اولویت با سیاسی‌کاری است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  توقع می‌رفت مجلس مدعی انقلابی‌گری در این شرایط حساس با طرح‌هایی چند فوریتی و آنی بلافاصله به موضوع ورود کرده و مسوولان امر را با فشار قانونی مجبور به حل مساله کند. اما به نظر می‌رسد طرح محدودسازی فضای مجازی برای آنها اولویت‌دارتر از مشکل خوزستان است، به همین دلیل این طرح را بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در دستور کار امروز خود (دوشنبه) قرار دادند! گفتنی است، به موجب اصل هشتاد و پنج مصوبه آزمایشی و بدون رفتن به شورای نگهبان اجرا می‌شود. طرحی که با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده و تاکنون حداقل دو بار اصلاح شده و متن نهایی تفاوت‌هایی با متن اولیه دارد، اما همچنان به دنبال ایجاد فضای امنیتی در اینترنت است. از جمله موادی که مورد انتقاد است اینکه «استفاده از خدمات اینترنتی مانند جیره‌بندی یا سهم‌بندی‌شدن خدمات، بسته به نیازی که قابل تعریف باشد رخ خواهد داد. همچنین نگهداری و ارائه ادله الکترونیکی به مراجع ذی‌ربط بر اساس مقررات ناظر بر جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی موضوع قانون آیین دادرسی کیفری بلامانع خواهد بود.»

** طرحی همراه با اعتراضات گسترده!

از همان ابتدا، طرح این موضوع با ابراز نگرانی و اعتراض کاربران فضای مجازی همراه شد، چرا که گفته شد مجلس یازدهم به دنبال از بین بردن حداقل‌های حق گردش آزاد اطلاعات و کنترل و کانالیزه کردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. موضوعی که با واکنش جدی کاربران و فعالان فضای مجازی و رسانه‌ای و سیاسی همرا شد. همین امر باعث شد در مواردی این طرح که از بیرون به مجلس یازدهم دیکته شده است، مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. هرچند که با وجود اصلاحات انجام شده هم طرح فوق، قابلت پذیرش از سوی کاربران را ندارد. مجیدنصیرانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم که متولی ارائه این طرح شده است، پیش از این به «جهان‌صنعت» گفته بود؛ قرار است همه اطلاعات و کلیت فضای مجازی در اختیار و کنترل حاکمیت قرار گیرد و برای انجام هر فعالیتی کاربران باید مجوز آن را دریافت کنند در غیر این صورت با آنها به طور قانونی برخورد خواهد شد. حتی پیش از این گفته شده بود زندان و حبس در انتظار استفاده‌کنندگان از  فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جهانی خواهد بود!

** مطالبه قطع ارتباط اینترنتی ایران با جهان!

اگر چه در ظاهر کمیسیون فرهنگی مجلس متولی این طرح جنجالی و نگران‌کننده و غیرکارشناسی است، اما شواهد امر نشان می‌دهد این طرح از جایی بیرون از مجلس آب می‌خورد. در تایید این ادعا می‌توان به حمله شدید احمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران به اینترنت سراسری و ناپاک خواندن این فضا اشاره کرد. او روز گذشته در یادواره شهدای پاسدار شهرستان ابهر سخنانی با این مضمون گفت که خواستار قطع ارتباط اینترنت ایران با جهان است.

احمد خاتمی، با آلوده خواندن فضای مجازی مدعی شد که به دنبال «فضای مجازی پاک است» و فضای اینترنت جهانی را «فضایی آلوده» دانست که «قتلگاه اخلاق و منش جوانان است.» امام‌جمعه موقت تهران در عین حال از رییس دولت جدید خواست که به عنوان اولویت اول خود «اینترنت ملی» را هرچه سریع‌تر اجرایی کند.

** طرحی که شدنی نیست

حتی با نادیده گرفتن شرایط حساس کنونی مردم خوزستان و معترضان سایر استان‌ها به وضعیت ایجاد شده که نه مجلس یازدهم و نه احمد خاتمی و امثال او حتی از آن نامی هم نبرده‌اند، باید توجه داشت که محدود کردن استفاده از فضای مجازی، آن هم در قرن انفجار اطلاعات و عصر دیجیتال که جهان را به مثابه دهکده‌ای می‌داند، کاری عبث و بیهوده است. یعنی استفاده از اینترنت ملی و الگوبرداری از کشورهای کمونیستی مثل چین و روسیه و خصوصا کره‌شمالی به منظور کنترل مردم و ایجاد محدودیت برای آنها راهکاری است که به گفته کارشناسان، قطعا برای ایران کارایی ندارد چرا که پیش از این به عناوین مختلف و با صرف هزینه‌های گزاف به بن بست رسیده است.

** مجلس یازدهم و مخالفت با علم و آگاهی

جلال جلالی‌زاده، نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» با انتقاد از این فضا اظهار کرد: «قطعا مشخص است که اگر مجلس یازدهم درد مردم را داشت، درگیر طرح‌هایی بود که دغدغه‌های معیشتی و مشکلات مختلف آنها را حل کند، اما متاسفانه شاهدیم که به دنبال مقابله با مسائلی هستند که برای مردم حیاتی است و مقابله با علم و دانش و فناوری به حساب می‌آید.»

نماینده ادوار مجلس افزود: «این مجلس که خودش را انقلابی و معتقد به ارزش‌ها معرفی می‌کند، باید بداند که خوزستان جان مردم، تابلو و شرف و ناموس ایران است و هر ایرانی غیرتمندی باید خودش را همدرد خوزستان بداند و هر مسوولی باید شرایطی را فراهم کند که در این گرمای بی‌اندازه و طاقت‌فرسا، مشکل بی آبی و کم آبی آنجا حل شود.»

جلالی زاده تاکید کرد: «مجلس باید در این باره از دولت سوال می‌کرد، تذکر می‌داد و آنها را وادار می‌کرد که همه تلاش خود را به کار بگیرد تا این مشکل حتی به صورت کوتاه‌مدت و موقت هم که شده حل شود، اما با نادیده گرفتن مساله به این مهمی، طرح محدودیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در اولویت خود قرار داده است.»

او با طرح این سوال که « پیش از این با صرف هزینه و بودجه بسیار زیاد آیا توانستید با استفاده از ویدئو و ماهواره و … مقابله کنید که حالا قصد تکرار آن تجربه شکست خورده را درباره اینترنت دارید؟» گفت: «آنها با چنین طرح‌ها و قوانینی به دنبال ایجاد مانع در برابر آگاهی مردم هستند، در حالی که جهان این تفکر را ریشخند خواهد کرد و آنها را مخالف علم و اندیشه معرفی می‌کند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «نمی‌توان امروزه در دهکده جهانی و عصر دیجیتال، فضای مجازی را محدود کرد چرا که علم و آگاهی قابل‌مدیریت نیست که بخواهند با اینترنت ملی آن را محدود کنند و جلوی آن را بگیرند. علم مثل جریان آب است که از هر کجا جلوی آن را ببندید از جایی دیگر سرریز می‌شود. بنابراین اینترنت قابلیت کنترل و محدود شدن ندارد.»

** نمی‌توان جلوی واقعیت را گرفت

نماینده دور ششم مجلس با طرح این سوال از مجلس یازدهمی‌ها که «به فرض محدود کردن فضای مجازی و قطع ارتباط اینترنت ایران با جهان و گرفتن آگاهی، آیا می‌توانند جلوی واقعیت‌ها را هم بگیرند؟» ادامه داد: «مردم درک می‌کنند که دچار چه مشکلاتی هستند و جلوی واقعیت را نمی‌توان گرفت. بنابراین مجلس یا هر نهادی که دنبال محدود کردن مردم است باید بدانند که با این طرح‌ها قطعا مشکلات خود را بیشتر و اعتراضات مردم را تشدید و آنها را نسبت به خود بی‌اعتمادتر می‌کنند.»

جلالی‌زاده تاکید کرد: «چنین طرح‌هایی باعث افت جایگاه ایران و نظام در دنیا می‌شود. ضمن اینکه مردم ایران، مردم کره‌شمالی نیستند که بتوانند با اینترنت ملی جلوی آنها را بگیرند. در این صورت آنها برای آگاه شدن راه‌های دیگری را در پیش می‌گیرند.»

** وقایع خوزستان تلخ‌تر از سیلی است که نمایندگان با آن عکس گرفتند

علاوه بر جلالی‌زاده، طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم هم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به انتقاد از این طرح مجلس و نادیده گرفتن صدای اعتراض خوزستان از سوی نمایندگان پرداخت و گفت: «وقایعی که در خوزستان درحال رخ دادن است، حتی تلخ‌تر از وقوع سیلی است که پیش از این در استان خوزستان رخ داد و نمایندگان و حتی رییس مجلس را برای بازدید و گرفتن عکس یادگاری به آنجا کشاند.»

این نماینده مجلس دهم با اشاره به یکی از دلایل عدم همراهی نمایندگان این استان با اعتراضات مردم درباره کمبود آب، گفت: «بحث کمبود آب و اعتراضات، به مطالبات مردم تبدیل شده و دلیل عدم همراهی نمایندگان مجلس با این مطالبه، آن است که تصور می‌کنند این حمایت، همراهی با افرادی است که به کف خیابان آمده‌اند. در حالی که این یک مساله و مطالبه مهم است. بحث اغتشاش نیست، بلکه مطالبه است و مجلس وظیفه رسیدگی به مطالبه مردم را دارد.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در ادامه به اولویت دادن طرح محدودیت فضای مجازی از سوی مجلس یازدهم نسبت به حل مشکل مردم خوزستان پرداخت و افزود: «در این فضای بحرانی کرونا و محدودیت رفت و آمد و از بین رفتن کسب و کار مردم، بخش اعظمی از جامعه به فضای مجازی روی آورده‌اند و اینستاگرام به محلی برای کسب درامد و امنیت شغلی آنها تبدیل شده است. اما تلاش برای محدودکردن این فضا به بهانه استفاده از اینترنت ملی موضوعی است که جای بحث دارد.»

 این نماینده مجلس دهم با تاکید بر اینکه «در مجلس دهم برخی از بیرون بر طبل راه‌اندازی استفاده از اینترنت ملی می‌کوبند، گفت: «در مجلس دهم بحث راه‌اندازی اینترنت ملی را برخی از بیرون مطرح می‌کردند و کره شمالی، چین و روسیه را مثال می‌زدند. اما فضایی که آنها در کره‌شمالی برای استفاده مردم از اینترنت ملی ایجاد کرده‌اند به این نحو است که امتیاز و امکانات بالایی به مردم دادند تا آنها خودشان ترجیح دادند از اینترنت ملی استفاده کنند. اما در کشور ما وقتی حقی را از مردم سلب می‌کنند، جایگزینی برای آن معرفی نمی‌کنند و تنها مردم را محدود می‌کنند.»

سیاوشی ادامه داد: «در مجلس دهم در کمیسیون فرهنگی مقابل این طرح که از طرف یکی از نمایندگان و به پشتوانه مرکز پژوهش‌ها مطرح شد، ایستادیم. اما مجلس یازدهم با وجود تاکیداتشان بر انقلابی‌گری و توجه به معیشت مردم و اینکه در جمع‌های خصوصی اعلام می‌کنند موافق این طرح نیستند اما از طریق کمیسیون فرهنگی آن را مطرح می‌کنند؛ بگویند پشت این فشارها چه کسانی قرار دادند و چرا سعی در محدود کردن فضای مجازی و مشاغل خانگی دارند؟»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم عنوان کرد که در شرایط فعلی که مردم خوزستان و از سوی دیگر مشاغل خانگی و اینترنتی نیاز به همراهی مسوولان دارند، آنهایی که مجلس دهم را وکیل‌الودوله می‌دانستند و خود را وکیل‌المله؛ بگویند کجا قرار است مطالبات مردم را پیگیری کنند؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 205205
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا