سیمان راه درست را می‌رود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که این افزایش با وجود رکود بازار علامت سوال‌هایی را ایجاد می‌کند که با چه منطقی تقاضای سیمان افزایش یافته است کارشناسان باور دارند  این افزایش یک روند طبیعی را نشان می‌دهد.

در واقع همواره در بازار، تقاضا برای سیمان بالا بوده است، طوری که در سال‌های گذشته هم شاهد افزایش تقاضای سیمان بوده‌ایم اما حالا که سیمان به بورس کالا ورود پیدا کرده این تقاضا به چشم می‌آید و این خبر به عبارتی بیش از هر چیزی اهمیت دوباره بورس کالا را نشان می‌دهد.

طبق آمارها سال گذشته  حدود ۷۷ میلیون تن سیمان در کشور توزیع شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود  ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در همین سال آمارها نسبت به  سال ۱۳۹۷ حدود  ۱۰ درصد افزایشی بوده است. در نتیجه همواره تقاضای بالا در کشور وجود داشته که دلایل مختلفی از جمله ارزانی قیمت سیمان نسبت به دیگر کالاهای مشابه و دستوری بودن قیمت‌ها دارد.

باید کارخانه‌ها با تمام ظرفیت کار کنند

حالا کارشناسان باور دارند که اگر تقاضا در همین سطح باقی بماند باید کارخانه‌ها با تمام ظرفیت کار کنند؛ وظیفه‌ای که با وجود قطعی برق و مشکل تامین سوخت کمی دشوار است. ازآنجاکه صنعت سیمان خودکفاست و نیروهای توانمندی دارد اما وقتی برق نداشته باشند عملا فعالان این حوزه کاری نمی‌تواند از پیش ببرند.

با توجه به اینکه در حال حاضر مصرف سیمان کشور حدود ۶۰ میلیون تن است و از طرفی توان بالفعل در تولید حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال است، فعالان سیمان ادعا دارند که می‌توانند تا تامین مصرف ۸۰ میلیون تن پیش بروند. اما این مهم منوط به آن است که زیرساخت‌ها فراهم شوند و طرح‌های عمرانی افزایش یابند.

بر همین اساس نادر غفاری کارشناس سیمان در گفت و گو با «جهان صنعت» درباره چرایی افزایش چشمگیر تقاضای سیمان در بورس کالا مطرح کرد که این روند طبیعی است. او با اشاره به اینکه از این به‌بعد شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ از جمله شستا سیمان خود را تنها در بورس کالا عرضه می‌کنند، گفت: بنابراین متقاضی این شرکت‌ها تنها باید سیمان مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کند. درنتیجه حضور این شرکت‌ها در بورس کالا باعث شده که تقاضا هم  در بورس افزایش پیدا کند.

آینده بازار سیمان

این کارشناس سیمان درباره این سوال که آینده بازار سیمان و وضعیت عرضه و تقاضا را به چه صورت می‌بینید، گفت: خوشبختانه سیمان در حوزه تولید هیچ مشکلی ندارد. ازآنجاکه توان تولید کارخانه‌های سیمان کشور بیش از نیاز معمول است، به طور حتم بازار سیمان از نظر عرضه و تقاضا با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد.

غفاری تصریح کرد: صنعت سیمان توانایی بالفعل تامین سیمان تا ۱۰۰ میلیون تن در سال را دارد در حالی که مصرف سیمان کشور در شرایط عادی حدود ۶۰ میلیون تن است. بنابراین فاصله قابل توجهی بین تولید و مصرف وجود دارد و با افزایش هرچه بیشتر مصرف، کارخانه‌های سیمانی کشور با مشکل تامین مواجه نخواهند بود.

همراهی سیمانی‌ها با سیاستگذاران

چندی پیش بود که مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق بیان کرد صنایع فولاد و سیمان در بازه زمانی کنونی به مدت دو تا سه هفته تولید خود را متوقف کنند و به تعمیرات بپردازند. بر اساس این پیشنهاد بعد از مدتی که شرایط بسامان شد و با گذر از زمان اوج بار به طور حتم می‌توانند از تسهیلات صنعت برق بهره‌مند شوند. همچنین گفته شد که دامنه طرح مرتبط با همه صنایع فولاد و سیمان است و هر دو بخش دولتی و خصوصی باید مصرف برق خود را در قالب این طرح از ۱۴ تیرماه کاهش دهند.

این کارشناس سیمان درباره تصمیم اخیر در صنعت برق کشور  در ارتباط با توقف تولید در کارخانه‌های سیمان کشور  و تاثیر آن بر کاهش تولید سیمان کارخانه‌ها گفت: اگر همانطور که اعلام شده این تصمیم در حد یکی دو هفته طول بکشد، تاثیر چندانی ندارد. همان‌طور که طبق سیاست‌ها شاهد هستیم کارخانه‌های سیمان به  تعمیرات می‌پردازند، اما اگر این تصمیم طولانی‌تر شود به طور حتم برای کارخانه‌های سیمان مشکل‌ساز خواهد شد.

غفاری تاکید کرد: هر چند فعالان سیمان سعی می‌کنند که جلوی بحرانی شدن شرایط و کمبود سیمان را در کشور بگیرند و در عمل به تصمیم سیاستگذاران احترام بگذارند اما انتظار هم دارند که سیاستمداران هم در کنار آنها باشند.

لزوم تامین زیرساخت‌ها

این کارشناس حوزه سیمان با اشاره به مشکل کمبود سوخت و برق کارخانه‌های سیمان تصریح کرد: متاسفانه کارخانه‌های سیمان در شرایطی کار می‌کنند که از امکانات زیرساختی محروم هستند. امروز آنها با  مشکل تامین برق و سوخت روبه‌رو هستند. اگر این مشکل در آینده هم ادامه داشته باشد به طور حتم عرضه کاهش پیدا کرده و به اقتصاد ضربه می‌زند.

غفاری همچنین درباره این پرسش که چه انتظاری از دولت سیزدهم و وزیر آینده صمت دارید، گفت: انتظار ما این است که مسایل زیرساختی سیمان را حل کنند. صنعت سیمان خودکفاست و نیروهای توانمندی دارد اما وقتی برق نداشته باشند هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. با توجه به اینکه در حال حاضر مصرف سیمان کشور حدود ۶۰ میلیون تن است فعالان سیمان می‌توانند با تمرکز بیشتر، تولید را افزایش دهند. درواقع اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و طرح‌های عمرانی افزایش پیدا کنند، سطح مصرف می‌تواند از ۶۰ میلیون تن به   ۸۰ میلیوتن تن افزایش پیدا کند.

تقاضایی که به چشم آمد

در همین رابطه علی جبل‌عاملی کارشناس بازار سرمایه نیز به «جهان‌صنعت» گفت: تقاضای سیمان مدت‌هاست که افزایشی بوده و در واقع به علت قیمت پایین سیمان در سنوات گذشته شاهد افزایش تقاضای سیمان بوده‌ایم اما حالا که سیمان به بورس کالا ورود پیدا کرده این موضوع به چشم می‌آید.

او تصریح کرد: به این ترتیب همواره در بازار تقاضا برای سیمان بالا بوده و حالا با بورس کالا این تقاضا پررنگ شده است. البته اگر تقاضا در همین سطح باقی بماند باید همه کارخانه‌ها با تمام ظرفیت برای سال جاری و آتی کار کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آمارهای توزیع سیمان در کشور گفت: سال گذشته (۱۳۹۹)  حدود ۷۷ میلیون تن سیمان توزیع شده که نسبت به سال قبل‌تر یعنی سال ۱۳۹۸ حدود  ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در همین سال  آمارها نسبت به  سال ۱۳۹۷ حدود  ۱۰ درصد افزایش داشته است. درنتیجه تقاضای بالا در کشور وجود داشته که نمود آن را  امروز  در بورس کالا می‌بینیم.

قیمت پایین سیمان در مقابل سایر مصالح ساختمانی

جبل‌عاملی با اشاره به قیمت پایین سیمان در کشور نیز گفت: در مقابل سایر مصالح ساختمانی و مشابه،  قیمت سیمان همواره پایین بوده است. به این صورت که در گذشته  برای کف‌سازی از پوکه معدنی استفاده می‌کردند اما چون قیمت سیمان کمتر بوده به تدریج به جای پوکه معدنی از سیمان که ارزان‌تر بوده، استفاده شده است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر کاهش قیمت سیمان گفت: البته نباید فراموش کنیم که قیمت‌گذاری دستوری نیز بر این ارزانی بی‌تاثیر نبوده و حالا با حضور سیمان در بورس کالا انتظار می‌رود قیمت  سیمان واقعی‌تر شود.

در کل‌، کارشناسان باور دارند که عرضه سیمان در بورس کالا سرآغازی بر پایان قیمت‌گذاری دستوری این کالای استراتژیک در بازار داخلی و در آینده در بازارهای صادراتی و بین‌المللی خواهد بود. هنگامی که کالایی به بورس کالا وارد می‌شود، به معنی آن است که روند معاملات آن بازار برای فعالان اقتصادی و تحلیلگران، علاوه بر قانونمندی، پیش‌بینی‌پذیر نیز خواهد بود و رقابت در فضای واقعی انجام می‌شود. تمامی خریداران و فروشندگان در شرایط برابر به رقابت می‌پردازند و از همه مهمتر شفافیت در معاملات به وجود خواهد آمد.

ایستادگی مقابل دلالان سیمان لذت‌بخش است

به تازگی  در این خصوص محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا نیز  اعلام کرده که هیچ چیز به اندازه حذف رانت چندهزار میلیارد تومانی دلال‌ها به واسطه استقرار سامانه سیمان‌یاب و عرضه سیمان در بورس کالا لذت‌بخش نیست. پیش از این مدیرعامل شستا در مراسم آیین راه‌اندازی رسمی معاملات سیمان در بورس کالا گفته بود: در مسیر شفافیت و ورود کالاها به بورس کالا با افرادی مواجه هستیم که با پول خرج کردن در تریبون‌های رسمی و غیررسمی هیاهو ایجاد کرده و موضوعات خلافی را مطرح می‌کنند، در این زمینه انتظار داریم با ورود دستگاه قضا، با مخالفان شفافیت اقتصادی برخورد قاطع شود.

رضوانی‌فر حساب شخصی توئیتر خود نوشت: رشد ۲۶ درصدی تناژ تولید، ۶۷ درصدی درآمدهای تلفیقی و بیش از دو برابر شدن سود خالص تلفیقی گروه سیمانی شستا غرورآفرین است؛ اما هیچ چیز به اندازه حذف رانت چندهزار میلیارد تومانی دلال‌ها به واسطه استقرار سامانه سیمان‌یاب و عرضه سیمان در بورس کالا لذت‌بخش نیست.

رضوانی‌فر در آیین راه‌اندازی معاملات سیمان در بورس کالا نیز گفته بود: بیش از ۳۰ میلیون تن سیمان هلدینگ‌های شستا در راه بورس کالاست. او تاکید کرد: در مسیر شفافیت و ورود کالاها به بورس کالا با افرادی مواجه هستیم که با پول خرج کردن در تریبون‌های رسمی و غیررسمی هیاهو ایجاد کرده و موضوعات خلافی را مطرح می‌کنند، در این زمینه انتظار داریم با ورود دستگاه قضا، با مخالفان شفافیت اقتصادی برخورد قاطع شود.

وجود فاصله از سخن تا واقعیت

در ادامه جبل‌عاملی با اشاره به اینکه هنوز آن عرضه‌ای که باید و شاید از طرف سیمانی‌ها در بورس کالا صورت گیرد، شکل نگرفته است، گفت: هفته گذشته در بورس کالا تعدادی از مدیران هلدینگ‌های سیمانی بر تعهد عرضه کلیه محصولاتشان در بورس کالا تاکید کردند حالا منتظر هستیم که  به تدریج معاملات سیمان‌های تولیدی کارخانجات  به بورس کالا منتقل شود.

او تاکید کرد: مدیران هلدینگ‌های بزرگ در هفته گذشته در جشن بورس کالا  قول دادند که تمام معاملات را به  بازار وارد کنند که امیدوارم این امر محقق شود.

عملکرد شرکت‌های سیمانی به دلیل قرار گرفتن در فضای رقابتی، خواه‌ناخواه با افزایش کیفیت مواجه خواهد شد و از سوی دیگر، شرکت‌های سیمانی عرضه‌های مستمر خود را به دور از ملاحظات مربوط به مصوبات افزایش نرخ انجام خواهند داد، چرا که عملیات فروش سبد محصولات سیمانی در فضای شفاف تالار نقره‌ای و بر اساس قواعد انجام خواهد شد.

کارشناسان باور دارند که ورود سیمان به بورس کالا، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در مسیر توسعه اقتصاد ایران رخ داده است. هر چند هنوز شاهد عرضه‌های کم‌حجم در بورس کالا هستیم، اما مثل هر کالای دیگر، به زودی عرضه‌های پرقدرت نیز جای خود را در این بازار، باز خواهند کرد.  همچنین هلدینگ سیمانی «سیدکو» که در واقع بازوی سرمایه‌گذاری بخش سیمان در خانواده گروه توسعه ملی است، درصدد افزایش عرضه انواع  محصولات سیمانی شامل تیپ‌های مختلف سیمان خاکستری، سیمان سفید و سیمان‌های خاص  تولیدی شرکت‌های تابعه طی روزهای آتی در بورس کالاست.

لازم به ذکر است که از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا طی سال جاری شاهد معامله ۵/۱ میلیون تن از این محصول به ارزش بیش از ۶۵۹۷ میلیارد ریال از سوی ۳۴ شرکت وابسته به هلدینگ‌های مختلفی از جمله شستا، غدیر و سایر هلدینگ‌ها و شرکت‌های سیمانی هستیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 202026
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا