مسوولان، چوپان دروغگو شدند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  معاون امنیتی استاندار تهران که بلافاصله خود را به محل حادثه رسانده بود از وقوع تنها یک انفجار در محیط داخل پارک ملت خبر داد. گودرزی البته در برابر این سوال هم قرار گرفت که آیا این اتفاق یک حادثه تروریستی بوده یا خیر. با این حال او ترجیح داد پاسخ روشن به این ابهام را به بررسی‌های بیشتر موکول کند.

آن‌طور هم که از قول مقامات انتظامی کشور نقل شده ویدئو‌های منتشر‌شده در فضای مجازی درباره این انفجار هیچ ارتباطی به محل حادثه نداشته است.

سردار هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه حادثه انفجار در پارک ملت موضوع خاصی نبوده آن را به شنیده شدن صدای یک انفجار در لحظه‌ای کوتاه فروکاسته است. البته سردار هداوند هم مانند معاون استاندار از بررسی علت وقوع این حادثه خبر داده و وعده اعلام عمومی چرایی این حادثه و جزئیات مربوط به آن پس از تکمیل تحقیقات را هم داده است.

شیوع ناامنی اجتماعی

در همین راستا امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی به «جهان‌صنعت» گفت: حوادث و انفجارهای پی‌در‌پی اخیر که در شهرهای مختلف ایران رخ داده، موجب ناامنی اجتماعی در بین مردم شده است. بعد از ترور آقای فخری‌زاده مردم بر این باورند که هیچ‌کدام از مسوولان کشور امنیت جانی ندارند. ما در این چندساله شاهد بوده‌ایم اسناد مهم کشور به راحتی به دست صهیونیست‌ها رسیده است که چند روز پیش با انفجاری که در پارک ملت رخ داد، شایعات این موضوع در فضای مجازی دست به دست می‌شد و این در حالی بود که ناامنی اجتماعی در کشور به وجود آمده است. اگرچه علاوه بر ناامنی اجتماعی، ناامنی روحی و روانی در بین مردم ایجاد می‌شود. در واقع به نوعی مردم از اینکه وارد خیابان و پارک‌ها شوند، می‌ترسند.

وی افزود: طبق تئوری جامعه‌شناسی دومین نیاز اساسی انسان امنیت است. وقتی امنیت در جامعه تنزل پیدا می‌کند، تعلق اجتماعی و احترام به خطر می‌افتد. وقتی زیر گوش مردم انفجار رخ می‌دهد و بعد از آن دولت به جای شفاف‌سازی و بیان واقعیت مدام آن را تکذیب یا مساله را پیش پا افتاده مطرح می‌کند، اعتماد مردم از دولت سلب می‌شود. حوادث مکرر اخیر هراس عظیمی در جامعه ایجاد کرده است. حال وقتی این هراس ایجاد می‌شود اثرات اقتصادی، سیاسی، روحی و روانی، فرهنگی و اجتماعی آن در جامعه منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت می‌شود. انفجار در پارک ملت به هیچ عنوان شوخی یا مساله کمی نیست چرا که بالادست آن صدا‌و‌سیما وجود دارد.

مردم مسوولان را باور ندارند

این آسیب‌شناس اظهار کرد: سال‌هاست مسوولان بعد از هر اتفاقی ابتدا آن موضوع را تکذیب و انکار می‌کنند. بعد با فشار رسانه‌ها و مردم مجبور می‌شوند بخشی از واقعیت را بیان کنند. اما با این وجود شفاف‌سازی و بیان واقعیت هم از سوی مسوولان مردم را راضی نمی‌کند زیرا مردم دیگر به حرف‌های مسوولان اعتماد ندارند. چنان بی‌اعتمادی عمومی در جامعه از بین رفته که مسوولان در دید مردم همچون چوپان دروغگو شده‌اند. اعتماد بین مردم و دولت چنان نخ‌نما شده که اگر روزی مسوولان تمام واقعیت را بیان کنند باز هم مردم آن را باور نخواهند کرد. امروزه هم با وجود اینکه مقام معظم رهبری واکسن برکت را زدند اما باز هم شایعات مبنی بر واکسن وجود دارد. مردم همچنان اعتمادی بر واکسن‌های داخلی ندارند.

وی افزود: این روزها هم مسوولان وزارت بهداشت درخصوص کرونا و واکسن حرف‌های ضد و نقیضی بیان کردند به گونه‌ای که مردم کشور بین مرز ایران و ارمنستان برای دستیابی به واکسن آواره شده‌اند. مردم مگر چندبار حرف‌های مسوولان را باور می‌کنند. واکسن رایگان و معتبر حق مردم کشور است. بنابراین بی‌اعتمادی به مسوولان در جامعه ریشه‌دار شده و فاصله عمیقی بین مسوولان و مردم ایجاد شده و نمونه آن را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مشاهده کردیم. چه‌بسا حرف‌های ضد‌و‌نقیض مسوولان هم بر این آتش می‌افزاید. مسوولان به اندازه‌ای به مردم دروغ گفتند که جامعه به طور کلی اعتمادش را از دست داده است. در نتیجه بحران بی‌اعتمادی در کشور رخ داده است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر تشدید بحران بی‌اعتمادی در جامعه بیان کرد: مردم به اقدامات و وعده‌های اخیر دولت در خصوص واکسن و چرخه اقتصاد و گرانی بی‌اعتماد هستند. تفاوت بین آنچه که مردم در زندگی خود شاهد هستند و وعده‌هایی که دولت می‌دهد، در واقع جنگ روانی بی‌اعتمادی ایجاد کرده که ناشی از عدم شفافیت و بدعهدی دولت است. در واقع سال‌هاست وعده‌های دولت‌ها عملی نشده که با این وجود احیای اعتماد مردم کار بسیار دشواری است. بنابراین شفاف‌سازی برای این جامعه فایده‌ای ندارد. وقتی اعتماد عمومی در جامعه از دست برود و مردم نسبت به مسوولان بی‌اعتماد شوند، روز‌به‌روز شکاف در جامعه بیشتر می‌شود و در نتیجه این شکاف تبدیل به انفجاری عظیم در بطن جامعه می‌شود. مردم حتی حرف سخنگوی آتش‌نشانی را هم قبول نکردند چه برسد به مسوولان دولتی.

راهکار برای حل این معضل

مقدم بیان کرد: برای حل معضل بحران بی‌اعتمادی در جامعه دولت باید اعتماد عمومی را در طول سال‌ها افزایش دهد. از طرفی بهترین راه برای رهایی از بحران بی‌اعتمادی در سطح جامعه، آشتی ملی، ساخت‌های دولتی و اجتماعی با یکدیگر محسوب می‌شود. برای از میان بردن زمینه‌هایی که به طور رسمی و غیررسمی بی‌اعتمادی را به وجود می‌آورند باید به گفتمانی واحد رسید. کم کردن شکاف میان ساخت‌های سیاسی و اجتماعی یکی از بهترین راهکارها برای برطرف کردن بی‌اعتمادی است. نهادهای دولتی باید به دور از جهت‌گیری‌های حزبی و سیاسی مسائلی را ارائه دهند تا مردم نسبت به آنها از اعتماد لازم برخوردار شوند.

نقش رسانه‌ها

این آسیب‌شناس در آخر گفت: رسانه‌ها با همراهی عمومی می‌توانند نقش موثری در شکل‌گیری اعتماد داشته باشند. انعکاس واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی گام مهمی در این زمینه است. رسانه‌ها هیچ‌گاه نباید بر مبنای حزب و منافع گروهی خود به انتشار خبر اقدام کنند زیرا اطمینان مردم نسبت به آنها از میان می‌رود و بی‌اعتمادی نسبت به آن رسانه و مسائل مربوط به جامعه پدید خواهد آمد. رسانه‌ها با نظرسنجی از افکار عمومی می‌توانند در شناسایی قوت، ضعف و حل مشکل‌های جامعه تاثیر فراوانی داشته باشند و شفافیت، صداقت و روشنگری مسائل در عملکرد آنها، اعتماد لازم میان رسانه‌ها و مخاطبان را به وجود می‌آورد.

اخبار برگزیده
شناسه : 202018
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا