روند رو به افزایش قیمت فلزات اساسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با بررسی قیمت فلزات اساسی در ششمین ماه از سال ۲۰۲۱ متوجه رشد بالا در این عرصه می‌شویم، طوری که تغییرات محسوس قیمت این فلزات از جمله طلا، مس، آلومینیوم و پالادیوم را شاهد هستیم. مقایسه قیمت این فلزات مهم در فصل دوم ۲۰۲۱ نسبت به فصل دوم سال ۲۰۲۰ نشان‌دهنده افزایش قیمت در بازه زمانی یک‌ساله است.

در معاملات اخیر بازار جهانی قیمت طلا با ضعیف شدن ارزش دلار در آستانه انتشار آمار تورم آمریکا، بالا رفت. با اینکه طلا نوساناتی را داشته اما قیمت‌ها پس از اینکه بانک مرکزی اعلام کرد نرخ‌های بهره را خیلی سریع افزایش نخواهد داد، در روندی صعودی تثبیت شد.

از طرف دیگر تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بر تامین فلز از معادن و مس تصفیه شده با وجود کاهش رشد اقتصادی، قیمت را بالاتر برد. طوری که قیمت مس از سطح پایین در ماه مارس ۲۰۲۰ صعود کرد و سال را با قیمت ۵۲/۳ دلار به پایان رساند. در سال ۲۰۲۱ قیمت مس همچنان با افزایش انتظارات بهبود اقتصادی و کمبود عرضه روبه‌رو شد تا به بالاترین سطح خود برسد. افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۱ به شکاف عرضه و تقاضا نسبت داده می‌شود. در حالی که بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از همه‌گیری کرونا خارج می‌شوند، این شکاف در حال گسترش بوده و فعالیت‌های استخراج و تصفیه مس هنوز نتوانسته است با پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی همراه شود. به همین دلیل فلز سرخ در ماه می ‌‌سال ۲۰۲۱ رکورد بالاترین قیمت را شکست.

همچنین قیمت هر تن آلومینیوم در ماه ژوئن سال جاری در بازار به مرز دو هزار و ۴۴۷ دلار رسید که ۱۳ دلار بیشتر از ماه می ‌‌بود. متوسط قیمت هر تن آلومینیوم نیز در فصل دوم سال ۲۰۲۱ برابر با دو هزار و ۴۰۰ دلار بود. در فصل دوم سال ۲۰۲۰ که دنیا شدیدترین بحران سلامتی قرن حاضر را تجربه می‌کرد، هر تن آلومینیوم در بازار جهانی قیمتی برابر با هزار و ۴۹۸ دلار مبادله می‌شد.

سطح بالای قیمت مس پایدار می‌ماند؟

تقاضای زیاد در مواجهه با کمبود عرضه، قیمت مس را به قله‌های جدیدی رسانده است. مس با طیف گسترده‌ای از کاربردها، تقریبا صنعتی‌ترین فلز پایه بوده و برای چندین دهه، قیمت آن به عنوان شاخص کلیدی در سلامت اقتصادی جهان مدنظر قرار گرفته است. به عبارت دیگر، افزایش قیمت‌ها از یک اقتصاد جهانی قدرتمند خبر می‌دهد، در حالی که کاهش بلندمدت قیمت مس اغلب نشانه بی‌ثباتی اقتصادی است.

قیمت مس پس از افت تا ۱۷/۲ دلار در هر پوند (واحد وزنی) در اواسط مارس۲۰۲۰ (اوج همه‌گیری اولیه کرونا در جهان) در مسیر صعودی قرار گرفت. افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۱ به شکاف عرضه و تقاضا نسبت داده می‌شود و در حالی که بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از همه‌گیری کرونا خارج می‌شوند، این شکاف در حال گسترش بوده و فعالیت‌های استخراج و تصفیه مس هنوز نتوانسته با پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی همراه شود. به همین دلیل فلز سرخ در ماه می ‌‌سال ۲۰۲۱، رکورد بالاترین قیمت را شکست.

محرک‌های قیمت مس

اینوستینگ نیوز (INN) در این گزارش، در ابتدا نگاه عمیقی به عوامل موثر بر قیمت مس و همچنین تحرکات تاریخی قیمت انداخته است. تقاضای قدرتمند مس همواره از جمله عواملی بوده که باعث افزایش قیمت مس شده است. رشد روزافزون استفاده از مس در زندگی روزمره – از ساخت‌و‌ساز و شبکه‌های برق گرفته تا محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی – آن را به سومین فلز پرمصرف جهان تبدیل کرده است.

ویژگی‌های ضدخوردگی و رسانایی مس از دلایل استفاده از این فلز برای صنعت ساخت‌و‌ساز است (به عنوان نمونه در لوله مسی و سیم‌کشی). در واقع، بخش ساخت‌و‌ساز نیمی از مصرف مس جهان را برعهده ‌دارد. انتظار می‌رود، افزایش تقاضا برای خانه‌های جدید و بازسازی منازل مسکونی در کشورهای آسیایی و غربی از رشد قیمت مس پشتیبانی کند.

علاوه بر این، خاصیت رسانایی مس به طور فزاینده‌ای برای استفاده در برنامه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی گرمایی، آبی، بادی و سلول‌های خورشیدی مورد توجه قرار می‌گیرد. مهم‌ترین عامل مصرف مس در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش تقاضای جهانی برای وسایل نقلیه الکتریکی(EV)، زیرساخت شارژ خودروهای برقی و برنامه‌های ذخیره انرژی است. در حالی که دولت‌ها، طرح‌های برقی‌کردن شبکه حمل‌ونقل و ذخیره انرژی را به عنوان ابزاری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی پیش می‌برند، انتظار می‌رود، تقاضای مس این بخش‌ها افزایش یابد.

به دلیل تزریق بودجه حمایتی دولت چین به بخش‌های مسکن و زیرساخت‌های جدید طی دهه‌های اخیر، افزایش قیمت مس به افزایش تقاضای این کشور گره‌خورده است. پیش‌بینی می‌شود، جهش شدید در تولیدات صنعتی و فعالیت‌های ساختمانی در آسیا باعث افزایش قیمت مس شود. مطابق با آمار «استاتیستا» تا سال ۲۰۲۲ میزان مصرف چین به ۶۵/۱۳ میلیون تن خواهد رسید. همچنین اروپا با رشد بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در حال تبدیل شدن به کانون مصرف مس است. اروپا در سال ۲۰۲۰ با فروش حدود دو میلیون دستگاه، جهان را در فروش خودروهای برقی رهبری کرد و تحلیلگران انتظار دارند که این روند در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه یابد.

از طرفی در سمت عرضه بازار مس، بزرگ‌ترین معادن مس جهان با تهی شدن منابع پرعیار روبه‌رو هستند و طی دهه گذشته کشفیات جدید فلز سرخ بسیار کمرنگ شده است.

از سوی دیگر ویروس کرونا اوضاع را بدتر کرد، زیرا فعالیت‌های استخراج در چندین کشور برتر تولیدکننده مس با توقف روبه‌رو شد و شرکت‌های مس، سرمایه‌گذاری در اکتشاف و توسعه را به تاخیر انداختند. با توجه به اینکه یک پروژه مس از کشف تا تولید بین ۱۰ تا ۲۰ سال زمان می‌برد، مساله چالش برانگیزی خواهد بود. سرمایه‌گذاری‌های تاخیری در همه‌گیری‌ها، عواقب طولانی مدتی را برای تامین مس به دنبال خواهند داشت.

در این رابطه توماس روتلند، تحلیلگر کالا در S&P Global Market Intelligence گفت: تا سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی‌های این موسسه مبنی بر پیشی گرفتن مصرف از تولید و در نتیجه رشد کسری بازار تصفیه شده و افزایش قیمت مس است.

S&P Global انتظار دارد که کسری بازار مس تصفیه شده جهان به بیش از ۲۰۰ هزار تن تا سال ۲۰۲۴ افزایش یابد. علاوه بر این، نگرانی‌ها در مورد موجودی کم مس انبارها در حال افزایش است. تحلیلگران با پیش‌بینی کسری بازار مس در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، هشدار دادند که با ادامه شتاب گرفتن رشد اقتصاد جهانی پس از کرونا، کمبود عرضه مس ممکن است منجر به افزایش بیشتر قیمت شود. این به معنای آن است که مصرف‌کنندگان نهایی برای جبران کمبود عرضه به بازار قراضه مس مراجعه کنند. قراضه بازیافتی که گاهی از آن به عنوان بزرگ‌ترین معدن مس جهان یاد می‌شود به طور قابل توجهی در تامین و متعادل‌سازی بازار مس نقش دارد.

قیمت طلا بالاتر رفت

این در حالی است که قیمت طلا در معاملات اخیر بازار جهانی با ضعیف شدن ارزش دلار در آستانه انتشار آمار تورم آمریکا، اندکی بالا رفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۲/۰ درصد افزایش، به ۱۸۰۸ دلار و ۷۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۲/۰ درصد افزایش به ۱۸۰۹ دلار و ۸۰ سنت رسید.

با توجه به اینکه شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب ۱/۰ درصد کاهش یافت، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا هستند تا شاید زمان تحکیم سیاست پولی انبساطی بانک مرکزی آمریکا را روشن‌تر کند. سپس توجهات به سخنرانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در برابر کنگره و توضیح وی درباره وضعیت تورم معطوف می‌شود.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت ‌ای‌جی‌کارکت گفت: آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده انتظارات بازار درباره اظهارات پاول را شکل خواهد بخشید. تصور می‌کنم بانک مرکزی آمریکا به تمایل برای آماده کردن بازار برای عادی‌سازی سیاست پولی نزدیک شده است و اگر مقامات بانکی به این روند ادامه داده یا به این روند شتاب ببخشند، مانعی برای صعود طلا خواهد بود.

تغییر غیرمنتظره موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره در ژوئن باعث شد طلا با بزرگ‌ترین کاهش قیمت ماهانه از سال ۲۰۱۶ به این طرف روبه‌رو شود. با این حال قیمت‌ها پس از اینکه پاول اعلام کرد بانک مرکزی نرخ‌های بهره را خیلی سریع افزایش نخواهد داد، تثبیت شده‌اند.

نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را کمتر می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، کاهش بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به پایین‌ترین حد در پنج ماه اخیر، عامل دیگری بود که از افزایش قیمت طلا پشتیبانی کرد.

مایکل لانگفورد، مدیر شرکت مشاوره ایرگاید اظهار کرد: اگر خبر غیرمنتظره‌ای منتشر نشود، پیش‌بینی می‌کنم اونس طلا در محدوده ۱۸۰۰ تا ۱۸۲۰ دلار معامله شود. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۲/۰ درصد افزایش، به ۲۶ دلار و ۲۲ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۳/۰ درصد کاهش، به ۲۸۴۸ دلار و ۹۰ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۲/۰ درصد افزایش، ۱۱۱۹ دلار و ۳۲ سنت معامله شد.

روند قیمتی آلومینیوم و پالادیوم

مقایسه قیمت فلزات پرمصرف دیگر در بازه یک‌ساله مورد بررسی نشان می‌دهد که قیمت هر تن آلومینیوم در فصل دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ ‌بر ۶۰ درصد رشد کرده است. قیمت هر تن آلومینیوم در ماه ژوئن سال جاری در بازار به مرز دو هزار و ۴۴۷ دلار رسید که ۱۳ دلار بیشتر از ماه ‌‌بود. متوسط قیمت هر تن آلومینیوم نیز در فصل دوم سال ۲۰۲۱ برابر با دو هزار و ۴۰۰ دلار بود. در فصل دوم سال ۲۰۲۰ که دنیا شدیدترین بحران سلامتی قرن حاضر را تجربه می‌کرد، هر تن آلومینیوم در بازار جهانی قیمتی برابر با هزار و ۴۹۸ دلار مبادله می‌شد.

در ماه‌های اخیر بهای هر تن آلومینیوم فراتر از ۲۳۰۰ دلار در تن معامله شده که این محدوده قیمتی، بالاترین میزان از ژوئن ۲۰۱۸ است و البته ناشی از بهبود تقاضا و نگرانی‌ها در مورد پایین آمدن عرضه چین به دلیل هدف‌گذاری حذف کربن است. شهر Baotou چین ۳۴ شرکت فروآلیاژی و برخی نیروگاه‌های برق را به عنوان بخشی از اقدامات برای دستیابی به اهداف مصرفی انرژی خود در سه ماهه اول تعطیل کرد. این تعطیلی می‌تواند تولید آلومینیوم را تا حدود ۱۰۰ هزار تن به صورت سالانه کاهش دهد.

پیش‌بینی کارشناسان و صاحب‌نظران این بازار این است که بهای آلومینیوم تا پایان سه ماهه دوم سال کمی پایین‌تر و ۲۲۷۴ دلاری معامله شود که البته این پیش‌بینی برای نرخ فلز نقره‌ای تا پایان سال ۲۱۳۸ دلاری گزارش شده است. گفتنی است بالاترین نرخ تاریخی این فلز به جولای ۲۰۰۸ و قیمت ۳۲۷۱ دلاری مربوط می‌شود.

قیمت پالادیم نیز در ادامه کمبود عرضه آن به بازار و بالا رفتن درخواست خودروسازان، افزایشی بوده است. قیمت پالادیم که به طور یکنواخت در حال رشد بود، از ۲۹۰۰ دلار در هر اونس گذشت. بیش از ۸۰ درصد پالادیم جهان به عنوان محصول فرعی معدنکاری نیکل در روسیه و معدنکاری پلاتین در آفریقای جنوبی به دست می‌آید.

ادامه داشتن مشکلات مربوط به محدودیت عرضه همراه با تقویت تقاضا وجود تمایلات خرید در اکثر کشور‌ها پریمیوم این فلز را در اروپا و آمریکا افزایش داده به نحوی که بیشترین عدد را از ۲۰۱۵ ثبت کرده است.

لازم به ذکر است که این افزایش قیمت در بحبوحه افزایش نگرانی در مورد کمبود عرضه این فلز با بالا رفتن تقاضا از طرف خودروسازان صورت گرفته است. صنعت خودروسازی نیاز بالایی به پالادیم دارد. از قدیم از این فلز در ساخت مبدل‌های کاتالیزوری جهت کنترل تولید آلاینده‌ها با کاهش میزان سمی بودن گاز‌های تولید شده استفاده شده است. از طرف دیگر پر رنگ بودن تقاضا در صنایع پایین‌دست تمایلات خرید را برای این فلز بالا برده و از قیمت آن حمایت کرده است.

تزریق فلزات از سوی اژدهای زرد به بازار

البته به تازگی در خبرها آمده که چین با هدف کاهش قیمت‌ها سعی کرده که فلزاتی از جمله آلومینیوم، مس و روی را به بازار عرضه کند. این کشور به دنبال کاهش قیمت فلزات، مس، آلومینیوم و روی است. به این ترتیب تا اوایل ماه جولای، چین درمجموع ۱۰۰ هزار تن مس، آلومینیوم و روی به بازار تزریق کرده است که تنها بخش کوچکی از منابع فلزی اندوخته این کشور است.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون قیمت آلومینیوم ۵۲۶ دلار، مس ۱۶۱۰ دلار و روی ۱۸۰ دلار رشد داشته است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فلزات پایه در جهان محسوب می‌شود به‌طوری که طی پنج ماه نخست سال جاری ۲۱۱/۱۶ میلیون تن آلومینیوم اولیه تولید کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 202768
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا