تقصیر برابر راننده و مسوولان

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از قابل‌توجه‌ترین موارد اعلامی در این جلسه اما نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیستی که منجر به فوت دو نفر از همکاران خبرنگارمان شد، بود. بنا به اعلام اسماعیلی مشخص شده ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد نیز متوجه مسوولان بوده است.

اسماعیلی گفت: البته به این نظریه ممکن است  اعتراض شود اما تاکید شده در هر حال پرونده با سرعت و دقت و با جامعیت رسیدگی شود و هیچ یک از عوامل بروز حوادث مغفول نخواهند ماند و هر کدام که مقصر باشند تحت پیگردهای قانونی قرار می‌گیرند اگر فرآیند کارشناسی طولانی نباشد در اسرع وقت نتیجه را  اعلام می‌کنیم. تاکید شده به‌طور ویژه موضوع پیگیری شود.  هر کس با هر نسبت در این حوادث مقصر باشد تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

ایده‌های جدید

اسماعیلی در بخش ابتدایی این نشست خبری از رضایت بدنه قوه‌قضاییه بابت انتصاب محسنی‌اژه‌ای به عنوان رییس این قوه سخن گفت و افزود: ان‌شاءالله در دولت آینده شاهد تعامل و همکاری حداکثری بین قوای سه‌گانه خواهیم بود.

وی گفت: از سوی حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، دوره جدید قوه‌قضاییه دوره تحول و تعالی نامگذاری شده و قرار است استمرار سند تحول و توسعه  این سند را در دوره جدید داشته باشیم. شنیدن گلایه‌ها و انتظارات و پیشنهادات و ایده‌های جدید از زبان آحاد مردم به ویژه نخبگان مدنظر مسوولان قوه‌قضاییه در دوره جدید است. بسیار خرسندیم که اعلام کنیم در همین چند روز و با ایجاد کانال با نخبگان بیش از ۵۶۰ پیشنهاد و نظریه به ما واصل شده است.

محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه شد

اسماعیلی در نشست دیروز اعلام کرد: حجت‌الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شدند و از امروز (دیروز سه‌شنبه) کارشان را در مسوولیت جدید آغاز خواهند کرد. آقای مصدق تاکنون به عنوان رییس دیوان عدالت اداری مشغول بودند و از امروز به عنوان معاون اول جدید مشغول به کار خواهند شدند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه  و در پاسخ به سوالی درباره رویکرد رییس جدید قوه‌قضاییه درخصوص محکومان امنیتی و اصحاب رسانه گفت: رویکردی که ما در قوه‌قضاییه از رییس جدید قوه‌قضاییه دیده‌ایم این است که در اجرای قانون فرقی میان محکوم امنیتی و غیر امنیتی قائل نیست و همه دادرسی‌ها باید مطابق با ضوابط قانونی باشد. در رویکرد جدید ارفاقات قانونی شامل محکومان امنیتی و رسانه هم خواهد شد که شامل برخورداری از ارفاقات قانونی دایر بر رفتار محکوم علیه، اظهار ندامت او و جبران گذشته است. در همین آغاز دوره جدید ریاست حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه دستور داد تا لیست تمام محکومان امنیتی با قید مجازات و نحوه رفتار آنها تهیه و بررسی شود و هر کدام از این محکومان که شایستگی و استحقاق برخورداری از ارفاقات قانونی را داشته باشند برای آنها اعمال خواهد شد.

مقصر خاموشی‌ها

اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی درباره قطع برق و خاموشی‌های اخیر و ورود سازمان بازرسی و دستور رییس دستگاه قضا برای بررسی این موضوع گفت: گزارش اولیه درباره این موضوع ارائه شده و در آن به محورهایی که باعث خاموشی‌های مکرر شده اشاره شده است. در قانون برای دولت تاسیس نیروگاه پیش‌بینی شده بود، اما این کار انجام نشده است و ما با خشکسالی مواجه هستیم، اما متولیان امر باید آن را پیش‌بینی می‌کردند که این کار انجام نشده است. سهم هر یک از نهادها مشخص شده و اینکه چقدر عوامل عمدی بوده نیازمند گزارش‌های تخصصی است و به علل مربوط به این موضوع توسط سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور حتما رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نتیجه پیگیری قطعی و استخراج غیرمجاز رمزارزها گفت: در گزارش اولیه به موضوع رمزارزها اشاره و تکالیف قانونی دولت و وزارت نیرو مشخص شده است. در حوزه رمزارزها، چگونگی ورود آن‌ها به کشور توسط گمرک به صورت جدی پیگیری می‌شود و به وزارت اطلاعات و ارتباطات ماموریت داده شده تا محل استقرار این رمزارزها را شناسایی کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 202779
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا