم.»

وی در پاسخ به اینکه آیا به عملیاتی شدن نظرات ارائه‌شده از سوی اصلاح‌طلبان خوش‌بین هستید؟ گفت: «لزوما نمی‌شود به همه نظرها عمل کرد. به هر حال نظرات مختلف است. اگر یک سوال را از ۱۰ نفر، حتی ۱۰ اصلاح‌طلب بپرسیم، ممکن است نظراتی متفاوت و بعضا متضاد بدهند بنابراین آنچه عملیاتی می‌شود بستگی به نظر رییس‌جمهوری و دولت دارد.»

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با توجه به وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان همین مساله تماس از سوی دفتر رییسی می‌تواند به یک عامل اختلافی دیگری در درون این جریان تبدیل شود؟ گفت: «چرا باید موضوع اختلافی باشد؟! به نظر من اصلا مشکلی نخواهد بود. ممکن است البته به خاطر اینکه نظرات افراد با هم متفاوت است اختلاف‌نظرهایی باشد اما اصل مساله مشکلی ایجاد نمی‌کند و افراد اگر اندکی آزاداندیش باشند، با این موضوعات مشکلی نخواهند داشت.»

نشانه تغییر رویکرد

جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دیگر مثبت‌نگران به این رویکرد رییس‌جمهوری منتخب است. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «به نظر من نفس این تماس‌ها نشانه یک تغییر رویکرد است. به هرحال با کسانی تماس گرفته شده که قبلا خیلی از آقایان اگر متوجه می‌شدند اینها در جلسه‌ای حضور دارند، در آن جلسه شرکت نمی‌کردند یا حتی نسبت به ارتباطات این افراد با سایرین حساسیت‌هایی داشتند.»

وی در تحلیل علت این تغییر رویکرد نیز با اشاره به بحث پایگاه اجتماعی اشاره کرد و گفت:‌ «آقای رییسی یا آقای اژه‌ای که اکنون اقدام به این کار کرده‌اند وابسته به جریان اصولگرا نبوده و از متن حاکمیت آمده‌اند. حسابشان نیز از اصولگرایان و نئو‌اصولگرایان جدا است. آقای اژه‌ای که اصلا جناحی نبوده است. رییسی هم اگرچه در انتخابات سال ۹۶ مورد حمایت اصولگرایان بود، در این دوره گفت که مستقل آمده است. این البته به معنی فراجناحی بودن نیست، به معنای حاکمیتی عمل کردن او است و از همین منظر نیاز دارد که با افراد مختلف در تعامل باشد و پایگاه اجتماعی خود را تقویت کند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه «با افرادی تماس گرفته شد که منتقد اصلاح‌طلبان نیز هستند» گفت: «این‌ تماس‌ها به قصد دریافت نظرات است و اگر بخواهند از آن استفاده کنند حتما کار خوبی است. اما درباره اینکه یک تغییر رویکرد اساسی است یا تاکتیکی از الان نمی‌شود قضاوت کرد و باید چند ماهی صبر کرد. به هر حال این رویه حتی در کوتاه‌مدت نیز نشانه آن است که در لایه‌هایی از حاکمیت یک تغییر نگاه ایجاد شده است.»

جلال میرزایی افزود: «دقت داشته باشید که مشکلات و مسائل از این پس مثل مشکلات دولت روحانی نیست که بگویند تقصیر دولت بود. آقای رییسی ارتباط و چسبندگی زیادی به نظام دارد و مشکلات دولت او مشکلات حاکمیت است بنابراین می‌خواهد برای حل مشکلات از همه ظرفیت‌ها استفاده کند.»

وی همچنین گفت: «به هرحال می‌توانستند چنین اقدامی را انجام ندهند، اما انجام دادند و اعلام هم کردند، بنابراین می‌توان آن را اقدامی صادقانه تلقی کرد.»

کوتاه‌مدت اما مثبت

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز نیز به این رویکرد تازه بدبین نیست. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «نسبت به تماس‌هایی که با برخی سیاسیون اصلاح‌طلب گرفته شده است، بدبین نیستم، چراکه فقط یک مشاوره است و فکر هم نمی‌کنم در بلندمدت ادامه داشته باشد.»

وی افزود: «این اقدام اگر نمایشی باشد هم به نظر من نمایش قشنگی است و ضرری ندارد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا این اقدام موجب شریک شدن اصلاح‌طلبان در تصمیمات و اقدامات دولت آتی نخواهد شد؟ گفت: «فکر نمی‌کنم این‌طور باشد، برعکس اینکه ما پیشنهادات خود را بگوییم و به آن توجه نکنند می‌تواند ما را در موضع طلبکار قرار بدهد که بعدا بگوییم، ما اینها را گفته بودیم و توجه نکردید.»

ابطحی این اقدام را حتی اگر کوتاه‌مدت باشد، مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این پیشنهادات قطعا دو بخش دارد. یک بخش نظریاتی است که با نگاه این مسوولان تفاوت مبنایی دارد و قطعا عملی نخواهد شد. دوم هم راهنمایی‌هایی است که به ذهن می‌رسد و احتمال دارد مورد توجه قرار بگیرد.»

وی درباره اینکه آیا ممکن است تماس با برخی از نیروهای اصلاح‌طلب و تماس نگرفتن با برخی دیگر، موجب افزایش اختلافات در جبهه اصلاح‌طلبی شود؟ گفت: «فکر نمی‌کنم چون قرار نیست که اتفاق خاصی بیفتد. اگر قرار بود سازمان مشاوره راه‌اندازی شود یا مسوولیتی به کسی بدهند، شاید چالش‌ساز می‌شد اما اکنون فقط نظرها دریافت می‌شود و مزیتی برای کسی ندارد.»

دو سر برد برای رییسی

علی‌محمد نمازی عضو حزب کارگزاران اما این اقدام رییس‌جمهور منتخب و رییس جدید قوه قضاییه را نمادین توصیف کرد. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «من این اقدام را نمایشی نمی‌خوانم اما به نظرم نمادین است و خروجی نخواهد داشت. به این خاطر که آقای رییسی حدود ۴۰ روز دیگر دولت را تحویل می‌گیرد و در این مدت هم تمام وقت او صرف شناسایی و تعیین کابینه خواهد شد بنابراین فرصتی برای رسیدگی به این پیشنهادات ندارد. بعد هم که دولت تشکیل شود باید سازمان و تشکیلاتی ایجاد کنند که این نظرات مشورتی را تفکیک کند و در اختیار وزارتخانه‌های مربوطه قرار دهد. تا آنها بررسی کنند، اگر خواستند لایحه تهیه کنند و… ماه‌ها خواهد گذشت و به نظر نمی‌رسد که خروجی موثری داشته باشد.»

وی در پاسخ به اینکه بنابراین این کار چه فایده‌ای برای رییسی خواهد داشت؟ گفت: «این هم در ادامه نشست رییسی با رقبای انتخاباتی است که مطبوعات و جراید خیلی به آن پرداختند. اینجا هم اسم ابتکار به آن می‌دهند و می‌گویند که با رقیب مشورت کرده است. همه اینها تبلیغات است.»

نمازی درباره اینکه نتیجه این مورد مشورت واقع شدن برای اصلاح‌طلبان چه خواهد بود؟ گفت: «به نظر من از دو حالت خارج نیست. یا بعد از دو سال عملکرد رییسی و دولت او رضایت‌بخش است و این را تبلیغ می‌کنند که از نظر مشورتی رقیب هم استفاده کردیم و این یک نقطه مثبت برای او خواهد شد. یا عملکرد رضایت‌بخشی نداشته و می‌گوید من نظارت آنان را هم گرفتم و نشد. به هرحال در هر دو صورت به سود رییسی و دولت او خواهد بود. این کار مزیتی برای اصلاح‌طلبان ندارد اما اگر هم نظر ندهد، متهم می‌شوند به اینکه ما نظر خواستیم و ندادند!»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان خاطرنشان کرد: «فراموش نکنیم که اشکالات کشور بیشتر در استراتژی‌هاست و نه برنامه‌های پایین‌دستی که با این دست مشورت‌ها سامان یابد.»

به هر روی آنچه ثابت می‌کند خوش‌بینی فعلی آقایان درست بوده یا خیر، زمان است. چند ماه بعد از شروع به کار دولت سیزدهم مشخص خواهد شد که این دولت اساسا بنای توجه به نظرات منتقدان و جریان رقیب را دارد یا خیر.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 200316
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا