ارزش معاملات خرد بازار سرمایه افزایشی شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه با رشد ۱۴ هزار و ۵۳۸ واحدی معادل ۱۴/۱ درصد بالا رفت و در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۸۲ واحد ایستاد. در همین حال شاخص هم‌وزن هم پنج هزار و ۱۱۹ واحد معادل ۳۰/۱ درصد در کانال ۳۰۰ هزار واحدی پیشروی کرد. شاخص‌های آزاد شناور، ‌بازار اول و بازار دوم نیز به ترتیب معادل ۹۵/۰، ۵۹/۱ و ۵۷/۰ درصد افزایش یافتند. در این روز نماد شستا با وجود انتشار اخبار مثبت و اعلام افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی نتوانست به روند مثبت بازگردد و بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشت. با این حال اما نمادهای فولاد،‌ فملی،‌ کگل، شپدیس، شپنا و جم بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. از سوی دیگر نیز نمادهای ولکار، شستا، ومدیر، برکت، فملی، خودرو و شپنا لقب پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی را به خود اختصاص دادند. روز گذشته شاخص کل فرابورس هم ۱۹۱ واحد در کانال ۱۸ هزار واحدی پیشروی کرد. در این بازار نمادهای زاگرس و غصینو بیشترین تاثیر منفی و نمادهای مارون،‌ کگهر، ذوب، شگویا و وهور بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. از سوی دیگر نیز لطیف،‌ گدنا، فتوسا، کرمان، فگستر، چخزر و شاروم پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

تقویت سمت تقاضا

بازار سرمایه روز گذشته در مجموع بورس و فرابورس معاملاتی به ارزش ۲۹ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان ۱۸ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان سهم معاملات سهام بود که نسبت به روز ‌‌شنبه ۲۱ درصد افزایش نشان می‌داد. در همین حال همچنین ارزش معاملات خرد بازار نیز با عبور از مرز شش هزار میلیارد تومان به رقم شش هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز شنبه رشد ۱۳ درصدی را ثبت کرد. در همین حال اگر چه بازار سرمایه در پیش‌گشایش شاهد تشکیل ۱۲۰ صف فروش به ارزش هزار و ۲۸ میلیارد تومان بود اما این رقم طی ساعات معاملاتی با کاهش مواجه شد؛ به نحوی که در پایان روز ارزش صف‌های فروش به ۶۳۸ میلیارد تومان رسیده بود و نسبت به پایان روز گذشته تنها دو درصد افزایش نشان می‌داد. این در حالی است که ارزش صف‌های خرید در پایان روز گذشته نسبت به روز شنبه ۹۳ درصد افزایش یافته و به رقم ۴۳۷ میلیارد تومان رسیده بود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد بازار با تغییر رویکرد معامله‌گران و نگاهی مثبت روبه‌رو شده است. گفتنی است در حالی که روز شنبه حقیقی‌ها ۱۶۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج کرده بودند، روز گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان به این بازار وارد کردند. در همین حال ۸۵ درصد خریدها در روز گذشته توسط حقیقی‌ها انجام شده بود. گفتنی است روز گذشته ۱۷۴ میلیارد تومان از پول حقیقی‌ها به نمادهای با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد شده بود که نشان از توجه معامله‌گران به نمادهای کوچک و متوسط دارد. در این روز بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، محصول شیمیایی و سیمان، آهک و گچ رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و خودرو و ساخت قطعات، ‌به نفع حقوقی‌ها تمام شد. در همین حال سه نماد فملی، ذوب و فولاژ لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به شستا، خودرو و وغدیر معطوف بود.

رشد قابل قبول در انتظار سهامداران

علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بازار تاکید کرد: متغیرهای تاثیر‌گذار بر بازار در کنار اصلاح قیمت‌ها، تصور افت شدید برای بازار سرمایه را نه تنها دور از ذهن کرده بلکه انتظار رشد قابل قبول را در بین فعالان بازار رقم زده است. وی افزود: در حال حاضر و با توجه به تنوع شرکت‌های قابل معامله در بازار، ذائقه‌های مختلف و برای درجه ریسک‌پذیری مختلف ابزارهای گوناگون برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. کدیور به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد: چنانچه در یک مقطع زمانی و به هر دلیل تصمیم به خروج از بازار گرفتند، می‌توانند با انتخاب گزینه‌های دیگر همچنان پول خود را به صورت پارت شده در بازار نگه دارند تا در زمان مناسب دوباره اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی و یا خود سهام کنند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، توزیع سهام باید براساس رویکرد و تحلیل سرمایه‌گذاران نسبت به آینده باشد تا براساس آن تنوع در سبد سرمایه‌گذاری صورت گیرد. این تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اعلام اینکه در سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ شاهد رشد خیره‌کننده در شاخص‌های سهام و قیمت سهام در بورس و فرابورس بودیم خاطرنشان کرد: شاید این رشد خیره‌کننده توسط کارشناسان قابل پیش‌بینی نبود اما این رشد در مقطعی اتفاق افتاد که شاید در آن مقطع زمانی قیمت سهام انطباقی با متغیرهای کلان و یا خرد تاثیر‌گذار بر سهام بازار نداشت. وی در ادامه افزود: در نیمه دوم سال ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ اصلاح و تصحیح دردناک قیمت سهام اتفاق افتاد و قیمت بسیاری از سهم‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افت کرد که زیان‌های قابل ملاحظه‌ای متوجه سهامداران این شرکت‌ها شد. کدیور اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به متغیرهای تاثیر‌گذار بر بازار و اصلاح قیمت‌ها، تصور افت شدید برای بازار سرمایه دور از ذهن است و برعکس رشد قابل قبولی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

روند امیدوارکننده ارزش معاملات خرد

احسان رضاپور دیگر کارشناس بازار سرمایه هم درباره فضای حاکم بر بازار طی روزهای اخیر اظهار کرد: پس از گزارش‌های خوب شرکت‌ها و خبر‌های خوبی که در هفته‌های اخیر رسید وضعیت بازار تقویت شده و ارزش روزانه معاملات نیز در پنج تا شش هزار میلیارد تومان در حال تثبیت شدن است که اتفاق خوبی است. وی افزود: صف‌های فروش نیز که در ماه‌های گذشته بسیار سنگین بود در حال جمع شدن است و اگر این روند در روز‌های آینده ادامه یابد با جمع شدن بخشی از صف‌های فروش و متعادل شدن سهام اکثر شرکت‌ها می‌توان گفت جو نگران‌کننده بازار پایان یافته است. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با نزدیک شدن استقرار دولت جدید، برخی از سرمایه‌گذاران درباره حرکت نقدینگی و سیاست‌های دولت آینده بلاتکلیف هستند و ترجیح می‌دهند صبر کنند تا تیم اقتصادی دولت آینده مستقر شود. رضاپور بیان کرد: در مجموع جو کلی بازار دارای نگرانی و التهاب نیست و این موضوع موجب می‌شود اگر پالس‌های مثبت به بازار مخابره شود مجدد شاهد تقویت معاملات و مثبت‌تر شدن روند شاخص باشیم. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: پس از رشد حدود ۲۰ درصدی که برخی از نماد‌ها در یک ماه گذشته داشتند، با وجود جذابیت قیمت شرکت‌ها، طبیعی است زمانی که افرادی که در سود‌های کوتاه‌مدت قرار می‌گیرند نسبت به شناسایی سود و افزایش عرضه‌ها اقدام کنند، اما با توجه به کاهش قیمت و ارزندگی سهام مجددا تقاضا افزایش خواهد یافت و روند مثبت بازار آغاز می‌شود.

اثرگذاری مثبت برجام

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر از برجام خبر‌های مثبتی برسد با توجه به بعد روانی آن، برای بازار مثبت است، اما عده‌ای به دلیل اینکه اعتقاد دارند که ممکن است دلار در محدوده‌ای کمتر از ۲۰ هزار تومان قرار بگیرد از بازار فاصله می‌گیرند. رضاپور تاکید کرد: اتفاقات و شواهدی که در بازار ارز طی مدت اخیر افتاده و با توجه به وضعیت تورم به نظر می‌رسد شانس افت ارزش دلار روزانه در حال کمتر شدن است و افراد بیشتری در حال به این نتیجه رسیدن هستند که ۲۵ هزار تومان محدوده منطقی‌تر و واقعی برای نرخ دلار است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: هرچه سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند که روند قیمتی دلار کاهشی نخواهد بود و به زیر ۲۰ هزار تومان نخواهد رسید بازار سرمایه بهتری خواهیم داشت و گروه‌هایی که از بازار فاصله گرفتند نیز به بازار گرایش پیدا خواهند کرد. وی با بیان اینکه احتمالا در نیمه دوم سال اصلاح نرخ‌های حامل‌های انرژی را خواهیم داشت، گفت: به دلیل کسری بودجه در سال جاری و لزوم ساختار بودجه برای سال ۱۴۰۱ و مفروضاتی که در آن دیده خواهد شد و گمانه‌زنی‌هایی که درباره حامل‌های انرژی مطرح می‌شود احتمالا بازار را تحت شعاع قرار خواهد داد هرچند جذابیت قیمتی شرکت‌ها ممکن است مانع پیدایش روند کاهشی مستمر در بازار شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 202250
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا