نرخ بهره بین‌بانکی در کانال ۱۷ درصدی قرار گرفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نکته قابل‌توجه دیگر در این میان، حفظ میانگین هفته‌های گذشته ارزش معاملات خرد، با وجود عقب‌نشینی شاخص کل بوده که نشان از جریان داشتن معاملات در بازار و افزایش نقدشوندگی سهام در مقایسه با سه ماهه نخست امسال دارد. گفتنی است همراستا با بهبود متغیرهای بنیادین بازار و تقویت سیگنال‌های رشد، شاخص کل نیز از منظر تکنیکالی یک نقطه حمایت را پیش‌رو دارد که با گذشت این افت مقطعی، نوید بازگشت به مدار صعودی در هفته جاری را به همراه خواهد داشت.

صعود پرشتاب شاخص کل بازار سرمایه در سال گذشته و عبور آن از سقف تاریخی دو میلیون واحد، نگرشی را در میان سهامداران تازه‌وارد مبنی بر لزوم رشد پایدار بورس ایجاد کرده بود. این در حالی بود که حرفه‌ای‌های بازار همواره نسبت به لزوم اصلاح شاخص کل و قیمت سهام هشدار می‌دادند. با این حال طعم سودهای چندصد دردصدی در دوره رشد افسارگسیخته بورس آنقدر به مذاق سهامداران تازه‌وارد خوش آمده بود که هر گونه توصیه برای تعیین حد سود و ضرر و زمان‌بندی خروج از سهم را برنمی‌تافتند. این روند معاملاتی در بازار سرمایه اما در نهایت زیان بالای ۷۰ درصدی بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بورس را در پی داشت. با این حال اما این زیان که ناشی از عوامل مختلفی بود و مقصران زیادی نیز داشت به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه هم منتهی شد. دیدگاهی که سایه آن تاکنون نیز بر معاملات بازار سنگینی می‌کند. از همین رو گفته می‌شود رشد سال گذشته سبب شده که بازدهی فعلی بازار سرمایه در نظر معامله‌گران ناچیز قلمداد شود. این در حالی است که تحلیلگران بازار توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران باید سقف دو میلیون واحدی شاخص کل در سال گذشته را در حاشیه تحلیل‌های خود قرار داده و از آن عبور کنند. در این صورت می‌توان با نگاهی منطقی‌تر، سهم‌های ارزنده بازار را مورد شناسایی قرار داد و به بازاری که گفته می‌شود اکنون در سطح ارزندگی قرار گرفته، ورود کرد.

کاهش امیدبخش نرخ بهره بین‌بانکی

به نظر می‌رسد در کنار بهبود متغبرهای بنیادین، بانک مرکزی نیز به عنوان سیاستگذار پولی با بازار سرمایه همراه شده است. خردادماه سال گذشته بود که بانک مرکزی از راه‌اندازی دالان نرخ بهره خبر داد؛ بر این اساس اکنون کف این دالان روی ۱۴ درصد (نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها در بانک‌مرکزی) و سقف آن روی ۲۲ درصد (اعتبارگیری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از بانک مرکزی به صورت یک‌شبه) قرار دارد. بر همین مبنا اکنون حد وسط دالان نرخ بهره ۱۸ درصد است. با توجه به این رقم اما روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ بهره با قرار گرفتن روی عدد ۹۵/۱۷ درصد، به کمتر از نرخ بهره سیاستی یا همان حد وسط دالان نرخ بهره رسیده است. از آنجا که کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک‌ها به بازار سرمایه داشته باشد و مقدمات رونق بازار سرمایه را فراهم آورد، کارشناسان بازار بر این باورند که باید طی هفته‌های آتی در انتظار رشد بازار سهام بود. به ویژه آنکه روند کاهشی نرخ بهره از ابتدای سال جاری تا کنون، پیوسته و ادامه‌دار بوده است. از همین رو به نظر می‌رسد بانک مرکزی در سال جاری سیاست کاهش نرخ بهره را در پیش گرفته باشد. با این حال اما مشخص نیست این روند در دولت جدید نیز ادامه‌دار خواهد بود یا تیم اقتصادی دولت سیزدهم سیاست‌های پولی دیگری را برای پیشبرد اهداف اقتصادی برمی‌گزیند. گفتنی است نرخ بهره بین‌بانکی که سال گذشته تا سقف دالان بهره یعنی ۲۲ درصد نیز بالا رفته بود از سطح ۵۶/۱۹ درصد در اردیبهشت ماه سال جاری به تدریج روندی کاهشی را طی کرده است. این رقم که تا خردادماه به زیر ۱۹ درصد افت کرده بود، حالا در نیمه تیرماه کانال ۱۷ درصدی را نیز لمس کرده است.

اثر مثبت ثبات نرخ دلار بر بازار

سیگنال‌های منفی مبنی بر قطعی برق صنایع و ابهام ادامه‌دار تیم اقتصادی دولت سیزدهم و جزئیات سیاستگذاری اقتصادی در این دولت تردید معامله‌گران در بازار سرمایه را همچنان تقویت می‌کند. از همین رو اگر چه طی هفته‌های گذشته به طور روزانه شاهد ورود پول حقیقی به بازار بوده‌ایم اما به دلیل ابهامات موجود، اغلب معامله‌گران به کسب سودهای کوچک و نوسان‌گیری در برخی نمادها روی آورده‌اند. با این حال اما بازاری که طی یک دوره سه‌ماهه از اسفندماه سال گذشته تا پایان اردیهشت ماه در باتلاق رکود دست و پا می‌زد از خردادماه بدین سو نشانه‌های امیدبخشی را برای رشد نمایان کرده است. گزارش‌های مثبت شرکت‌ها از رشد درآمدها و افزایش سودآوری، سهامداران را نه‌تنها از ورود هیجانی به صف‌های فروش منصرف کرده بلکه توانسته مجددا ورود پول حقیقی به بازار را رقم بزند. در این میان رفت و برگشت نرخ دلار در مرز ۲۵ هزار تومان نگرانی‌ها از کاهش نرخ ارز به کانال‌های پایین و نامتناسب با هزینه-فایده شرکت‌ها را تا حد زیادی کاهش داده است. بازی دلار روی خط ۲۵ هزار تومان از هفته گذشته تاکنون جریان داشته است. این روند به ویژه با ارسال سیگنال‌هایی از سوی مذاکره‌کنندگان در وین تقویت شده است. طی روزهای اخیر تحرکات سیاسی آمریکا علیه ایران افزایش یافته و در مقابل، ایران نیز اخباری مبنی بر توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود را منتشر کرده است. آمریکا همچنین تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کرده است. از همین‌رو دلار طی روزهای اخیر در واکنش به این روند پینگ‌پنگی میان ایران و آمریکا مجددا تقویت شده است. کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که با توجه به نرخ دلار و تثبیت فعلی آن در نرخ‌های بالای ۲۰ هزار تومان، اکنون اغلب صنایع و گروه‌های بازار ارزنده هستند. بررسی گزارش‌های شرکت‌ها نیز نشان از آن دارد که بسیاری از نمادها اکنون از P/E مناسبی برخوردار و برای ورود معامله‌گران مناسب هستند.

کاهش صفوف فروش

روز گذشته در کنار کاهش ۱۱ هزار واحدی شاخص کل، ارزش معاملات خرد نیز افت کرد و به پنج هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان رسید. با این حال اما با توجه به میانگین ارزش معاملات خرد بازار از ابتدای خردادماه، این کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز چهارشنبه، چندان نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد. در همین حال روز گذشته تراز جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه منفی شد و بازار شاهد خروج ۱۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بود. با این حال اما اگرچه صفوف فروش طی روز گذشته روندی افزایشی را تجربه کرد اما در پایان، از تعداد و ارزش آنها کاسته شد و بسیاری از نمادها با جمع شدن صفوف فروش به کار خود در نخستین روز هفته پایان دادند. روز گذشته و در ابتدای ساعت پیش گشایش، ۱۴۶ نماد با ارزش هزار و ۱۱ میلیارد تومان، صفوف فروش بازار را تشکیل داده بودند. این رقم طی معاملات افزایش یافت تا در نیمه‌های ساعت معاملاتی به ۴۲۰ نماد با ارزش چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برسد. با این حال اما در زمان بسته‌شدن بازار در روز گذشته ارزش صف‌های بازار به ۶۲۳ میلیارد تومان کاهش یافته بود. این رقم همچنین نسبت به صفوف فروش بازار در روز چهارشنبه شانزدهم تیرماه، هفت درصد افت نشان می‌دهد. روز گذشته همچنین صفوف فروش گروه‌های خودرویی و برخی نمادهای گروه پالایشی به سرعت جمع شد. گفته می‌شود از منظر تکنیکالی، نمادهای حاضر در این گروه‌ها در آستانه حمایت قرار گرفته‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 202001
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا