بدهکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به سیمانی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صنعت سیمان سال سختی را پشت سر گذاشته و به جز گرانی و افزایش هزینه‌ها با مشکلات دیگری از جمله قطعی گاز رو به رو بوده است. در واقع چند سالی است که با فرا رسیدن زمستان در راستای اولویت بخشی به استفاده از گاز در مصارف خانگی این حامل انرژی با محدودیت‌هایی در اختیار صنایع مختلف از جمله سیمان قرار می‌گیرد. با کاهش و حتی گاها قطع این حامل انرژی، کارخانه‌های سیمان مجبور به استفاده از سوخت دوم یعنی مازوت می‌شوند. در سال ۹۸ مصوبه هیات دولت بر این اساس بود که اگر  کارخانجات سیمان از مازوت استفاده می‌کنند، چون دخلی در این ماجرا ندارند باید قیمت مازوت با قیمت گاز مطابقت کند اما سال ۹۹ هیات دولت چنین مصوبه‌ای را تصویب نکرد که در نتیجه  آن، وزارت نفت قیمت سوخت مازوت را بدون در نظر گرفتن قیمت گاز حساب کرد و درنتیجه هزینه‌ها برای فعالان سیمان بیشتر شد.

از طرفی به دلیل اینکه قیمت حمل مازوت از مراکز پخش فرآورده‌های نفتی تا محل کارخانجات نیز بالا بود و  به دلیل افزایش هزینه‌های حمل در سال ۹۹، قیمت‌ها هم ‌بالا می‌رفت. در نتیجه سال گذشته هزینه سوخت برای فعالان عرصه سیمان به شدت افزایش یافت و این مهم باعث نگرانی فعالان این حوزه شد.

روزنامه «جهان‌صنعت» در رابطه با این مشکل به  اقداماتی که انجمن سیمان انجام داده تمرکز و با دبیر این انجمن گفت‌وگو کرده است. شیخان با اشاره به مشکل به وجود آمده گفت: از طریق وزارت صمت با وزیر نفت مذاکراتی صورت گرفت که نهایتا موضوع به هیات دولت رفت و تاکید شد که از مهر ۹۹  اگر کارخانجات سیمان به دلیل قطع گاز‌، مازوت دریافت کرده‌اند با همان نرخ گاز با آنها محاسبه شود. بنابراین به این دلیل که فعالان عرصه سیمان پیش از آن با مبلغ ۳۰۰ تومان خرید کرده بودند امروز ما‌به‌التفاوت را از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طلبکار می‌شوند. شیخان گفت: تفاوت قیمت حدود ۱۱۹ هزار تومان است که در مجموع این تفاوت را پخش فرآوردهای نفتی موظف است به کارخانجات سیمان بپردازد.

با توجه به اینکه این وظیفه حاکمیت است که وقتی کارخانه‌ای تاسیس می‌شود، سوخت و برق و… را بر اساس قرارداد اولیه تامین کند، بنابراین امروز فعالان سیمان از اینکه دولت براساس وظیفه‌اش عمل کرده و حواسش به مابه‌التفاوت مازوت و گاز است، خشنود هستند.

لزوم تدبیر دولت برای سیمانی‌ها

از آنجا که دولت گاز مورد نیاز را به دلیل مصارف خانگی قطع کرده بود حالا باید سوخت دوم را به صورتی ارائه دهد که قیمت مناسبی برای کارخانجات سیمان داشته باشد.

 با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود که در زمستان سیمانی‌ها دوباره دچار کمبود گاز شوند می‌توان از حالا که فصل گرماست به کارخانجات سیمان که دارای مخازن ذخیره سوخت مازوت هستند، اجازه داده شود که به صورت اعتباری و با نرخ گاز فعلی بتوانند ذخیره‌سازی را انجام دهند. شیخان با ارائه این پیشنهاد گفت: این تصمیم باعث می‌شود در زمانی که گاز قطع می‌شود فشاری به ناوگان ترابری حمل مازوت وارد نشود و کارخانجات بدون توقف بتوانند تعهد خود را در رابطه با تولید و تامین سیمان را انجام دهند.

دبیر انجمن صنعت سیمان درباره اینکه ما‌به‌التفاوت قیمت گاز و مازوت را آیا دولت پرداخت می‌کند یا خیر‌، گفت‌: دیر و زود دارد اما  سوخت و سوز ندارد.  تقاضای ما این است که در شرایطی که به پول نیاز داریم مابه‌التفاوت را به ما پس بدهند. حساب  و کتاب‌ها هم راحت و مشخص است. میزان خرید ما شفاف است و پرداخت و مبلغی که باید بر اساس نرخ گاز هم ارائه می‌شود نیز مشخص است که تفاوت آن را باید پرداخت کنند. حالا ممکن است برای یک کارخانه یک میلیون تومان و برای دیگری ۳۰۰ میلیون تومان شود که باید پرداخت شود. او درباره اینکه دولت بودجه چندانی ندارد که بخواهد این تفاوت را پس بدهد گفت: می‌شود  تهاتر کرد یعنی ما‌به‌التفاوت را دولت در زمستان امسال به صورت تهاتری پرداخت کند.

بوروکراسی اداری دامن‌گیر سیمان

از آنجا که در کشور شاهد بوروکراسی اداری آن هم به صورت گسترده هستیم بخش‌های مختلف از جمله سیمانی‌ها هم از این حوزه مستثنی نیستند. شیخان نیز  با گله از بوروکراسی اداری در کشور گفت: تاکنون ما به عنوان انجمن سیمان توانسته‌ایم با ارگان‌هایی همچون وزارت نیرو و نفت هماهنگی لازم را انجام دهیم اما  آنها همکاری و تعامل لازم را با ما به عنوان تولید‌کننده و صنعت‌گر انجام نداده‌اند. در واقع شاهد بوروکراسی شدیدی هستیم که مانع از پیشرفت کار می‌شود. او تصریح کرد: اگر دولت و مسوولان مربوطه تصمیم بگیرند ذخیره سوخت را به صورت مازوت پرداخت کنند به نفع خودشان است و بازی برد- برد است اما چون در بوروکراسی گیر افتاده‌ایم شاهد چنین روندی نخواهیم بود.

افزایش قیمت سیمان طبیعی است

چندی پیش در خبرها آمد که قیمت سیمان ۴۰ درصد گران شد که این مساله با چالش‌هایی همراه شد. شیخان درباره گرانی سیمان گفت: در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان بودیم. قبل از آن هم به دلیل اینکه در سال ۹۹ گاز قطع شده بود و مازوت  کمی را در اختیار کارخانجات سیمان گذاشته بودند‌،  در نتیجه تنش کمبود سیمان در بازار شکل گرفت که ما مقصرش نبودیم.

او ادامه داد: در این زمان تقاضا برای سیمان  حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت و در نتیجه به عنوان راهکار مطرح  کردیم که فروش مستقیم درب کارخانه راه‌اندازی شود  تا دلال بازی و چنددست گشتن سیمان باعث نشود که قیمت سیمان بیش از حد افزایش پیدا کند.

خوشبختانه با این اقدام قیمت سیمان در بازار آزاد کاهش یافت.  در واقع از آنجایی که فروش مستقیم هزینه‌ای را برای کارخانجات در بر داشت مطرح شد که سود عامل را بیرون کشیده و آن را محاسبه کنند که  همان ۱۲ درصدی است که روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. شیخان تاکید کرد: این افزایش قیمت در رابطه با همه شرکت‌ها صدق نمی‌کند چراکه همه نتوانستند فروش مستقیم داشته باشند. به این ترتیب مخاطبان آزاد هستند که  کالای مورد نیاز خود را از واسطه یا به شکل مستقیم از کارخانه با افزایش ۱۲ درصدی قیمت دریافت کنند. حال خود می‌توانند محاسبه کنند که کدام به‌صرفه‌تر است و در نتیجه انتخاب با خودشان است.

کارشناسان باور دارند قیمت سیمان طی ۱۰ سال گذشته به شدت توسط دولت سرکوب شده است. این مهم را می‌توان از نسبت قیمت فولاد در مقایسه با سیمان متوجه شد. به این صورت که ۱۰ سال قبل قیمت فولاد هفت برابر قیمت سیمان بوده اما امروز به ۵۵ برابر رسیده است! در طول ۱۰ سال گذشته قیمت سیمان سرکوب و در مقابل قیمت فولاد متناسب با نرخ جهانی افزایش یافته است.  به این ترتیب قیمت سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی در سال‌های گذشته افزایش چندانی نداشته است. امسال قیمت هر پاکت سیمان از ۱۶ هزار و ۸۵۰  تومان به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان  با احتساب ارزش افزوده افزایش یافت که دستورالعمل آن از اول اردیبهشت‌ماه اجرایی شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 200985
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا