در گفت‌وگو با جهان صنعت تاکید شد:

ترمز دستی استارتاپ‌ها در دستان سرمایه‌گذاران

جهان صنعت نیوز| یکی از مشکلات اصلی استارتاپ‌ها ارزش‌گذاری است چراکه به اعتقاد کارشناسان ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها در ایران اصولی نبوده یا از سوی نهادهای مختلف ارزش گذاری‌های متفاوتی بر روی استارتاپ‌ها می‌شود. این در حالی است که در بیشتر کشورها فرمول‌ها و روش‌های مشخصی وجود دارد که براساس آنها استارت‌آپ‌ها ارزش‌گذاری شده و پس از آن اقدام به جذب سرمایه می‌کنند.

سرمایه گذار بخش خصوصی نیز در صورتی که راضی بشود که در استارتاپ‌های تازه کار سرمایه‌گذاری کند دانش مورد نیاز را درباره استارتاپ‌ها ندارد و ممکن است در صورت احساس خطر استارتاپ‌ها را به نابودی بکشاند. همان‌گونه که اکنون برخی از استارتاپ‌ها به دلیل کناره‌گیری سرمایه‌گذاران یا تصمیمات اشتباه آنها با وجود فعالیت‌های مناسب تعصیل شده‌اند. به اعتقاد فعالان استارتاپ‌ها، ارزش‌گذاری‌های متفاوت یکی از چالش‌های اصلی این کسب و کارهای آنلاین برای تامین سرمایه به شمار می‌رود.

یاسر نظریانی، در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی استارتاپ‌ها برای تامین مالی و یافتن سرمایه یا سرمایه‌گذار مناسب، ارزش‌گذاری است. به طور کلی هیچ اصول کلی برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها وجود ندارد و ممکن است یک استارتاپ از سوی نهاد یا سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شود و از سوی نهاد دیگر به صورت ریالی ارزش‌گذاری می‌گردد.

او افزود: به هر روی بسیار مهم است که هر استارتاپی چه میزان می‌ارزد و بر همین اساس می‌توان درخواست وام یا تامین سرمایه از سوی سرمایه‌گذار داد. به طور کلی تامین سرمایه چند روش دارد؛ اخذ وام از طریق بانک‌ها، دریافت تسهیلات از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یافتن سرمایه گذار مطمئن.

نظریانی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار باید از بازگشت سرمایه و سودآوری سرمایه‌گذاری خود مطمئن باشد بیان کرد: سرمایه گذار باید از آینده استارتاپ مطمئن بوده و بداند مسیری که طی می‌کند به کجا منتهی می‌شود و در ۲ سال آینده در کجا قرار دارد.

او در رابطه با سختی‌های دریافت وام گفت: به طور کلی استارتاپ‌ها برنامه ریزی می‌کنند تا بعد از ۵ سال ب سودآوری برسند اما بانک‌ها تنها یک سال به استارتاپ‌ها مهلت می‌دهند تا به سودآوری برسند.

این فعال استارتاپی با اشاره به معضلات همکاری با سرمایه‌گذاران بی‌اطلاع از علم استارتاپ‌ها اظهار کرد: متاسفانه سرمایه‌گذاران تنها اقدام به تامین مالی استارتاپ‌ها می‌کنند در شرایطی که هیچ اطلاعی از علم استارتاپ‌ها و نحوه فعالیت آنها ندارند.

او افزود: اگر در حال رانندگی باشید و نفر کناری شما به ناگهان خطری را در جاده ببیند و ترمز دستی را بکشد چه اتفاقی می‌افتد؟ همکاری با سرمایه‌گذاران بی‌اطلاع نیز خطرات مشابهی را برای استارتاپ‌ها به همراه دارد. در بسیاری از مواقع سرمایه‌گذاران تصمیماتی می‌گیرند که ممکن است استارتاپ را در خطر بیندازد یا موجب شکست آن شود.

نظریانی تصریح کرد: ممکن است سرمایه‌گذار به دلیل احساس خطر تصمیمات اشتباهی بگیرد چراکه سرمایه‌گذاران به واسطه قدرت سرمایه خود می‌توانند در مسیر فعالیت استارتاپ دخالت کرده و آن را تغییر دهند.

وی در رابطه با چالش رقابت استارتاپ‌ها با یکدیگر و مشکلات رقابت با استارتاپ‌های جهانی در بازار بیان کرد: با توجه به نوع تکنولوژی و امکاناتی که فعالان استارتاپ‌ها در ایران در اختیار دارند نمی‌توانند با نمونه‌های مشابه در دنیا رقابت کنند. با اینکه نرم افزارهای نشان و دال در کشور ایجاد شده اما مردم همچنان از ویز استفاده می‌کنند. اگر یوتیوب فیلتر نبود آپارات نمی‌توانست در بازار داخلی جلب مخاطب کند و این امر درباره پیام رسان‌ها نیز صدق می‌کند.

دانش و فناوریگفت‌وگو
شناسه : 2044
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا