تلاش دولت سیزدهم برای تعمیق مناسبات با همسایگان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بخشی از استراتژی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی را می توان در جریان سخنرانی روز تحلیف حجت الاسلام «سید ابراهیم رییسی» آشکارا مشاهده کرد. وی در این مراسم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، کشور ها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقا روابط با کشورهای همسایه خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آن هاست.

رییس جمهوری جدید همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد «دیپلماسی، باید ارتباط ملت های منطقه را بیشتر و اشتراکات آن ها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید»؛ با عنایت به این جملات می توان دریافت که دولت سیزدهم بنا را به همکاری نزدیک تر با همسایگان گذاشته تا اروپا و آمریکا. اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم تنها در سطح اعلانی باقی نماند و رییسی در سطح اعمالی و عملیاتی نیز نشان داد که بر این اصول پایبند است؛ موضوعی که آن را می توان در دیدارهای مختلف با مقامات کشور های دوست و همجوار مشاهده کرد.

مروری بر دیدار های چند روز اخیر رییسی با مقامات دوست

با نگاهی هر چند اجمالی به دیدار های صورت گرفته بین رییس جمهوری کشورمان با مقامات حاضر در ایران، می توان حجم وسیعی از ملاقات ها را با کشور های منطقه دید. دیدار رییسی با وزیر امور خارجه عمان، رییس مجلس تاجیکستان، نخست وزیر ارمنستان، رییس جمهوری عراق، رییس شورای عالی قضایی عراق، رییس جمهوری افغانستان، فرستاده ویژه امارات، وزیر امور خارجه کویت، رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان و وزیر خارجه هند تنها چند مورد از دیدار های صورت گرفته به شمار می رفت.

رییس جمهوری در دیدار «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان گفت که «مناسبات تهران و مسقط فراتر از مناسبات دو همسایه و برآمده از پیوند ها و اشتراکات تاریخی دو ملت است.»

رییسی همچنین در دیدار «محمدطائر ذاکرزاده» رییس مجلس تاجیکستان، روابط دو کشور را متکی بر همدلی و همزبانی دانست و تاکید کرد: روابط تهران و دوشنبه فراتر از روابط عادی دو کشور با یکدیگر است و باید با اتکا به نزدیکی‌های فرهنگی و تمدنی، برای ارتقای سطح این روابط گام‌های جدی برداشت.

در دیداری که رییسی با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان داشت، وی با اشاره به اهمیت توسعه روابط دو کشور، اظهار کرد: با همکاری و همراهی یکدیگر می توانیم گام های بلندی در جهت منافع دو کشور و دو ملت برداریم.

رییس جمهوری کشورمان در دیدار با «برهم صالح» رییس جمهوری عراق با تاکید بر اینکه بنای ما بر این است که در دوره پیش رو سطح روابط دو کشور روز به روز ارتقا یابد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به تعبیر مقام معظم رهبری خواهان عراقی قوی و مقتدر است. امیدواریم انتخابات پیش رو نیز بستری برای تحقق خواسته مردم در راستای کرامت و اقتدار بیش از پیش ملت عزیز عراق باشد. رییسی همچنین در در دیدار با «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ مانع و محدودیتی برای توسعه روابط با عراق در زمینه های مختلف ندارد.

در روز های اخیر دیدار و گفت وگویی نیز بین رییسی با «اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان صورت گرفت و او با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خونریزی در افغانستان بکار بگیرد.

همچنین رییسی در دیدار با فرستاده ویژه امارات متحده عربی با اشاره به اراده جدی امارات متحده برای تعمیق و تحکیم همه جانبه روابط با ایران در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی و تجاری، گفت: برای تسریع در روند توسعه روابط، مناسب است سازوکار مشترکی ایجاد شود تا ظرفیت ها و راه های تحکیم مناسبات و همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف عملیاتی نماید.

افزون بر آن رییسی دیدار و گفت وگویی نیز با «احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت داشت و با بیان اینکه روابط واقعی ایران و کویت بسیار طولانی تر از روابط دیپلماتیک ۶۰ ساله و برگرفته از اعتقادات و باور های دو ملت است، گفت: مانعی بر سر راه گسترش تعاملات دو کشور وجود ندارد و معتقدم دوره جدیدی برای همکاری بین کشور های منطقه آغاز شده است.

 رییسی همچنین در دیدار خانم «صاحبه غفاراوا» رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، ظرفیت های گسترده در مسیر توسعه روابط تهران- باکو را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: شرکت های مختلف و بخش خصوصی ایرانی آمادگی دارند در روند بازسازی مناطق آذربایجان و اجرای  پروژه های مشترک در بخش های فنی، مهندسی و زیربنایی، مشارکت و همکاری داشته باشند.

از طرفی رییسی در دیدار «سوبر امانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند،  با بیان اینکه دولت ایران سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه بویژه هند را با قوت پیگیری خواهد کرد، تاکید کرد: ظرفیت های بزرگی در دو کشور در بخش های مختلف بویژه حوزه اقتصادی، تجاری و فناوری های نو وجود دارد که باید در تحکیم سطح مناسبات خود مورد استفاده قرار دهیم.

از نگاه ناظران تجربه ناکام اعتماد به غرب در این سال ها از جمله دلایل گرایش بیشتر دولت سیزدهم به سمت کشور های همجوار و منطقه است. به ویژه بیانات اخیر رهبری در انتقاد از غرب گرایی دولت قبل طی آخرین دیدار با اعضای دولت روحانی حجتی بر دولت جدید بود. رهبر انقلاب روز چهارشنبه ششم مرداد با بیان اینکه «هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب، ناموفق ماندید»، فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد. هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 208320
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا