رویترز: اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت به توافق اولیه رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: خبر رویترز در حالی منتشر می شود که اجلاس کشورهای تولید کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک قرار است ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.


به نوشته رویترز، طبق توافق اولیه اعضای اوپک پلاس، افزایش تدریجی تولید نفت تا دسامبر (آذر/دی) امسال ادامه خواهد داشت و تمدید این توافق تا پایان سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

اختلاف در هجدهمین نشست اوپک پلاس و بی‌نتیجه ماندن چند باره این نشست نگرانی‌ها را نسبت به توافق کاهش تولید نفت بیشتر کرده است. اما سوال مهم آن است که اگر ۲۳ عضو اوپک پلاس نتوانند به اجماع برسند، سرنوشت این توافق در ماه‌های آینده چه خواهد شد.

اولین همکاری کشورهای عضو اوپک با ۹ تولیدکننده دیگر نفت در جریان توافقی بود که به فریز نفتی مشهور شد. درست در بزنگاهی که باید توافق عمیق‌تر می‌شد، عربستان و روسیه سودای تولید سرسام آور را در سر داشتند و این موضوع آوریل سیاه ۲۰۲۰ را رقم زد. زمانی که جهان به دلیل تولید بالا و تقاضای پایین به دلیل همه‌گیری کرونا، در نفت غرق شد.

مخازن ذخیره‌سازی پر شدند و نفتکش‌ها وظیفه ذخیره نفت و میعانات گازی روی آب را بر عهده گرفتند.

پر بودن مخازن آنچنان بالا گرفت که در یک مورد، محموله نفت شاخص آمریکا بی‌مشتری ماند و تولیدکننده از آنجایی که نمی‌توانست تولید را متوقف کند، قیمت را تا منفی ۳۷ دلار در هر بشکه پایین آورد. به این معنا که به ازای هر بشکه حاضر بود ۳۷ دلار به خریدار بپردازد تا از شر نفت تولیدشده نجات پیدا کند.

مهمترین دلیل این کاهش قیمت علاوه بر همه‌گیری کرونا، توقف توافق فریز نفتی بود تا آنجا که عربستان و روسیه تولید نفت خود را از اسفند سال ۹۸، تا بالای ۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش دادند.

جنگ تولید البته دوام چندانی نداشت و افت قیمت‌ها باعث شد تا تولیدکنندگان نفت دوباره بر سر میز مذاکره برگردند. نتیجه آن توافق بر سر کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای نفت در بهار سال گذشته بود.

توافق کاهش تولید اینگونه برنامه‌ریزی شده بود که اوپک پلاس برای دو ماه مه و ژوئن سال ۲۰۲۰ روزانه  ۹.۷ میلیون بشکه از عرضه کم کند؛ در ۶ ماه بعد از آن، عرضه روزانه ۷.۷ میلیون بشکه کاهش می‌یابد و طی ۱۶ ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز روزانه ۵.۷ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد.

این توافق اولیه توانست طلای سیاه را از قیمت‌های زیر ۲۰ دلار در هر بشکه نجات دهد و به میانه کانال ۷۰ دلار در هر بشکه برساند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 203725
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا