سودسازی جذاب

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نگاهی به صورت‌های مالی و گزارش‌های عملکردی شرکت‌های پتروشیمی در سه‌ماهه نخست سال‌جاری حکایت از رشد سودآوری این شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. به گفته تحلیلگران، صنایع پتروشیمی می‌توانند بهترین گزینه برای تقسیم سود در مجامع باشند. به نحوی که هر ساله صنعت پتروشیمی بیشترین میزان سود تقسیمی را در میان شرکت‌های فعال بازار سرمایه داشته است. بر همین اساس تقسیم سود سال‌جاری و تکرار این سودآوری در سه ماهه نخست امسال نیز از سوی ناظران بازار قابل پیش بینی بوده است. اما آیا این روند طی سال‌جاری تداوم خواهد یافت؟ گفته می‌شود یکی از دلایل رشد سودآوری شرکت‌ها، رشد درآمدهای آنها به دلیل تورم بالا در سال ۹۹ بوده است. روندی که به نظر می‌رسد در سال‌جاری نیز تداوم داشته باشد. به تازگی مرکز آمار ایران، تورم تیرماه را ۲/۴۴ درصد اعلام کرده است که نسبت به تورم خردادماه ۲/۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

ولید هلالات تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیل روند فعالیت و سودآوری شرکت‌های پتروشیمی معتقد است: «بررسی نمادهای بوعلی، نوری، جم پیلن، شاراک، آریا، جم،  شغدیر، شبصیر، پارس و شیران نشان می‌دهد که این شرکت‌ها مجموعا ۵۲ درصد درآمد خود را در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد خواهند داد که شیران به علت رشد با اهمیت نرخ LAB بیشترین افزایش را تجربه می‌کند.» او در تحلیلی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است ادامه می‌دهد: «هزینه عمومی اداری این شرکت‌ها روند صعودی پرشتابی دارد اما از ۲/۳ هزار میلیارد تومان در پاییز به ۳/۴ هزار میلیارد تومان در زمستان رسیده و طبعا در بهار ۱۴۰۰ با رشد هزینه حمل در سطح جهانی، شتاب رشد بیشتری هم داشته است.» بر همین اساس او ابراز می‌کند: «انتظار داریم سود ۵۹ هزار میلیارد تومانی این شرکت‌ها در مجموع به ۸۰ هزار میلیارد تومان طی سال ۱۴۰۰ برسد.» هلالات می‌افزاید: «حاشیه سود متوسط سال گذشته ۳۷ درصد، پاییز ۴۰ درصد و زمستان
 ۴۵ درصد بوده که علت آن تقویت نرخ‌های جهانی بوده و هم اکنون نرخ‌ها در سطح زمستان یا اندکی بالاتر است.» به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، به طور کلی متوسط P.s ttm این شرکت‌ها ۲/۳ و حاشیه سود آنها ۴۵ درصد است و مجموع این شرکت‌ها کم‌ریسک هستند و می‌توانند بازدهی مطلوبی داشته باشند. هلالات درآمد محقق شده این شرکت‌ها در بهار را مطلوب ارزیابی کرده و عنوان می‌کند: «انتظار می‌رود P.e ttm که ۵/۷ است با آمدن گزارش بهار به ۲/۶ درصد و در کل سال ۴/۵ باشد.» بر این اساس به نظر می‌رسد شرکت‌های پتروشیمی وضعیت مطلوبی را در سال‌جاری تجربه کنند.

عملکرد شرکت‌ها

بر اساس گزارش‌های سه‌ماهه منتشر شده روی کدال، شرکت پتروشیمی پارس نیز در دوره سه‌ماهه بهار امسال به ازای هر سهم ۵۸۱/۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد افزایش داشته است. پارس با سرمایه ثبت‌شده ۰۰۰/۰۰۰/۶ میلیون ریال طی عملکرد سه‌ماهه منتهی به بیست و نهم اسفندماه ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۵۸۷/۴۸۳/۲۷ میلیون ریال سود محقق کرده بود. این شرکت همچنین بر اساس گزارش‌ها و تصمیمات مجمع سالیانه منتهی به پایان اسفند ۹۹، توانسته بود سود خالص هر سهم را به مبلغ ۲۰۳۷۱ ریال محقق کند. در همین حال سود نقدی هر سهم این شرکت در سال ۹۹ معادل ۲۰۰۰۰ ریال و سود انباشته پایان دوره معادل ۵۰۳/۸۵۲/۱۳۰ میلیون ریال اعلام شد. گفتنی است در این میات اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به سی‌و‌یکم خردادماه ۱۴۰۰ شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد پارسان نیز نشان از آن دارد که این شرکت توانسته است طی دوره مورد نظر،  به ازای هر سهم ۸۲۷/۱ ریال سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۱ درصد افزایش داشته است. پارسان با سرمایه ثبت‌شده ۰۰۰/۵۰۰/۴۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به سی‌و‌یکم شهریورماه ۱۴۰۰ مبلغ ۰۸۶/۹۸۹/۷۳ میلیون ریال سود محقق خواهد کرد. بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی سه‌ماهه فصل بهار شرکت پتروشیمی جم هم نشان می‌دهد که این شرکت طی مدت مورد بررسی به ازای هر سهم ۵۳۶/۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۴ درصد افزایش داشته است. جم با سرمایه ثبت‌شده ۰۰۰/۸۰۰/۱۳ میلیون ریال طی عملکرد سه‌ماهه منتهی به بیست و نهم اسفندماه ۹۹ نیز مبلغ ۳۲۵/۲۰۰/۲۱ میلیون ریال سود محقق کرده بود. این شرکت همچنین در مجمع سالیانه خود با اعلام دستنیابی به سود انباشته پایان دوره به مبلغ ۸۴۰/۱۰۸/۱۱۵ میلیون ریال، سود خالص هر سهم را به مبلغ ۷۲۷۶ ریال و سود نقدی هر سهم را ۶۵۰۰ ریال تصویب کرد. بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای  بهار امسال، شرکت پلی پروپیلن جم هم توانسته است طی این مدت به ازای هر سهم ۷۹۶/۴ ریال سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۷ افزایش داشته است. جم پیلن با سرمایه ثبت‌شده ۲,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد سه‌ماهه منتهی به بیست و نهم تیرماه ۱۴۰۰ مبلغ ۷۲۳/۵۹۲/۹ میلیون ریال سود محقق کرده بود. این شرکت همچنین در مجمع سالیانه خود سود خالص هر سهم را ۱۰۶۳۰ ریال، سود نقدی هر سهم را ۱۰۰۰۰ ریال و سود انباشته پایان دوره را ۶۱۸/۳۳۰/۲۱ میلیون ریال تصویب کرد.

رکوردشکنی لیدرها

در میان شرکت‌های پتروشیمی شناخته شده و لیدر بازار سرمایه پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی توانسته است در دوره سه‌ماهه منتهی به سی و یکم خردادماه سال ۱۴۰۰ به ازای هر سهم دو هزار و ۶۲۱ ریال سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵۲ درصد این شرکت با سرمایه ثبت‌شده ۰۰۰/۵۰۰/۳ میلیون ریال طی عملکرد سه‌ماهه منتهی به بیست و نهم اسفندماه ۹۹ نیز مبلغ ۴۴۶/۱۷۳/۹ میلیون ریال سود محقق کرده بود. بر اساس گزارش‌ها و تصمیمات مجمع سالیانه این شرکت، بوعلی توانسته بود با تحقق سود خالص هر سهم به مبلغ ۶۱۶۷ ریال،  سود نقدی هر سهم به مبلغ ۵۵۵۰ ریال و سود انباشته پایان دوره به مبلغ ۲۱۰/۶۴۶/۲۱ میلیون ریال عملکرد خوبی را برای سال ۹۹ ثبت کند. در همین حال بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای فصل بهار شرکت پتروشیمی نوری نشان می‌دهد شرکت توانسته است طی مدت مورد بررسی به ازای هر سهم ۱۶۶/۳ ریال سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۳ درصد افزایش داشته است. نوری با سرمایه ثبت‌شده ۰۰۰/۰۰۰/۹ میلیون ریال طی عملکرد سه‌ماهه منتهی به بیست و نهم اسفندماه ۹۹ مبلغ ۳۰۹/۴۹۶/۲۸ میلیون ریال سود محقق کرده بود. همچنین بر اساس تصمیمات مجمع سالیانه، نوری  سود خالص هر سهم در پایان سال مالی ۹۹ را مبلغ ۱۳۷۱۱ ریال، سود نقدی هر سهم را مبلغ ۱۴۲۰۰ ریال  و سود انباشته پایان دوره را ۱۱۴/۵۵۳/۱۴۲ میلیون ریال اعلام کرده بود. اما یکی دیگر از شرکت‌های مورد توجه فعالان بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر، شرکت پتروشیمی شازند اراک بوده است که با اعلام صورت‌های سه ماهه و نیز تقسیم سود سالانه، سهامداران خود را شگفت زده کرد. بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای  فصل بهار پتروشیمی شازند نشان می‌دهد این شرکت توانست است طی مدت سه ماهه نخست امسال، به ازای هر سهم ۲,۰۳۰ ریال سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲۲ درصد افزایش داشته است. شاراک با سرمایه ثبت‌شده ۰۰۰/۰۶۴/۸ میلیون ریال طی عملکرد سه ماهه منتهی به بیست و نهم اسفندماه ۹۹ مبلغ ۴۸۳/۳۶۷/۱۶ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت پتروشیمی شازند همچنین در دوره ۱۲ ماهه منتهی به سی ام اسفندماه سال ۹۹ به ازای هر سهم ۲۵۵/۴ ریال  سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۶ درصد افزایش داشته است. طی این گزارش تلاش شده است تا گزارش‌های فصلی و سالانه برخی نمادهای مورد توجه معامله گران در بازار سرمایه بررسی شود. با این حال نگاهی اجمالی به دیگر نمادهای گروه پتروشیمی نشان از رشد سودآوری آنها در فصل بهار داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 204925
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا