خروج تدریجی معامله‌گران از صفوف فروش

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برخی کارشناسان بازار سرمایه، این نقطه را از منظر تکنیکالی به عنوان یک سد مقاومتی شناسایی کرده بودند که اکنون شکسته شده و در صورت تقویت بازار از سوی متغیرهای اقتصادی و سیاسی یا دست‌کم ثبات آنها، می‌توان شاهد رشدی ادامه‌دار بود. در همین حال تحلیلگران بنیادی بازار نیز بر این باورند که در حال حاضر تمامی مقدمات برای شروع یک دوره رشد پایدار و معقول فراهم است. در همین حال رفتار معامله‌گران نیز طی هفته‌های اخیر نشان از فروکش هیجانات و حاکمیت تحلیل و منطق بر دادوستدها داشته است. طی هفته‌های اخیر به تدریج شاهد کاهش ارزش و تعداد صفوف فروش بازار بوده‌ایم. بر این اساس روز گذشته هم صفوف فروش بازار در پایان ساعات معاملاتی مجددا کاهش یافت و با افت ۱۰ درصدی نسبت به روز قبل، به ۵۷۱ میلیارد تومان رسید. در همین حال، ارزش معاملات خرد بازار نیز نسبت به روز یکشنبه با رشد همراه بود. از سوی دیگر حقیقی‌ها پس از یک وقفه کوتاه، برای دومین روز متوالی، روند ورود پول به بازار سرمایه را تداوم بخشیدند. بدین ترتیب بازار سرمایه در تیرماه شاهد بیشترین ورود پول حقیقی از ابتدای سال جاری بوده است.

شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته رشد ۱۹ هزار و ۷۷ واحدی را تجربه کرد و با افزایش ۴۸/۱ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۳۲ واحد قرار گرفت. آخرین بار دهم فروردین ماه بود که شاخص کل کانال ۳/۱ میلیون واحدی را تجربه کرده بود. روز گذشته همچنین شاخص هم‌وزن سه هزار و ۴۹ واحد معادل ۷۷/۰ درصد پیشروی کرد و پس از مدت‌ها در کانال ۴۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۱۶/۱، ۰۶/۲ و ۷۵/۰ درصد بالا رفتند. روز گذشته نمادهای فولاد، کگل، پارسان، فارس، وغدیر، شپدیس و شتران بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشتند. در همین حال ولکار، ومدیر، شستا، برکت، فولاد، فملی و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. گفتنی است روز گذشته بانکی‌ها یکپارچه سبزپوش شدند و خساپا و خودرو به عنوان لیدرهای گروه خودرویی نیز در محدوده مثبت مورد معامله قرار گرفتند. بورس در این روز، معاملاتی به ارزش پنج هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان را تجربه کرد. در همین حال روز گذشته فرابورس هم با رشد ۲۶۲ واحدی شاخص روبه‌رو بود. در این بازار نماد صبا بیشترین تاثیر منفی و نمادهای مارون، کگهر، زاگرس، وملل، شراز و شاوان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال، لطیف، فتوسا، گدنا، فگستر، کرمان، چخزر و رافزا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش ۲۷ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان را ثبت کرد که ۲۵ هزار میلیارد تومان از این معاملات به اوراق مشارکت اختصاص داشت. گفتنی است روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سرمایه به شش هزار و ۷۵۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه با رشد شش درصدی مواجه بود.

بازگشت امید

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات بازار طی روزهای اخیر اظهار کرد: فضای بی‌اعتمادی که در بازار سرمایه شکل گرفته بود، تا حدودی با انتخاب رییس‌جمهوری جدید کاهش یافته و امیدها را به بازار بازگردانده است. وی افزود: همچنین، مجموعه‌ای از عوامل از جمله انتشار گزارش شرکت‌های بورسی و اعلام سوددهی بسیاری از آنها و روند مذاکرات وین در کنار تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری از دلایل رشد بازار سرمایه و صعودی شدن شاخص محسوب می‌شوند. وی ادامه داد: در طول چند ماه اخیر با ریزش شدید قیمت‌ها در بازار سرمایه مواجه بوده‌ایم و در کنار آن افزایش سودآوری شرکت‌ها را تجربه کردیم. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها عملکرد نسبتا خوبی داشته‌اند اما گفتمان رایجی در بازار سرمایه شکل گرفته بود و سهامداران نسبت به بازار بی‌اعتماد شده بودند که البته این فضای بی‌اعتمادی تا حدودی کاهش یافته است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این حال اما این رشد بازار به حدی نیست که اعتماد را به طور کامل برگرداند و فضای بازار را به سمت سرمایه‌گذاری امن و مطمئن تغییر دهد، بلکه در حال حاضر سرمایه‌گذاران با نگاه بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بازار حضور دارند و هنوز تقاضای خرید شکننده است. سوری با بیان اینکه این پارامترهای روانی فقط در صورت تداوم رشد بازار می‌توانند اثرگذار و پایدار باشند، اظهار داشت: امیدواریم امسال حذف قیمت‌گذاری دستوری در بسیاری از گروه‌ها و همچنین حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی به اجرا برسند؛ در این صورت می‌توانیم رشد نسبتا جذابی را برای بورس شاهد باشیم.

زیان بازار از نگاه کوتاه‌مدت

سوری تاکید کرد: تا زمانی که نگاه سهامداران به بازار سودآوری در کوتاه‌مدت باشد و فقط به دنبال این باشند که زیان چند ماه ریزش جبران شود و بعد از آن از بازار خارج شوند، حال بازار سرمایه خوب نیست. این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر نگاه جبران ضرر و خروج از بازار تا حدی جای خود را به نگاه بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصد مثبت داده و شاهد آن هستیم که برخی از سهامداران حتی با نیت انتقام، پول‌های جدیدی را به بازار تزریق می‌کنند. وی اضافه کرد: تا همین نقطه که از نگاه جبران ضرر به نگاه بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی رسیده‌ایم هم اقدام مثبتی است اما زمانی این گفتمان تغییر می‌کند که سهامداران بتوانند به بازار سرمایه اعتماد کنند و در این شرایط می‌توانیم بگوییم حال بازار سرمایه خوب است.

رکود بازارهای موازی

سوری با اشاره به وضعیت بازارهای موازی سهام ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در بازارهای موازی هم امید به رشد آنچنانی وجود ندارد و شاهد رکود در بازار املاک و ریسک‌های سیستماتیک در ارزهای دیجیتال هستیم و در بازار ارز هم رشد بالا تصور نمی‌شود. از سوی دیگر نرخ بهره بانکی هم کاهش یافته، به همین دلیل در حال حاضر گزینه جذاب‌تری برای جایگزینی بازار سرمایه وجود ندارد. وی با بیان اینکه قدرت سهامداران خرد زیاد است، به ایلنا گفت: زیان سهامداران خرد از حد تحمل افراد بالاتر رفته به همین دلیل سهامداران خرد فعلا از بازار خارج نشده‌اند اما تهدید خروج یکباره بخش قابل توجهی از سهامداران از بازار وجود دارد. اگر مثبت‌ها تداوم نداشته باشد و شعار رییس‌جمهوری منتخب مبنی بر عدم تامین مالی از بازار سرمایه و حذف قیمت‌گذاری دستوری اجرا نشود و کابینه به این برنامه‌ها اعتقادی نداشته باشند، انرژی منفی ایجادشده، ممکن است باعث نزولی شدن شاخص شود.

افق مبهم اقتصاد

سوری درباره وضعیت بازار سرمایه تا زمان معرفی کابینه اظهار داشت: افق اقتصاد در کشور بسیار مبهم است و سوالات بسیار دارد؛ اینکه نتیجه مذاکرات به کدام سمت می‌رود و در کابینه چه کسانی حضور خواهند داشت. تمام این سوالات عدم قطعیت‌هایی هستند که به ریسک بازار سرمایه دامن می‌زنند. اگر قرار باشد سیاست‌های دستوری و سرکوب قیمت‌ها اجرا شود شاید در کوتاه‌مدت قیمت‌ها کنترل شود اما در نهایت ورشکستگی کسب‌وکارها و خاموش شدن تولید داخلی باعث تورم در آینده خواهد شد. وی تاکید کرد: توجه داشته باشیم که اگر بازار سرمایه و اقتصاد بخواهند سود تورمی بدهند و به دلیل تورم رشد داشته باشند این سود،‌ واقعی و پایدار نیست اما در صورت کنترل تورم و افزایش تجارت خارجی، سوددهی ناشی از بهره‌وری شرکت‌ها می‌تواند سود پایدار باشد و اطمینان را به بازار برگرداند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 202506
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا