xtrim

تناقض در قیمت‌گذاری؛ شکست در سیاستگذاری

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این رابطه همزمان با اینکه رییس سازمان بورس در نامه‌ای به رییس شورای رقابت از وی خواست فهرست مجموعه‌هایی را که در جریان امور مربوط به قیمت‌گذاری خودرو هستند معرفی کند، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز از موافقت این کمیسیون برای عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.

از سوی دیگر برخی خبرها حاکی از توقف پیش‌فروش فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ است. به طوری که همزمان با انباشت ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارگینگ‌ها، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده است: در حال حاضر خودروسازان مشغول تحویل خودروهایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند و طبق مصوبه وزارت صنعت، تا زمانی که معوقاتشان را به صفر نرسانند اجازه ندارند طرح‌های فروش فوق‌العاده اجرا کنند. به گفته برخی کارشناسان تمامی این شواهد احتمال اجرایی شدن طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس را تقویت می‌کند و باید منتظر ماند تا نتیجه جلسه مسوولان و نقشه راه دولت جدید برای نحوه ورودش به صنعت خودرو مشخص شود.

دولت و مجلس حق قیمت‌گذاری ندارند

opal

در این رابطه دکتر امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با «جهان صنعت» در خصوص کلاف سردرگم قیمت‌گذاری خودرو در ایران، توضیح می‌دهد: اکنون سه سال است با این استدلال که برای کنترل قیمت در بازار باید قیمت خودروسازان کنترل شود، هم بازار آشفته شده و هم صنعت خودرو به هم ریخته است. جالب است از شهریور پارسال هم دولتی‌ها و مجلسی‌ها به نوعی متوجه غلط بودن چنین روشی شده‌اند، اما همچنان کسی جرات ایستادگی در مقابل قیمت‌گذاری، آن هم از نوع فرمولی که شورای رقابت به کار می‌برد، ندارد. به نظرم دولتمردان این شجاعت را ندارند که با واقعیت‌های موجود مواجه شوند.

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: ماجرا این است که متاسفانه تفکری غلط در طول چند سال گذشته قالب شده و صنعت خودرو به مانند یک گاو شیرده در نظر گرفته می‌شود. در طول سه سال گذشته مسوولان ما فکر کردند که اگر قیمت خودرو کنترل شود، قیمت در بازار نیز کنترل خواهد شد. این تفکری بود که برای سال‌ها در دولت و مجلس ادامه داشته  و نتیجه این شده که در طول این سه سال صنعت خودرو به تدریج نابود شده است. در واقع وقتی هزینه تولید از هزینه فروش بالاتر است، طبیعتا وضع شرکت‌ها بدتر و بدتر شده و عرضه نیز کاهش می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه می‌تصریح می‌کند: امروز ثابت شده که روش‌های کنونی کارآمد نیست. در واقع مشکل اینجاست که کسی حاضر به پذیرش اشتباه نیست. در نتیجه فعلا از جیب سهامداران برای خودروسازی هزینه می‌شود.

مشکل بزرگ ما این است که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی باید شرکت‌های خودروسازی خصوصی شوند و از نظر قانونی نیز وقتی دولت حدود شش  درصد سهام آنها را در اختیار دارد، به صورت رسمی خصوصی هستند. لذا دولت و مجلس حق ندارند به هر طریقی که شده برای خودروسازان فرمول‌های مختلف قیمت‌گذاری تعیین کنند.

هیچ کس جرات بیان واقعیت را ندارد

وی در خصوص طرح عرضه خودرو در بورس کالا نیز می‌گوید: برای عرضه خودور در بورس نیز همین مشکل و تفکر غلط وجود دارد. اصل ۴۴ می‌گوید که شما باید تصدی‌گری را رها کنید. در واقع وقتی گفته می‌شود که خودرو به بورس کالا برود، یعنی اینکه فروش آن در دستان ما باشد. این تفکر غلط است و با فلسفه اصل ۴۴ نیز همخوانی ندارد. اگر قرار است خودروسازی رسما دولتی باشد، سهام مردم را خریداری کنید و هر میزان که می‌خواهید از جیب دولت و بیت‌المال برای آن هزینه کنید. مشکل این است که ما امروز در یک تناقض فلسفی برای خودرو گرفتار شده‌ایم. در واقع تمام طرح‌ها مبتنی بر این است که گاو شیرده صنعت خودرو را بدوشند؛ بدون اینکه بخواهند به آن رسیدگی اساسی کنند.

به عنوان مثال وقتی می‌گویند خودرو باید ارزان شود، آیا با بردن آن به بورس کالا، هزینه‌ای ایجاد نمی‌شود؟ طبعا هزینه‌ها بالا می‌رود زیرا بورس چنددرصدی را به عنوان هزینه معامله خواهد گرفت.

به گفته کاکایی، امروز که تولید پایین آمده و روز  به روز هم خودروسازان مجبور به استقراض از بانک‌ها هستند، هزینه مالی مشخص است که بالاتر می‌رود. در نتیجه مشکل بزرگ فعلی ما این است که اولا نگاه درستی به صنعت خودرو در سطح کلان وجود ندارد و دوما هیچ کس هم جرات بیان حقیقت و پذیرش مسوولیت را نیز ندارد. به همین دلیل مرتباً در حال بازی هستیم که این روند به شدت خطرناک بوده و زیان خودروسازان را روز‌به‌روز بیشتر می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 206932
لینک کوتاه :