بازار سرمایه رکوردهای افزایشی خود را جابه‌جا کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام،‌ تعداد صف‌های خرید برای نخستین‌بار از بهمن‌ماه سال گذشته (همزمان با اعمال دامنه نوسان نامتقارن) تاکنون از صف‌های فروش بازار پیشی گرفت. در همین حال روز گذشته شاخص کل نیز با ثبت افزایش ۲۶ هزار واحدی، بیشترین صعود از هشتم خردادماه سال‌جاری را ثبت کرد. به گفته تحلیلگران، بدین ترتیب بازار توانسته است در روز سه‌شنبه پرقدرت ظاهر شود و از سطح مقاومتی مهمی عبور کند. بر این اساس به نظر می‌رسد اگرچه معاملات همچنان در سایه ابهامات مختلفی انجام می‌شود اما با این حال افزایش تحلیل محوری و نگاه بنیادین به شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه توانسته است روندی منطقی را بر دادوستدها حاکم کند. از همین رو به نظر می‌رسد در صورتی که شوک سیاسی و اقتصادی خاصی رخ ندهد،‌ بازار سرمایه بتواند روند رشد متعادل خود را ادامه دهد.

روز گذشته شاخص کل بورس با رشد ۲۶ هزار و ۵۶۹ واحدی معادل ۱۲/۲ درصد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۳۰ واحد ایستاد. این بیشترین صعود شاخص کل از هشتم خردادماه سال‌جاری تاکنون بوده است. در این تاریخ شاخص کل بورس توانسته بود با رشد ۳۰هزار و ۱۸۶ واحدی از سقوط به کانال یک میلیون واحدی فاصله بگیرد و در ارتفاع یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۳۴ واحدی بایستد. روز گذشته شاخص هم‌وزن نیز با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شد و توانست رکورد افزایشی جدیدی را ثبت کند. شاخص هم‌وزن با صعود پنج هزار و ۱۵۳ واحدی معادل ۳۳/۱ درصد بالا رفت و به کانال ۴۰۰ هزار واحدی نزدیک شد. این بیشترین رشد شاخص هم‌وزن از بیست و پنجم بهمن‌ماه سال ۹۹ تاکنون بوده است. روز سه‌شنبه همچنین شاخص‌های آزاد شناور،‌ بازار اول و بازار دوم نیز به ترتیب معادل ۷۲/۱، ۳۳/۲ و ۸۵/۱ درصد رشد کردند. در این روز شاخص کل فرابورس هم ۱۳۰ واحد در کانال ۱۸ هزار واحدی پیشروی کرد. بدین ترتیب هر دو بازار بورس و فرابورس روز گذشته در مجموع معاملاتی به ارزش ۱۳ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان را ثبت کردند. از این میزان، هفت هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان سهم معاملات خرد بازار بود که نسبت به روز دوشنبه رشد بیش از ۳۰ درصدی نشان می‌داد. این رقم همچنین بیشترین میزان معاملات خرد بازار از بیست و هفتم بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون بوده است.

پررنگ شدن نقش حقیقی‌ها

بازار سرمایه در روز گذشته همچنان شاهد ورود پول حقیقی بود. در حالی که روز دوشنبه حقیقی‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان به بازار وارد کرده بودند،‌ روز گذشته این رقم با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد و به ۴۳۰ میلیارد تومان رسید. گفتنی است طی دو روز گذشته سرانه خرید حقیقی‌ها در بازار سرمایه مثبت شده است. از سوی دیگر در حالی که بازار ورود دوباره پول حقیقی را تجربه می‌کند،‌ صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد خروج پول حقیقی‌ها هستند. روز گذشته نیز صندوق‌های با درآمد ثابت ۲۵۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی را ثبت کردند. محمدحسین مستخدمین‌حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا در این باره اظهار کرده است: «ارزندگی قیمت سهم‌ها به‌گونه‌ای است که نویدبخش افزایش میزان ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاران است و زمان آن رسیده تا به سمت خروج از درآمد ثابت و ورود به خرید سهام برویم.» با توجه به روند خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت و افزایش نقش‌آفرینی حقیقی‌ها در سمت تقاضا در بازار سهام، به نظر می‌رسد این نگاه، دیدگاه اغلب سرمایه‌گذاران بازار سرمایه باشد.

سبک شدن سمت عرضه

در پایان معاملات روز گذشته همچنین رکورد دیگری ثبت شد که می‌تواند برای چشم‌انداز بازار سرمایه و خروج بسیاری از نمادهای کوچک از وضعیت فرسایشی، امیدبخش ارزیابی شود. بر این اساس، ارزش صف‌های خرید در پایان روز گذشته نسبت به پایان روز دوشنبه، ۴۵ درصد افزایش یافت و در رقم ۷۲۰ میلیارد تومان ایستاد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش نیز کاهشی شد و روی رقم ۷۰۶ میلیارد تومان ایستاد. این نخستین‌بار از بیست‌و‌پنجم بهمن‌ماه سال گذشته و آغاز روند فرسایشی بازار بدین سو بود که سمت تقاضا از سمت عرضه پیشی گرفت. این در حالی است که در ابتدای پیش گشایش بازار در روز گذشته، ۱۴۹ صف خرید به ارزش دو هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان در برابر ۱۲۴ صف خرید به ارزش هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان قرار داشت. در همین باره مصطفی محبی‌مجد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد: «اصلاح ۱۰ ماهه بازار سرمایه هم از لحاظ عمق ریزش و هم از منظر مدت‌زمان ریزش، بی‌سابقه بوده و با توجه به اینکه بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، ریزش سنگین‌تری را تجربه کرد و سرمایه‌گذاران این بازار متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند؛ طبیعتا هرچقدر اصلاح بازار عمیق‌تر باشد، پتانسیل رشد بازار هم بیشتر خواهد بود.» او همچنین با اشاره به آغاز فصل مجامع و کم‌شدن تقاضای فروش از سوی سهامداران و توقف نماد شرکت‌ها برای برگزاری مججع سالانه،‌ اظهار کرد: «تقسیم سودهای مناسب در برخی شرکت‌ها و صنایع، موجب شده بازار سرمایه تحلیلی‌تر شود و سرمایه‌گذاری در سهم‌های با نسبت P بر E پایین‌تر جذاب‌تر شود. علاوه بر این، بازارهای جهانی خصوصا در مورد محصولات پتروشیمی و فلزی، اوضاع مطلوبی دارد و قیمت فولاد، آلومینیوم، مس، متانول و اوره و… تفاوت محسوسی با قیمت‌های مدت‌های مشابه سال قبل دارد. این رشد قیمت‌های جهانی، تاثیر بااهمیتی هم بر سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.»

پیشتازی فلزات اساسی

روز گذشته همچنین گروه فلزات اساسی توانست بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دهد. به نحوی که این گروه با ثبت معاملاتی به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان، بالاتر از گروه محصولات شیمیایی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی قرار گرفت. گفتنی است  شاخص صنعت فلزات اساسی، ۳۷هزار و ۹۱واحد، معادل ۹/۳ درصد رشد کرد و عدد ۹۸۹هزار واحد را رقم زد. این گروه همچنین با خالص ورود ۲۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی، از این حیث پس از گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی دوم شد. روز گذشته نمادهای فارس،‌ فولاد، فملی، شستا، پارسان، وغدیر و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشتند. در همین حال ومدیر، ‌ولکار،‌ شستا،‌ برکت، فملی، فولاد و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. در فرابورس هم نمادهای صبا، غصینو، ارفع، ذوب، ومهان، شراز و هرمز بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل این بازار داشتند و فتوسا، گدنا، کرمان، لطیف، چخزر، فرابورس و شگویا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی در روز گذشته بودند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 201243
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا