وزارت نیرو وظیفه توسعه خودروها با انرژی برقی را دارد اما منابع آن در اختیار وزارت نفت است
جهان صنعت نیوز| علی بختیار به بررسی عملکرد وزارت نفت در حمایت از طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی پرداخت و گفت: مجلس قوانینی را در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت ازجمله “ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور” تصویب کرده است که بحث جایگزین کردن انرژیهای دیگری به جای سوختهای فسیلی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در این قانون مطرح است، همچنین در این خصوص تصمیماتی نیز در جلسه اخیر شورای عالی انرژی به تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته گرفته شد که امید است به درستی اجرا شود و البته مجلس تصمیم خوبی را در جلسه غیرعلنی هفته گذشته درخصوص سی.ان.جی گرفت که براساس آن دولت مکلف شد منابع لازم برای توسعه این نوع از سوخت را فراهم کند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: CNG ارزانتر و نصف قیمت بنزین است لذا صنعت سی.ان.جی ایران میتواند پیشرو باشد و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، از آنجا که ایران منابع گازی فراوانی دارد تولید خودروها باید به سمت خوردهای گازسوز و برقی روند البته این امکان از طریق قوانین گذاشته شده فراهم است.
وی همچنین با بیان اینکه متولی انرژی در کشور یک دستگاه یا وزارتخانه واحد نیست بلکه دو وزارتخانه نفت و نیرو توامان این وظیفه را بر عهده دارند، توضیح داد: عدم تولیگری واحد در حوزه انرژی، مدیریت در حوزه انرژی را با چالشهای رو به رو کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان مثالی درخصوص چالشهای پیشروی مدیریت در حوزه انرژی به دلیل نداشتن مدیریت واحد، اضافه کرد: بهعنوان مثال وظیفه توسعه صنعت خودرو با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و برقی با وزارت نیرو است اما منابع آن را باید وزارت نفت تامین کند! لذا عدم تولیگری واحد مانع از توسعه این بخشها علیرغم داشتن ظرفیت بسیار خوب برای رونق شده است.
پیشنهاد ویژهلینک کوتاه :