خوش‌حسابی در پرداخت سود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سودهای شناسایی شده شرکت‌ها در سال مالی گذشته عموما فراتر از انتظار بوده، به نحوی که سرمایه‌گذاران را برای تداوم سهامداری ترغیب کرده است. اما با توجه به اینکه نرخ تورم یکی از دلایل مهم در رشد درآمد شرکت‌ها و افزیش سودآوری آنها در سال گذشته بوده، آیا این سودهای جذاب تکرارپذیر خواهند بود و مجامع سال آینده نیز به همین منوال برگزار می‌شود؟ ناظران بازار سرمایه در این باره به نکته دیگری نیز اشاره می‌کنند و آن اصلاح قوانین مربوط به تقسیم سود شرکت‌ها با هدف حمایت از منافع سهامداران و نیز الزام شرکت‌ها به توزیع سود از طریق سجام در راستای تسهیل دریافت سود برای سهامداران تاکید می‌کنند و بر این باورند که این دو عامل، تمایل به سهامداری را در بازار سرمایه تقویت خواهد کرد. به گفته محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، اصلاح این دو عامل تحت عنوان «طرح اصلاح قانون بازار سرمایه» در مجلس در حال پیگیری است.

سهامداران بازار سرمایه از دیرباز با دو ناهمواری در مسیر دریافت سود مواجه هستند. نخستین ناهمواری در این میان، مهلت هشت ماهه شرکت‌ها برای پرداخت سود سهامداران پس از برگزاری مجامع سالانه است. بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ها تا هشت ماه پس از تاریخ برگزاری مجامع فرصت دارند تا سود نقدی سالانه را میان سهامداران توزیع کنند. در این میان اغلب شرکت‌ها از حداکثر این فرصت قانونی بهره می‌برند. این رویکرد در نهایت پرداخت سود سهام یک سال در سال مالی بعد را به دنبال دارد. روندی که در واقع جذابیت سهامداری و دریافت سود را به کلی از بین می‌برد. در همین حال با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش ارزش پول، سودهای توزیعی پس از این تاخیر هشت ماهه، عملا از ارزش واقعی ساقط شده و برای سهامداران کارایی اقتصادی نخواهند داشت. در همین حال از آنجا که اطلاع‌رسانی محدودی در این زمینه صورت می‌گیرد، اغلب سهامداران خرد از زمان پرداخت سود بی‌اطلاع هستند و با گذر زمان این عایدی بازار سرمایه را به فراموشی می‌سپارند. در همین نقطه، دومین ناهمواری دریافت سود برای سهامداران نمایان می‌شود.

یکی از معضلات اصلی دریافت سود طی این سال‌ها، لزوم مراجعه سهامداران به بانک‌ها بوده است. به ویژه آنکه هر شرکت بنا بر مبادلات مالی خود، بانک مشخصی را برای توزیع سود معرفی می‌کند و در واقع سهامدار برای دریافت سود سبد سرمایه‌گذاری خود عموما ملزم به مراجعه حضوری به چند بانک متفاوت است. این رویه که کاهش جذابیت سهامداری را به دنبال داشت با ثبت‌نام شرکت‌ها در سامانه سجام، قدری اصلاح شد. محسن انصاری‌مهیاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در گفت‌و‌گو با فارس از پیشنهاد الزام شرکت‌ها به واریز متمرکز سود سهامداران خبر داده و پیش‌بینی کرده بود که در سال‌جاری سود سهام بیش از ۳۰۰ شرکت به همین روش واریز شود. با این حال اما هنوز شرکت‌های زیادی در بازار سرمایه وجود دارند که در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند و همچنان به همان شیوه سنتی سود سالانه را توزیع می‌کنند. در این فهرست نام شرکت‌های بزرگ و سودآوری نیز دیده می‌شود که سرمایه‌گذاران خرد زیادی را در ترکیب سهامداری جای داده‌اند. این در حالی است که جدا از سرگردانی سهامداران در میان بانک‌های متفاوت، الزام حضور افراد برای دریافت سود در بانک‌ها، منجر به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خطرآفرینی برای سلامتی سهامداران خواهد شد. بر همین اساس فعالان بازار سرمایه، برخی مدیران سازمان بورس و نمایندگان مجلس خواستار اصلاح قانون تجارت برای رفع مشکل تعویق پرداخت سود و نیز الزام تمامی شرکت‌ها برای توزیع سود از طریق سجام شده‌اند.

الزام شرکت‌ها به پرداخت سود  از طریق سجام

در همین باره عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار کرد: لازمه الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام این است که دولت لایحه آن را ارائه دهد و با اصلاح موادی در قانون تجارت و موادی از قانون بازار سرمایه این اتفاق عملی شود. محسن علیزاده افزود: ما این موضوع را به عنوان پیشنهاد در اصلاح قانون بازار سرمایه مطرح کرده‌ایم اما لازم است که دولت نیز برای اجرایی شدن آن کمک کند. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند در حال حاضر همین اقدامات را انجام دهند کمااینکه انجام می‌دهند. او در ادامه بیان کرد: اما اساسا این موضوع باید به صورت یک الزام و تکلیف برای تمام شرکت‌ها ایجاد شود. ما به نوبه خود در تلاش هستیم که این موضوع تحقق پیدا کند. علیزاده تصریح کرد: از زمان شروع مجلس یازدهم نیز مکاتبات متعددی انجام دادیم و در جلسات مکرری اعلام کردیم که این موضوع ضرورت دارد؛ اما متاسفانه اهتمامی توسط دوستان ما وجود نداشته است. با این حال ما در اقدامی که در کمیسیون اقتصادی در جهت اصلاح‌بخشی از مواد قانون بازار سرمایه انجام دادیم، آن را دنبال می‌کنیم.

کاهش مهلت شرکت‌ها برای پرداخت سود

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تصریح کرد: در لایحه‌ای که دولت باید به مجلس ارائه دهد همچنین تحت موضوع اصلاح بخشی از مواد قانون تجارت در خصوص بازار سرمایه پیشنهاد داده‌ایم که مدت واریز سود سهام نیز کوتاه‌تر شود و این مورد نیز مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین همزمان این دو موضوع را جلو می‌بریم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود. علیزاده در ادامه بیان کرد: اینکه چرا از طرف دولت اقدامی انجام نشده است، خود دوستان باید در این خصوص توضیح دهند. اما به نظر می‌آید که خود شرکت‌ها نیز رغبت چندانی به این کار ندارند. زیرا اگر این تکلیف ایجاد شود که سود سهام را از طریق سامانه سجام واریز کنند، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این واریز سود انجام شود و دیگر امکان نگه داشتن سود‌های متعلق به سهامداران در حساب شرکت وجود ندارد. وی افزود: از همین رو به نظر می‌رسد که در برابر این موضوع مقاومت می‌کنند و حتی ممکن است اعمال نظر کنند و این اقدامات به تعویق بیفتد. علیزاده در پاسخ به این پرسش باشگاه خبرنگاران جوان که پیش‌بینی شما در مورد نهایی شدن این طرح چه زمانی است بیان کرد: بخشی از قانون بازار سرمایه در کمیسیون در حال بررسی است؛ پیش‌بینی ما این است که کمتر از یک ماه دیگر در کمیسیون به نتیجه برسد و برای صحن ارسال شود. اینکه چقدر زمان می‌برد تا در صحن مطرح و بررسی شود به طرح‌هایی بستگی دارد که پیش از آن در صحن قرار گرفتند. اما به نظر می‌آید که در شش ماهه ابتدای امسال این موضوع محقق شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 203826
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا