ضرورت بازآموزی نکات فنی بیرینگ‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این اقدام هم حرکت بهتری داشت و هم بار بیشتری را تحمل می‌کرد. انسان در زمان کارکرد قطعات متوجه شد که فاصله و سطوح مابین گویچه‌ها می‌تواند توان بیشتری تحمل کرده و بار شعاع‌محوری را کنترل کند.

نقش اساسی بیرینگ‌ها در انقلاب صنعتی

لئونارد داوینچی طراحی نوعی از بیرینگ‌ها را در طراحی هلیکوپتر در حدود سال ۱۵۰۰ به نمایش گذاشت. این اولین باری بود که این قطعه در صنعت هوایی به کار گرفته شد.

– آگوستینو راملی اولین کسی است که بیرینگ غلتشی و کف‌گرد را از چوب ساخت. این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت و توان حمل بار عمودی را حل کرد. در سال ۱۷۴۰ میلادی جان هریسون برای کشتی‌های H3 دریایی بیرینگ‌های حرکت نوسانی مختلفی را اختراع کرد.

– فلیپ واقان اولین اختراع مدرن ثبت‌شده از یال بیرینگ را امروز به نام بیرینگ می‌شناسند که طرح ساچمه‌های درون‌شیاری را در محور مونتاژ کرد و انقلابی در صنعت به وجود آورد.

همان‌طور که می‌دانید در جهان امروز صنعت گشت‌آوری وابسته به انواع بیرینگ‌ها و صنایع گوناگون را فراگرفته که به عنوان مهم‌ترین قطعه مادر در صنعت شمرده می‌شود اما هنوز در ایران به طور جدی به آموزش بیرینگ پرداخته نشده است. ساخت بیرینگ به صورت استاندارد و با تکنولوژی روز به سال ۱۹۰۷ برمی‌گردد؛ مهندسی که به سبب بروز مشکلاتی از قبیل شکستن بیرنگ‌ها در اثر خمش شافت، خط تولید را بررسی کرد، به فکر ساخت بیرینگ‌هایی افتاد که با خمش شافت و لرزش شعاع بار‌محوری همخوانی داشته باشد. بنابراین او به فکر ساخت روبرینگ‌های خودتنظیم افتاد که هم توان تحمل بار بیشتری را داشته باشد و هم در اثر لغزش شافت بیرینگ شکسته نشود. امروزه این بیرینگ‌ها و روبیرینگ‌ها در ابعاد وسیع‌تری در سراسر دنیا تولید و استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین صنایع مانند نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، هوایی، دریایی، خودروسازی، سیمان، نساجی و ماشین‌سازی با توجه به حساسیت بالا کارشان، نگاه دقیق‌تری به انتخاب بیرینگ‌ها دارند. هدف از این نوشتار آن است که صنعت ایران نگاه دقیق‌تر و متفاوتی به اهمیت بیرینگ‌ داشته باشد و شناخت دقیق‌تری از انتخاب و استفاده از بیرینگ پیدا کند.

با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشور عزیزمان متاسفانه صنعت دیگر کمتر به استانداردهای بیرینگ دقت می‌کند و با خرید رفرنس‌ها و تجهیزات غیراستاندارد متحمل خسارات بالایی می‌شود. در این فصل می‌خواهیم نگاه فنی‌تری به این قطعه مهم داشته باشیم. گفتنی است آموزش و دانستن این مهم کمتر از دروس دانشگاهی نیست.

نکات قابل توجه در صنعت ایران جهت آموزش بیرینگ‌ها

۱- آموزش شناخت بیرینگ و کاربرد آن

۲- شناخت سافیکس‌ها که شناسنامه بیرینگ است.

۳- آموزش نصب، راه‌اندازی و اورهال

۴- شناخت و خرید قطعات اصلی

۵- اجرای پی‌ام برای اپراتورها که مواظبت از دستگاه را برعهده دارند

۶- روانکاوی و انتخاب نوع گریس

۷- جایگزینی و بهینه‌سازی

۸- شارژ انبار- آموزش نگهداری در دمای هوای استان‌ها در انبار

۹- فنی شدن پل ارتباطی مابین- افراد تعمیرات به بازرگانی جهت خرید صحیح

در پایان امید داریم توانسته باشیم نظر صنعت ایران را به اهمیت بالای این قطعه حساس جلب کنیم و با توجه متخصصان و تکنسین‌های فنی و اجرایی و آموزش این مجموعه از اطلاعات بتوانیم از بروز خسارات بالای شرکت‌ها جلوگیری کنم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 201011
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا