غم نان مهم‌تر است یا ماسک؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حال امروزه براساس گزارش‌های وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۴۹/۴۴ درصد رسیده است و در عین حال میزان مرگ‌های ناشی از کرونا هم روز‌به‌روز افزایش می‌یابد؛ آن هم در شرایطی که ویروس دلتا غالب شده و در کل کشور شیوع پیدا کرده است. چه‌بسا با سویه‌های جدیدی که در راه ایران است باید منتظر افزایش مبتلایان و فوتی‌ها باشیم.

البته وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور یکسان نیست به طور مثال در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، همدان، قم، مازندران، گیلان، البرز و تهران بین ۲۹ تا ۴۰ درصد رعایت می‌شود. از قضا همین استان‌هایی که کمترین درصد میزان پروتکل‌های بهداشتی را دارند، دارای میزان بالایی از مبتلایان و بستری‌ها هم هستند اما اینکه چرا با گذشت ۱۷ ماه ایرانی‌ها هنوز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند جای تعجب دارد.

با وجود هشدارهای وزارت بهداشت درخصوص تعطیلی تالارهای عروسی ولی هنوز در همان استان‌ها که میزان درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنها زیر ۴۰ درصد بود عروسی‌های مجلل برگزار می‌شود و تاکنون زور اماکن به آنها نرسیده است. اگر چه بعد از شرکت در عروسی تعدادی مبتلا و فوت می‌شوند ولی همچنان برگزاری عروسی در برخی استان‌ها به امری عادی تلقی شده است. همین امر در بحث عزاداری هم صادق است. در حالی که میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور به ۳۲/۴۸ درصد رسیده است. حتی میانگین موارد استفاده از ماسک که مهم‌ترین ابزار پیشگیری از بیماری کروناست به ۲۹/۴۸ درصد رسیده است و همین موضوع نشان‌دهنده بروز فاجعه در کشور است. میانگین میزان فاصله‌گذاری هم دست‌کمی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ندارد چراکه ۲۵/۴۵ درصد است. عدم رعایت فاصله‌گذاری‌ها را در اماکن عمومی همچون مترو و دیگر مراسم‌های خانوادگی قابل مشهود است. در عین حال میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور در این تاریخ ۲۹/۴۸ درصد بوده است. همین عوامل باعث شده تا از تاریخ ۲۵ تا ۳۱ تیر ماه مصادف با هفته ۷۴ اپیدمی در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۴۲۴۸۶ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۱۶۹۶۵ مورد و تعداد فوتی‌های جدید ۱۴۶۲ مورد بوده است.

بر این اساس در هفته ۷۴ اپیدمی در کشور، نسبت به هفته ماقبل، شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۵/۱۵ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۲۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده بوده‌ایم.

البته براساس آمارهای وزارت بهداشت از ۲۳ تا ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۰ به ترتیب سوپرمارکت و خواربارفروشی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، ادارات و سازمان‌ها، مطب‌ها، مراکز ورزشی، پیشخوان و پلیس+۱۰، تالارهای پذیرایی، آرامستان‌ها، پاساژها، اماکن متبرکه و مساجد، پایانه‌های مسافربری درون شهری و داروخانه‌ها قرار دارند. همچنین طی این مدت، تعداد ۳۷۹۳۸ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۸۷۷ مرکز از این مراکز نیز پلمب شده‌اند. در حوزه صنایع نیز به ترتیب کارگاه‌ها و صنایع کوچک، کشاورزی، دامپروری و معادن، صنایع تولیدی، نفت، گاز و انرژی و سایر، صنایع ساخت‌و‌ساز و مراکز شماره‌گذاری و معاینه فنی بیشترین اخطار و معرفی به مراجع قضایی را طی مدت ۲۳ تا ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند. اما با این حال در اکثر شهرها شاهد عدم رعایت اصناف و مردم هستیم.

تعطیلات بی‌فایده

همچنین دیروز معاون کل وزارت بهداشت، تعطیلی شش‌روزه استان‌های تهران و البرز را بی‌فایده و در عین حال مضر دانست. ایرج حریرچی در این‌باره گفت: متاسفانه در این تعطیلات شاهد میزان کمتر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم.

وی با عنوان این مطلب که تعطیلی‌های قبلی خیلی موثر بود، افزود: این تعطیلی حداقل فایده نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است.

حریرچی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها به طور میانگین در کشور ۴۴ درصد است، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت و آمد یعنی قم، مازندران و گیلان، زیر ۴۰ درصد و ۲۹ تا ۳۹ درصد است. اگر در سطح شهر تهران تردد داشته باشید، ظهر و شب رستوران‌های معروف را می‌بینید که مملو از مشتری هستند.

مردم خسته شدند!

در همین رابطه دکتر مهدی یوسفی‌پور متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مدائن تهران به «جهان‌صنعت» گفت: ۱۷ ماه از گسترش کرونا در کشور گذشته است و اینکه مردم از رعایت پروتکل‌ها خسته شوند امری عادی است ولی مردم باید آگاه باشند که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ضرر خود و خانواده‌شان است. امروزه در بیمارستان وقتی بیماری را برای درمان به بیمارستان می‌آورند مابقی همراهان از ماسک استفاده نمی‌کنند وقتی بهشان تذکر می‌دهیم با رفتار خشونت‌آمیز پاسخ می‌دهند. متاسفانه برخی مردم به دلیلی که من هم متوجه آن نمی‌شوم بی‌خیال رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند. با این حال ما باز هم به همگان هشدار می‌دهیم با تمام سختی‌ها حتما باید از دو تا ماسک استفاده کنند. هیچ دورهمی، عروسی و عزاداری برگزار نشود. یک فرد مبتلا قادر است در عرض نیم ساعت بیش از ۵۰ تن دیگر را مبتلا کند.

وی افزود: متاسفانه این سویه دلتا جوانان را مورد هدف قرار داده است زیرا آنها بیش از دیگران در جامعه تردد می‌کنند و میزان بسیار کمتری نسبت به بقیه، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. بیمارانی با ۳۰ سال سن با درگیری ریه ۷۰ درصدی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که دیگر کاری از دست ما برنمی‌آید. همان جوان با بی‌احتیاطی، دیگر خانواده را هم درگیر می‌کند.

این پزشک متخصص با تاکید بیان کرد: البته نباید بیش از اندازه به مردم استرس بیماری را القا کرد زیرا استرس زیاد سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد و در نتیجه افراد اگر درگیر شوند در معرض خطر مرگ بیشتری قرار می‌گیرند. چرا که بنده حدود یک سال و نیم با بیماران کرونایی دست و پنجه نرم می‌کنم اگر بنا بر استرس باشد من الان زنده نبودم. بنابراین بهتر است مردم استرس را از خود دور کنند ولی ۱۰۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. استفاده از ماسک می‌تواند تا ۹/۹۹ درصد از افراد در مقابل بیماری محافظت کند.

یوسفی‌پور درباره عوارض عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه اظهار کرد: مشخص است هر چقدر افراد کمتری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند در مقابل آمار مبتلایان و به تبع آن بستری‌ها افزایش پیدا می‌کند و در موازات آن تعداد فوتی‌ها هم شدت می‌یابد. بنابراین رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی و حتی منزل امری مهم برای کنترل کروناست. اگر مردم رعایت نکنند هیچ‌گاه کرونا کنترل نمی‌شود زیرا هر چقدر هم دولت تعطیلی اعمال کند اگر مردم همچنان به سفر بروند و در تجمعات شرکت کنند باز هم ویروس کرونا که امروزه سویه دلتا با قدرت سرایت‌پذیری ۷۰ درصدی غالب شده همگان را درگیر می‌کند. این درگیری‌ها به نفع هیچ‌کس نیست.

مردم دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند!

دکتر علیرضا مردانی، متخصص عفونی و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به «جهان‌صنعت» گفت: در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌های تهران اصلا خوب نیست و هر روز به تعداد مراجعه‌کنندگان بد حال افزوده می‌شود. مسلما برخی از مردم پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت نمی‌کنند که با این حجم از مراجعه‌کننده روبه‌رو هستیم. به عقیده من میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چند ماه اخیر سست‌تر از ماه‌های گذشته شده است. اکنون براساس آمارهای وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است و این امر نگران‌کننده است.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: اغلب استان‌های کشور به هیچ‌وجه از ماسک استفاده نمی‌کنند و تلاش‌های وزارت بهداشت هم تاکنون بی‌فایده بوده است. البته برخی از استان‌ها به دلیل فقر فرهنگی و برخی دیگر به دلیل فقر مالی توان خرید ماسک را ندارند و دولت باید برای این افراد چاره‌ای بیندیشد. در دنیا ثابت شده است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی رابطه مستقیمی با موضوعات فرهنگی و اجتماعی دارد. کسی که نان شب برای خوردن ندارد و به فکر این است که از گرسنگی نمیرد، به فکر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست. بنابراین باید ارزیابی که در استان سیستان‌و‌بلوچستان با تهران می‌شود از نظر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی متفاوت باشد، به عنوان مثال میزان تحصیلات و آموزش عمومی در برخی از مناطق کشورمان در سطح ضعیفی قرار دارد. متاسفانه اکنون شهرهای فقیرنشین و حاشیه‌نشین از نظر رعایت پروتکل‌ها در مرز فاجعه قرار دارد. چه‌بسا میزان فوتی هم بین آنها بیشتر است زیرا توان مالی درمان را هم ندارند و بسیاری از آنها حتی در آمار فوتی‌های کرونا وزارت بهداشت هم نیستند. با این حال بیشترین موضوعی که مردم کشور علی‌الخصوص تهران آن را رعایت می‌کنند، استفاده از ماسک است. این در حالی است که فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عمومی از جمله مترو و وسایل نقلیه‌عمومی دیگر به هیچ‌وجه اجرا نمی‌شود، اکنون در برخی مراکز واکسیناسیون علیه کرونا تجمع گسترده‌ای ایجاد شده است. همچنین آماری از شست‌و‌شوی دست‌ها در خانواده‌ها نداریم، در صورتی که یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا شست‌و‌شوی مکرر دست‌هاست.

مردانی با انتقاد از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری گفت: کسی پاسخگو نیست که چند درصد از مردم در تجمعات و مهمانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. ضمنا کسی هم نیست که این موارد را بررسی و آسیب‌شناسی کند. اما می‌دانیم هر عروسی تقریبا ۵۰ تن را مبتلا و دست‌کم پنج نفر فوتی دارد. شدت علاقه عروسی گرفتن مردم را در این شرایط درک نمی‌کنم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 205218
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا