انتظار نگاه ویژه دولت جدید به مناطق محروم

محمد خدابخشی * به واسطه شعار محوری آقای رییسی در انتخابات که تحقق عدالت است، از او به عنوان رییس‌‌جمهور جدید انتظار داریم تا در دولتش به احساس تبعیضی که در برخی مناطق وجود دارد با رسیدگی ویژه پایان دهد.

در بحث خدمات‌رسانی و امکانات رفاهی در برخی مناطق، نابرابری جدی وجود دارد و از او می‌خواهیم تلاش کند این نابرابری منطقه‌ای و تبعیض‌ها رفع شوند. انتظار مردم هم این است که به شهرستان‌ها و مناطقی که از اول انقلاب تاکنون کمتر توجه شده و از امکانات کمتری برخوردار بوده و مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، توجه بیشتری شود.

بنابراین با توجه به نگاه عدالت‌محورانه‌ای که از او سراغ داریم و با توجه به شعارهای مردمی که در زمان انتخابات داده بود، انتظار توجه ویژه به این مناطق محروم وجود دارد. همچنین انتظار داریم توسعه متوازن را در کشور دنبال کند و فارغ از جغرافیا و قومیت در مناطق مختلف به آنها توجه کند.

علاوه بر توسعه متوازن و توزیع بودجه و امکانات برای مناطق محروم و کمتر برخوردار، موضوع واکسیناسیون هم مساله بسیار مهمی است. دراین شرایط سخت اقتصادی و البته کرونا زده که جامعه ایرانی بیش از پیش با این مساله و مشکل دست به گریبان است، از آقای رییسی توقع داریم به واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا سرعت بیشتری بدهند و واکسیناسیون عمومی را در اولویت برنامه‌های دولت خود قرار دهد. چرا که اگر بخواهیم فعالیت‌های اقتصادی را تداوم بخشیم، لازم و ضروری است که مردم هر چه زودتر واکسینه شوند. در برخی جاها به دلیل کرونا و شرایط قرمز موجود، کارگاه‌های عمرانی تعطیل شده‌اند. بنابراین دولت جدید باید تلاش کند با حساسیت بیشتر واکسیناسیون مردم سرعت بیشتری به خود بگیرد تا به یاری خدا جامعه بتواند زندگی عادی خود را زودتر از سر بگیرد.

انتظار و توقع دیگری که از دولت رییسی مطرح است اینکه به مسائل زیست‌محیطی هم نگاه ویژه‌تری داشته باشد. مناطق کمتربرخودار ازجمله استان‌های لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان که طی ۴۳ سال گذشته کمتر مورد توجه قرارگرفته‌اند انتظار دارند این فرایند توسعه‌ای که در حال انجام است به صورت متوازن دنبال شود و مسائل و مشکلات آنها بیش از پیش دیده شود و مورد توجه خاص قرار بگیرد.

همچنین بیکاری در این مناطق به تبع آن آسیب‌های اجتماعی را بسیار زیاد کرده است. ضمن اینکه با وجود اقدامات ارزنده طی ۴۳ سال گذشته در کشور، به عنوان مثال متاسفانه در شهرستان الیگودرز هنوز روستاهایی وجود دارند که علیرغم داشتن جمعیتی بالای ۲۰ خانوار فاقد جاده دسترسی هستند. بنابراین انتظار می‌رود دولت سیزدهم در تمام حوزه‌ها همچون انتخاب مدیران در سطوح عالی نگاه منصفانه و عادلانه‌ای برای خدمت‌رسانی به نقاط مختلف کشور داشته باشد؛ چرا که توسعه متوازن کشور مورد انتظار مردم به معنای نگاه منصفانه و عادلانه به تمام مناطق فارغ از جغرافیا و قومیت آنها و رفع نابرابری منطقه‌ای و تبعیض‌ها در کشور است. امیدواریم که دولت جدید این موارد را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد و به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند.

* نایب‌رییس کمیسیون بودجه و نماینده الیگودرز در مجلس یازدهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 208402
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا