بررسی شرکت‌های حوزه فناوری: شرکت آتیه داده‌پرداز

مهدی سادات‌بکائی * شرکت آتیه داده‌پرداز (سهامی عام) در سال ۱۳۸۱ تاسیس و در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ سهام شرکت در بازار دوم فرابورس پذیرفته و با قیمت هر سهم ۳۶۵۰ ریال مورد دادوستد قرار گرفت. موضوع فعالیت شرکت طراحی و تولید انواع نرم‌افزاری‌های کاربردی تجاری و مهندسی و صنعتی، ارائه خدمات کامپیوتری به شرکت‌های مختلف در زمینه تولید نرم‌افزار، انجام کلیه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمینه فناوری و ارتباطات، مشاوره در زمینه چگونگی ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی و کامپیوتری به شرکت‌های متقاضی و همچنین در صورت نیاز تهیه و تولید سیستم‌های مرتبط و انجام کلیه فعالیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرتبط به امور ارتباطات سیار و اینترنتی و رایانه‌ای و همچنین موضوع فعالیت شرکت‌های فرعی عمدتاً نرم‌افزار است.

تعداد کارکنان اصلی شرکت در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۳ نفر و کل کارکنان گروه ۱۲۵ نفر است. حوزه فعالیت شرکت آتیه داده‌پرداز در محدوده فصل مشترک صنایع پویای مخابرات و نرم‌افزار است. پیام کوتاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های اطلاع‌رسانی سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌شود و این شرکت باتوجه ‌به تغییر نیازهای مشتریان و همچنین تحول سریع تکنولوژی علاوه بر فعالیت در صنعت پیام کوتاه، در حوزه‌های این زمینه در صنعت بانکی نیز وارد شده است. باتوجه ‌به سهم قابل ‌توجه این شرکت از محصولات و خدمات مبتنی بر پیام کوتاه، بازار هدف این صنعت در این بخش بررسی می‌شود. تمرکز شرکت آتیه داده‌پرداز از شروع فعالیت بر ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی روز به بانک‌ها و موسسات بزرگ بوده و این مشتریان به‌عنوان بازار هدف شرکت در نظر گرفته شده‌اند. سابقه حضور در حوزه ارسال و دریافت پیام کوتاه و انباشت دانش فنی در این حوزه باعث شده است که این شرکت در تشخیص مشکلات احتمالی و رفع آن‌ها از یک ‌طرف و شناسایی نیازهای جدید مشتریان از طرف دیگر توانا بوده و قادر باشد خدماتی باکیفیت در این حوزه ارائه کند.

در حال حاضر بیش از ۲۰ بانک و موسسه مالی کشور با این شرکت در زمینه خدمات بانکداری الکترونیک همکاری می‌کنند. علاوه‌ بر آن بیش از ۸۰۰ مشتری حقوقی از بخش‌های مختلف صنعت و بازرگانی از این شرکت جهت اطلاع‌رسانی به مشتریان خود بهره می‌برند.

ریسک‌های در کمین هر شرکت از عوامل مهمی هستند که حتما باید در بررسی شرکت‌ها به آنها توجه داشت. یکی از ریسک‌های این شرکت، تنوع کیفیت ارائه خدمات در بازار IT است که می‌تواند پیامدهایی شامل کاهش انعقاد قراردادهای ارائه خدمت و در نتیجه کاهش درآمدهای عملیاتی شرکت را به دنبال داشته باشد. سرعت تغییرات فناوری اطلاعات در صنعتIT  و اقبال مشتریان به محصولات جایگزین از دیگر عوامل ریسک شرکت به شمار می‌روند که می‌توانند موجب از دست‌دادن سهم بازار و کاهش درآمدهای شرکت شوند. مدیریت شرکت نیز به‌منظور مواجهه با ریسک‌های احتمالی اقداماتی از جمله تقویت واحد نوآوری در شرکت، برنامه‌ریزی در تکمیل سبد محصولات و شناسایی محصولات جدید و برنامه‌ریزی جهت حفظ جایگاه و توسعه برند در دستور کار خود قرار داده است.

شرکت از سال ۱۳۹۵ تاکنون در سه مرحله اقدام به افزایش سرمایه کرده و سرمایه خود را در حال حاضر به رقم ۱۰۰ میلیارد تومان رسانده است. سهامداران عمده شرکت بیشتر اشخاص حقیقی بوده و میزان شناوری سهم نیز حدود ۲۰ درصد معادل ۳۷۰ میلیارد تومان است. ارزش روز شرکت در بازار سرمایه در تاریخ یادداشت، حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.

درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵۵ میلیارد تومان بوده و در مقایسه با سال ۱۳۹۸ حدود ۳۶ درصد رشد داشته است. از این مقدار حدود چهار میلیارد تومان که سهم ناچیزی از درآمدهای شرکت است مربوط به درآمد حاصل از ارائه خدمات و مابقی فروش سامانه پیام کوتاه و انواع نرم‌افزار است.

 مبلغ بهای تمام‌شده سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۰۵ میلیارد تومان بوده که رشدی ۳۵ درصدی نسبت به سال مالی گذشته داشته است. بیش از ۹۵ درصد از بهای تمام‌شده سال ۱۳۹۹ مربوط به هزینه شارژ پیام کوتاه و خرید نرم‌افزار و مابقی شامل ۹ میلیارد تومان حقوق و دستمزد و سه میلیارد تومان سربار بوده است.

این شرکت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و خریدوفروش سهام نیز اقدام می‌کند که این محل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹۲ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است.

سود خالص فعالیت‌های شرکت در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۶۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی گذشته ۹۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۳ درصد بوده و با رشد ۲۰ درصدی به ۶۳ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده است.

مجموع دارایی‌های شرکت تا پایان سال ۱۳۹۹، ۴۲۶ میلیارد تومان بوده که بیشترین سهم آن مربوط به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با مبلغ ۲۳۸ میلیارد تومان است. جمع بدهی‌های شرکت نیز ۱۳۳ میلیارد تومان بوده که پرداختی‌های تجاری با مبلغ ۶۵ میلیارد تومان بیشترین بخش آن را تشکیل می‌دهد.

با توجه ‌به سهم ۶۹ درصدی حقوق صاحبان سهام در تامین دارایی‌ها و منابع مالی شرکت می‌توان نمره قابل قبولی به مدیریت شرکت در کنترل نسبت مالکانه داد.

نکته پایانی

شرکت آتیه داده‌پرداز سعی کرده با ترسیم چشم‌اندازهای سه ساله و پنج‌ساله عملیاتی و تلاش در جهت تحقق اهداف خود گام‌های بلند و مستحکمی بردارد به‌گونه‌ای که با نگاه به روند سودسازی شرکت می‌توان دید سود خالص شرکت در طول هشت سال گذشته از عدد سه میلیارد تومان به ۱۶۴ میلیارد تومان رسیده است. کنترل بهای تمام‌شده و بهبود حاشیه سود، استفاده بهینه از نقدینگی، توسعه و تنوع فعالیت‌ها و توسعه فعالیت‌های شرکت در بخش تحقیق و توسعه از جمله اقدامات شرکت در جهت دستیابی به عملکردی بهتر و موثر هستند؛ لذا انتظار می‌رود با توجه ‌به تلاش‌های مجموعه مدیریت شرکت، نسبت به گسترش و تقویت هرچه بیشتر توان عملیاتی شرکت امیدوار بود.

* نگارنده هیچ‌گونه توصیه و مسوولیتی در خصوص خرید و یا فروش شرکت‌های بررسی شده ندارد

* کارشناس سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 206642
لینک کوتاه :