رای می‌دهیم تا افراد اصلح بر منصب بنشینند

به گزارش جهان صنعت نیوز: سازمان نظام‌پزشکی بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد صنفی و حرفه‌ای کشور است اما با این حال پزشکان بسیاری عملکرد این سازمان را در دوره‌های گذشته ضعیف ارزیابی ‌کرده‌اند. زیرا این سازمان دارای وظایف قانونی است که در سال ۱۳۸۳ توسط مجلس بازنویسی شده؛ مثل رسیدگی انتظامی به شکایات و صدور پروانه مطب پزشکان و دفاتر کار و حفاظت از حیطه‌های علمی و حرفه‌ای و مرزبندی‌های بین‌رشته‌ای گروه پزشکی و همچنین جلوگیری از دخالت افراد فاقد صلاحیت و تنظیم روابط شاغلین حرف پزشکی و مشارکت در بحث‌هایی مانند تعرفه‌گذاری و تصویب مقاطع آموزشی و مسائل مالیاتی و… ولی تاکنون به اجرا در نیامده است.

برخی پزشکان بر این عقیده‌اند که قدرت سازمان برای اجرای این قوانین بسیار محدود است و برخی دیگر رییس سازمان را مقصر افول سازمان می‌دانند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این سازمان تنظیم تعرفه‌های پزشکی است. تعرفه‌گذاری خدمات خصوصا در بخش خصوصی بزرگ‌ترین چالش برای سازمان نظام‌پزشکی است که براساس اساسنامه نظام‌پزشکی این تعرفه‌گذاری باید توسط سازمان انجام شود که به نظر پزشکان منتقد طی ۱۰ سال اخیر این تعرفه‌گذاری توسط شورای عالی بیمه سلامت انجام شده که ترکیب متوازنی از دریافت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمت ندارد. البته پزشکان زیادی هم درخصوص درآمد پایین رزیدنت‌ها ناراضی هستند. با این حال گروهی از پزشکان بر این عقیده‌اند که باید در انتخابات سازمان نظام‌پزشکی با قدرت شرکت کرد و افراد اصلح را انتخاب کرد تا آنها با درایت و قدرت کافی از جامعه پزشکی و بیماران حمایت کنند و تعامل خوبی هم با وزارت بهداشت و مجلس داشته باشند. زیرا به عقیده مخالفان شرکت در انتخابات، میزان زیادی از ظرفیت‌های قانونی سازمان نظام‌پزشکی مغفول مانده و به دلیل ناکارآمدی رییس سازمان و اعضا بوده است.

این در حالی است که برخی پزشکان نیز در این دوره انتخابات ردصلاحیت شدند که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. البته اعضای کنونی هیات‌مدیره‌های نظام‌پزشکی نیز از ردصلاحیت‌ها در امان نماندند. از ابتدای شروع ثبت‌نام‌ها، شوری آش به قدری بود که رییس کل کنونی سازمان نظام‌پزشکی- دکتر محمدرضا ظفرقندی- در انتخابات ثبت‌نام نکرد.

البته تعداد افرادی که در زمان ثبت‌نام کاندیداها عطای انتخاب را به لقایش بخشیدند، کم نبودند؛ برخی هم که در انتخابات شرکت کردند، ردصلاحیت شدند. شاید از نظر کمی، تعداد ردصلاحیت‌ها خیلی زیاد نباشد، اما به نظر می‌رسد برخی از کسانی که احرازصلاحیت نشدند اقبال بالایی در میان پزشکان داشتند و شانس رای‌آوری آنها بالاتر بود.

البته هیات اجرایی مشخص شده برای این انتخابات، دلیل مشخصی را برای ردصلاحیت‌ها اعلام نکرده و تنها به ارسال یک نامه برای کاندیدای ردصلاحیت شده اکتفا کرده است. رییس کل سازمان نظام‌پزشکی کشور در نامه‌هایی به وزیر بهداشت و سایر مسوولان نسبت به روند اعمال شده در ردصلاحیت‌های انتخابات پیش روی سازمان نظام‌پزشکی و بی‌توجهی به هشدارها و مذاکرات انجام شده، انتقاد و بر لزوم احقاق حقوق آحاد جامعه پزشکی تاکید کرده بود.

این در حالی است که چند روز پیش رییس هیأت نظارت بر هشتمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی اظهار کرد: «برخی تلاش می‌کنند سازمانی صنفی و خوشنام را جولانگاه فعالیت‌های سیاسی خود قرار دهند، اما جامعه پزشکی هوشمندتر از آن است که در دام این موضوعات گرفتار شود. این افراد که اظهارنظرهایی می‌کنند و انتخابات را با مسائل سیاسی کشور ارتباط می‌دهند، در کارنامه خود نقاط سیاهی دارند و می‌دانند که چه فعالیت‌هایی در حوزه صنفی، مالی و مسائل اخلاقی داشته‌اند، ضمن اینکه بعضی از آنها اساسا در انتخابات شرکت نکردند.»

با این وجود در آستانه برگزاری انتخابات نظام‌پزشکی، روزنامه «جهان‌صنعت» با دکتر علی دباغ، فلوشیپ بیهوشی قلب و دبیر انجمن‌های بیهوشی و بیهوشی قلب، درخصوص انتخابات سازمان نظام‌پزشکی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

آقای دکتر، به نظر شما مشارکت در انتخابات چقدر دارای اهمیت و ارزش است؟

انسان‌ها به‌طور ذاتی دوست دارند در فرآیند‌هایی که مربوط به آنهاست نقش خودشان را ایفا کنند. با این حال قاعدتا اگر بخواهیم افراد بهتری برای این منصب انتخاب کنیم باید مشارکت زیادی هم داشته باشیم تا افراد کارآمدتری روی کار بیایند. میزان مشارکت، موضوع مهمی است.

– با این حال به نظر شما مهم‌ترین چالش‌های سازمان و راهکارهای غلبه بر آنها چیست؟

در حال حاضر سازمان نظام‌پزشکی امکان استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی‌اش را ندارد. به طوری که قانون بازنویسی شده ۱۳۸۳ سازمان نظام‌پزشکی به حدی نکات روی زمین مانده دارد که اگر همین حالا هم بنا بر شروع آن نکات باشد، حداقل تا چهار سال دیگر هم ۵۰ درصد از آنها نهایی نخواهد شد. قانون جامع و بسیار مفصلی است که حتی سازمان با این قانون می‌تواند نهاد بسیار موثر و فعالی شود ولی متاسفانه این قانون هنوز به اجرا در نیامده است.

– همکاری و تعامل با وزارت بهداشت و مجلس برای سازمان چه مقدار مهم است؟

در این مورد انسان‌ها باید بدانند یک سازوکاری وجود دارد به نام نظام سلامت؛ انسان‌ها پیش از تولد تا بعد از فوت با نظام سلامت درگیر هستند. نظام سلامت یکی از مهم‌ترین شاه‌کلیدهای اجتماعی است. بنابراین مردم هر جامعه‌ای باید تلاش کنند تا نظام سلامت آنها به یکی از کارآمدترین مولفه‌های اجتماعی تبدیل شود. حال برای اینکه مولفه‌های اجتماعی به خوبی فعالیت کنند، بین حاکمیت و اجتماع در نظام سلامت یک رگولاتور یا تنظیم‌کننده روابط وجود دارد که در حقیقت در نظام سلامت دارای ارزش به‌سزایی است. در نتیجه تعامل با دولت، وزارت بهداشت و مجلس از اهمیت بسیار زیادی برای سازمان برخوردار است.

– به نظر شما مهم‌ترین ویژگی‌های رییس آینده سازمان چه باید باشد؟

به عقیده بنده رییس سازمان نظام‌پزشکی باید کاملا وسیع المنظر و دارای ویژگی‌های چندوجهی با درایت، دوراندیش و دارای قدرت تعامل با تمام قسمت‌های حاکمیت و بین‌الملل و اجتماع باشد و همچنین باید قدرت تعامل با ارائه‌دهندگان خدمات نظام‌پزشکی را داشته باشد. با این تفاسیر رییس سازمان نظام‌پزشکی در حقیقت باید علم متعالی در سطح عالی را داشته باشد و به طریقی آکادمیک باشد. زیرا تمام افراد سازمان که سابقه درخشانی دارند آکادمیک بودند و دوره‌های متعددی را در دانشگاه سپری کردند. رییس سازمان باید الزامات مدیریت و روابط‌عمومی را به خوبی بداند. همچنین راهبرد برای آینده را بداند و بتواند با حاکمیت و وزارت بهداشت تعامل مناسبی برقرار کند. از طرفی به دلیل فشار کار و مشکلات سازمان باید فردی قوی باشد تا در این راه خسته نشود. به نظرم باید فردی باشد که توکل و پشتوانه خوبی به خدا داشته باشد چرا که این سختی‌ها انسان را از پا می‌اندازد. مهم‌ترین ویژگی فرد تعامل با کار تیمی است. در کنار این موارد باید از تجارب بین‌المللی هم استفاده کند نه اینکه از اول شهر را بسازد. از سویی رییس سازمان نظام‌پزشکی باید شفافیت را سرلوحه کارش قرار دهد و هیچگونه تضاد منافعی درخصوص سازمان برای خودش یا اقوامش نداشته باشد. بنابراین پاکیزگی و پاکدستی هم در این موضوع، اصل مهمی است.

– با این اوصاف چندشغله بودن اعضای هیات‌مدیره و روسای سازمان نظام‌پزشکی کشور و شهرستان‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به باور من چندشغله بودن رییس سازمان نظام‌پزشکی به خاطر مشغله‌ها و چالش‌های فراوان نظام، یک آفت محسوب می‌شود. اگر رییس سازمان نظام‌پزشکی دارای شغل‌های متعدد باشد، به خودش و تیمی که دارد و اعضای سازمان و حتی سازمان آسیب جبران نشدنی وارد می‌کند. در نتیجه بنده شدیدا با این قضیه مخالف هستم. فردی که رییس سازمان نظام‌پزشکی است، انحصارا باید رییس سازمان باشد. کاش می‌توانستیم این مورد را در قانون سازمان هم قید کنیم. اگر چه امکان دارد عضو هیات علمی دانشگاه یا استخدام موسسه‌ای باشد، ولی شغل دیگری نداشته باشد.

– مهم‌ترین درخواست اعضا از سازمان نظام‌پزشکی چیست؟

اعضای سازمان نظام‌پزشکی درخواست‌های متعددی دارند ولی به نظرم بیشتر این درخواست‌ها برمی‌گردد به تکریم جایگاه، تعرفه‌ها، رعایت عدالت، شفافیت، خودداری از تضاد منافع و خودداری از انحصارگرایی. البته به نظرم نظرات اعضا باید هرسال شنیده و بررسی شود. همچنین باید میزان پیشرفت در هر دیدگاه، پیگیری و ارزیابی شود. بنابراین تنها فردی می‌تواند به تمام این امور برسد که دارای ویژگی‌های ذکر شده باشد؛ گرچه تمام مشکلات، یک ‌شبه حل نخواهد شد.

اخبار برگزیده
شناسه : 202531
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا