گمانه‌زنی در دقیقه نود

به گزارش جهان صنعت نیوز: به احتمال قریب به یقین تکلیف کابینه را هم همین امروز مشخص خواهد کرد، به خصوص که مقام معظم رهبری هم در روز تنفیذ بر لزوم تسریع در تشکیل و شروع کار کابینه ، تاکید کرده بودند. به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه که بلافاصله بعد از پیروزی رییسی در انتخابات و حتی در مرحله تشکیل ستاد انتخاباتی شروع شده بود، پایان می‌یابد.

وزارت اطلاعات

بر اساس آخرین گمانه‌زنی‌ها حجت‌الاسلام خطیب، انتخاب رییسی برای وزارت اطلاعات است. این را دیروز سایت «نامه‌نیوز» یعنی رسانه نزدیک به مصطفی پورمحمدی که پیش­تر خودش هم از جمله گزینه‌های این وزارتخانه به حساب می‌آمد، نوشت. در هفته‌های اخیر برای تصدی این وزارتخانه از افراد مختلفی از جمله سیدمحمود نبویان، نماینده مجلس که رییس ستاد انتخاباتی او در مازندران بود، مصطفی پورمحمدی دبیر جامعه روحانیت مبارز و علی عبدالهی، رییس حفاظت قوه­قضاییه نام برده می‌شد. رفته رفته اما اسامی مذکور حذف و به جای آنها از حجت‌الاسلام غلامحسین رمضانی، حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه و حجت‌الاسلام احمد خزایی سخن رفت. در بین این اسامی از همه جدی‌تر رمضانی بود که گفته شد صحبت‌های مفصلی با وی در این باره شده اما وی حاضر به پذیرش این مسوولیت نبوده است. اکنون آن‌طور که خبرنگار «نامه‌نیوز» نوشته، ابراهیم رییسی سراغ گزینه دیگری رفته که از قضا نامش نیز تاکنون مطرح نبوده یا کمتر مطرح می­شد. این گزینه جدید که به نظر نهایی هم می‌رسد و احتمالا به مجلس معرفی خواهد شد حجت‌الاسلام خطیب است.

همکاری رییسی و او به قوه­قضاییه برمی‌گردد. به هرحال حجت‌الاسلام خطیب از سال ۹۱ تا ۹۸ رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه­قضاییه بود.

وزارت کشور

وزارت کشور دولت رییسی اما آن‌طور که دو روز قبل «خبرآنلاین» نوشته بود به صولت مرتضوی خواهد رسید. پیش از این برای این وزارتخانه گزینه‌های دیگری مطرح بودند. مثلا علیرضا زاکانی که در انتخابات ۱۴۰۰ نقش پوششی را برای رییسی ایفا کرد اما بعدتر شنیده شد که به قدر انتظار مورد حمایت رییسی قرار نگرفته و در کابینه جا نخواهد داشت. بگذریم از اینکه نام وی اکنون به عنوان گزینه شهرداری تهران هم مطرح شده و این‌طور که گفته می‌شود، در آنجا هم گزینه جدی به حساب نمی‌آید.

علیرضا افشار، محمدصالح جوکارزاده، سردار حسین دهقان و فداحسین مالکی نیز از دیگر اسامی مطرح شده به عنوان گزینه‌های وزارت کشور بودند.

وزارت خارجه

دیگر وزارتخانه مهمی که درباره  آن بارها گمانه‌زنی شده و گویا کسی هم از انتخاب رییسی برای آن خبر ندارد، وزارت خارجه است. از همان ابتدا که رییسی علی باقری­کنی از یاران نزدیک جلیلی را مامور تحویل گرفتن کارها از تیم دیپلماسی روحانی کرده بود گفته می‌شد که وی وزیر خارجه است. البته خود جلیلی و حتی حسین امیرعبدالهیان، منوچهر متکی و مهدی صفری هم همواره به عنوان گزینه مطرح بودند. طبق آخرین خبرها احتمال معرفی امیرعبدالهیان و باقری­کنی بیش از سایرین است اما خبر قطعی در این باره وجود ندارد و باید دید که رییسی امروز در این باره چه می‌گوید.

وزارت دفاع

وزارت دفاع رییسی نیز با گمانه‌زنی‌های بسیاری همراه  است. از امیر وحیدی و سردار حاجی‌زاده گرفته تا محمدحسن نامی و حبیب‌الله سیاری. هیچ‌یک از رسانه‌ها نیز یکی از این گزینه‌ها را جدی‌تر از دیگری تلقی نکرده است و به نظر می‌رسد که هرکدام به اندازه دیگری شانس وزیر شدن دارند.

وزارت نفت

وزارت نفت  بیش از هر وزارتخانه دیگری محل گمانه‌زنی بوده، دلیلش نیز روشن است. وضعیت کشور و سختی فروش نفت که با وخیم‌تر شدن اوضاع مذاکرات بدتر هم خواهد شد. ضمن آنکه رییسی در برنامه‌های انتخاباتی خود تاکید ویژه‌ای بر جدا کردن بودجه از نفت داشت و حال باید دید که چه کسی را برای این جایگاه انتخاب می‌کند.

گزینه‌های بسیاری مطرح شدند اما آن­طور که گفته می‌شود، این وزارتخانه به طیف قالیبافی‌ها رسیده و قرار است به گزینه مورد حمایت آنها یعنی رستم قاسمی که سابقا وزیر نفت احمدی‌نژاد بود برسد. با این وجود هنوز نمی‌توان دیگر اسامی مطرح یعنی مهدی دوستی سخنگوی ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی و یکی از مجریان پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد از سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ را نادیده گرفت.

وزارت کار

وزارت کار انگار قرار است به مهرداد بذرپاش برسد. نام او بعد از پیروزی رییسی در انتخابات و بردن اصولگرایان در انتخابات شورا به عنوان گزینه معاون اولی و شهرداری تهران نیز مطرح بود اما انگار آقایان در این جریان سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که دو قبای یاد شده بر تن وی زیاد گشاد به نظر می‌رسد و جای دیگری برایش در نظر گرفته‌اند. البته درباره اندازه بودن این جایگاه نیز بعدتر می‌توان قضاوت کرد. به هرحال اکنون بذرپاش جدی‌ترین گزینه برای وزارت تعاون، کار و رفاه در دولت رییسی است. او اگر امروز از سوی رییسی معرفی شود احتمالا وزیر جوان در دولت سیزدهم خواهد بود. اینکه مجلس به او بدون چالش و بی‌حاشیه رای اعتماد می‌دهد یا خیر بحث دیگری است زیرا هنوز آن همه حواشی در پی رفتن وی به دیوان محاسبات فراموش نشده است.

وزارت صنعت

نگاهمان اگر اقتصادی باشد، وزارت صنعت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها خواهد بود. وزارتخانه‌ای که طبق آخرین اخبار اکنون دو مدعی دارد. رضا فاطمی‌امین و علی‌اکبر محرابیان. این وزارتخانه البته در دولت رییسی که مدعی اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر توان داخلی و حل مشکلات اقتصادی با اتکا به افزایش تولید و رونق صنعت است، بیش از قبل اهمیت پیدا خواهد کرد. حال باید دید که او از بین دو گزینه مطرح کدام یک را انتخاب می‌کند.

در شرح سوابق این دو گزینه  باید گفت که فاطمی‌امین از دی ماه ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۳۹۸ قائم مقامی تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشته و محرابیان هم از فروردین ۱۳۸۶ تا مرداد ۱۳۹۰ عهده‌دار وزارت صمت در دولت احمدی‌نژاد بوده است.

وزارت اقتصاد

برای وزارت اقتصاد اما گفته می‌شود که رییسی، علی طیب‌نیا را برگزیده است. همان مهره اقتصادی نهادگرا در دولت روحانی که در پی اختلاف با حلقه نزدیکان رییس‌جمهور از جمله نهاوندیان و نیلی حذف شد. طبق آخرین گمانه‌زنی‌ها رییسی قصد دارد این جایگاه خطیر را با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور با معضلات بسیاری همراه است و تورم و گرانی زندگی مردم را سخت کرده، یک بار دیگر به دست طیب­نیا بسپارد.

وزارت نیرو

این‌طور که گفته می‌شود رییسی برای وزارت نیرو که این روزها به واسطه بحران آب و برق در سراسر کشور بیش از قبل بر اهمیت آن افزوده شده، عباس علی‌آبادی را انتخاب کرده است. او یک سالی در فاصله سال‌های ۸۷ تا ۸۸ در همین وزارتخانه معاون بوده است.

وزارت بهداشت

انتخاب رییسی برای وزارت بهداشت و درمان که امروز به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا و عدم مدیریت درست، بیش از هر وزارتخانه‌ای نامش را می‌شنویم؛ امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی است. همان رقیب انتخاباتی سیدابراهیم رییسی که خلاف زاکانی و جلیلی تا دقیقه نود ماند و رقابت کرد و به نفع رییسی کنار نکشید.

سایر گزینه‌ها

طبق آخرین گمانه‌زنی‌های مطرح در رسانه‌ها سید جواد ساداتی‌نژاد و حجت‌الله عبدالملکی برای وزارت جهاد کشاورزی و محمدمهدی اسماعیلی نیز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح هستند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 207409
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا