وزرای گروه ۲۰ به طرح مالیات جهانی چراغ سبز نشان دادند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس این طرح که پیشتر در اجلاس گروه هفت مطرح و قرار شد در مرحله بعد، گروه بیست تایید کند، برای شرکت‌های چند ملیتی مانند گوگل و آمازون دست‌کم ۱۵درصد مالیات در نظر گرفته شده تا از یک سو درآمد بیشتری از آن‌ها حاصل شود و از سوی دیگر نتوانند برای پرداخت مالیات کمتر درآمد خود را به مناطقی جابه‌جا کنند که مالیات کمتری دریافت می‌شود.

چارچوبی برای اصلاح مالیات بین‌المللی که ۱۳۰ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در همین ماه با مالیات دست‌کم
 ۱۵ درصدی از این شرکت‌ها به توافق رسیده بود. با این حال تایید ۱۹ اقتصاد برتر جهان به همراه اتحادیه اروپا کمک می‌کند تا پس از سال‌ها مذاکره این موضوع به واقعیت تبدیل شود. در بیانیه پایانی نشست وزرای گروه ۲۰ آمده است: پس از سال‌ها بحث و بررسی و پیشرفتی که در سال گذشته حاصل شد، ما به توافق تاریخی در مورد معماری مالیاتی بین‌المللی با ثبات‌تر و عادلانه‌تر دست یافتیم.

این طرح که از سال‌ها پیش مورد بحث و بررسی قرار دارد و در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به حاشیه کشیده شد، حالا با روی کار آمدن جو بایدن دوباره مورد توجه قرار گرفته است. آن‌ها به دو مولفه اصلی در این موضوع تاکید کردند که شامل تعیین نرخ حداقلی برای مالیات شرکت‌های چند ملیتی خواهد بود و مولفه دوم نیز به تعریف روش و ساختاری که بتواند مالیات جمع‌آوری شده را میان کشورها عادلانه قسمت کند، خواهد پرداخت.

البته دستیابی به توافق جمعی در سطح سیاسی به آسانی نیست اما مسوولان مالی و اقتصادی گروه ۲۰ که جمعه و شنبه در ونیز ایتالیا گردهم آمدند،  با ایجاد یک معماری مالی نوین جهانی موافق هستند. در واقع هدف کلی ساختار جدید دستیابی به ثبات و عدالت بیشتر در نظام اقتصادی و مالی بین‌المللی است.

هرچند برخی قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، آلمان و فرانسه بر این باورند که در طرح پیشنهادی همچنان نواقصی وجود دارد و راه‌های فرار قانونی از مالیات بسته نخواهد شد اما باید در نظر داشت که این یک توافق نادر در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود که به موجب آن بسیاری از بهشت‌های مالیاتی تهی می‌شوند. در بخش‌هایی از بیانیه پایانی آمده است: «ما از تمام اعضایی که هنوز به این توافق بین‌المللی ملحق نشده‌اند می‌خواهیم بپیوندند.»

ماه پیش ۱۳۱ عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که مقر آن در پاریس قرار دارد با طرح مالیات جهانی موافقت کردند. اما موافقت گروه ۲۰ با این طرح می‌تواند یک چراغ سبز در سطح سیاسی محسوب شود.

جفری اوکاموتو، معاون اول صندوق بین‌المللی پول این طرح را یک پیروزی برای جهان می‌داند اما می‌گوید که باید کارهای بیشتری انجام شود تا اجرای آن برای تمام کشورها آسان شود.

اگر همه‌کارها خوب پیش‌ برود طرح جدید باید تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ در سطح جهانی تصویب شود. البته باید در نظر داشت که اعضای کنگره آمریکا اصولا به افزایش مالیات‌ها چندان تمایلی ندارند و در اتحادیه اروپا هم برخی کشورها مانند ایرلند، استونی و لهستان هنوز موافقت خود را با این طرح اعلام نکرده‌اند. وزیر دارایی آلمان بر این باور است که اتحادیه اروپا در داخل به توافق خواهد رسید و بیانیه مشترکی صادر خواهد کرد.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه از این توافق استقبال کرد و گفت که این بزرگ‌ترین انقلاب مالیاتی در یک قرن گذشته است. وی افزود: ما در حال خاتمه دادن به مسابقه مالی هستیم و غول‌های دیجیتال سرانجام سهم عادلانه مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز در واکنش به این توافق گفت که جهان باید سریعا پیش رود تا توافق نهایی شود. اولاف شولز، وزیر دارایی آلمان قبل از شروع این نشست گفته بود که یک لحظه تاریخی است.

در سال‌های اخیر شرکت‌های چندملیتی بزرگ با استقرار در گریزگاه‌های مالیاتی کمترین مالیات را به حساب وزارت‌های دارایی کشورهای محل ثبت واریز کرده‌اند. طرح اصلاح مالیاتی برای مقابله با این موضوعات مورد مذاکره قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود توافق نهایی در این زمینه در نشست رهبران گروه ۲۰ در شهر رم در اکتبر امسال حاصل شود.

مالیات دست‌کم ۱۵ درصدی در اول ژوئیه در نشست سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مورد توافق قرار گرفت. برخی کشورها از جمله ایالات‌متحده آمریکا، فرانسه و آلمان به همراه سازمان‌هایی مانند آکسفام برای افزایش نرخ بالاتر فشار آوردند. اما برخی کشورها ازجمله برخی کشورهای اروپایی مانند ایرلند با این موضوع مخالف هستند. شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل به‌خاطر نرخ پایین مالیاتی در این کشورها حضور دارند.

پیش‌بینی می‌شود این نرخ، کمتر از ۱۰ هزار شرکت بزرگ را تحت‌تاثیر قرار دهد اما سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تخمین زده است که با نرخ مالیات ۱۵درصدی، سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد اضافی ایجاد شود. این اقدام یکی از دو به اصطلاح ستون اصلاح مالیات جهانی است که سال‌ها در حال مذاکره بوده اما در زمان جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا با انگیزه جدی‌تری پیگیری شد.

شرکت‌های چند ملیتی در بسیاری از کشورها فعالیت می‌کنند به‌عنوان مثال غول نفتی بی‌پی (بریتیش پترولیوم) در ۸۵ کشور حضور دارد اما این شرکت‌ها تنها کشورهایی را گلچین می‌کنند که نرخ مالیاتی پایینی دارند. این طرح در ابتدا ۱۰۰ شرکت را هدف قرار می‌دهد که غول‌های فناوری مانند آمازون، فیس‌بوک و اپل نیز شامل می‌شود.

وزرای گروه ۲۰ برای نخستین‌بار از فوریه ۲۰۲۰ به طور حضوری با یکدیگر ملاقات کردند گرچه وزرای چین و هند از راه دور به این نشست که در ونیز برگزار می‌شد، پیوستند.

در جریان نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک مرکزی گروه ۲۰ در پرداختن به احیای وضعیت اقتصاد این طور عنوان شد که به لطف اجرای سیاست‌های مربوط به واکسیناسیون و سیاست‌های حمایت اقتصادی، چشم‌انداز اقتصادی جهان بهتر شده، اما همچنان اختلافات زیادی بین کشورها وجود دارد و هنوز هم خطرات نزول اقتصادی مطرح است و گروه ۲۰ خواستار حفظ ثبات مالی و پایداری مالیاتی و جلوگیری از خطرات نزول اقتصادی است.

در ادامه این بیانیه آمده است که این نشست جهت کمک به کشورهای ضعیف در نبرد علیه اپیدمی کرونا، از پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول جهت راه‌اندازی دور جدیدی از تخصیص جهانی حق ویژه برداشت وجوه به مبلغ ۶۵۰ میلیارد دلار پشتیبانی می‌کند و این گروه متعهد است که هر چه سریع‌تر به اپیدمی ویروس کرونا خاتمه دهد. بر اساس این بیانیه، گروه ۲۰ از توزیع عادلانه و مؤثر واکسن کرونا به عنوان یک محصول عمومی جهانی حمایت می‌کند.

کشورهای گروه ۲۰ حدود ۸۵ درصد از ثروت جهانی را نمایندگی می‌کنند. این کشورها شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، هند، اندونزی، ایتالیا، مکزیک، روسیه، آفریقای‌جنوبی، عربستان، کره‌جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات‌متحده به همراه اتحادیه اروپا می‌شوند. این گروه ۲۰ حدود ۶۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

این گروه از سال ۱۹۹۹ تشکیل شد و در سال ۲۰۰۸ با تشکیل جلسه اضطراری برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی اهمیت خاصی پیدا کرد و از آن پس سالانه نشست این گروه با حضور سران کشورهای عضو برگزار می‌شود. ریاست دوره‌ای گروه بیست بر عهده ایتالیاست و بر همین اساس نشست بعدی سران برای ۳۰ اکتبر در «رم» ترتیب داده شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 202253
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا