ادامه جنگ خیابانی در شهرهای‌ افغانستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این خبر را روح‌الله روئوفی، عضو شورای استانی تخار افغانستان تایید کرده است. به گفته او شهر تالقان به طور کامل سقوط کرده است و نیروهای دولتی و مردمی به طرف شهرستان «فرخار» عقب‌نشینی کرده‌اند. این در حالی است که درگیری‌ها در مرکز استان هلمند و غزنی به شدت ادامه دارد و به گفته ژنرال سمیع سادات، فرمانده ارتش در استان هلمند  طی ۱۱ روز یک‌هزار و ۴۰۰ نفر از افراد طالبان در اطراف شهر لشکرگاه کشته و دو هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

از طرفی وزارت دفاع افغانستان یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته در عملیات‌های مختلف نیروی دفاع مردمی افغانستان در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیا، پکتیکا، قندهار، ارزگان، هرات، فراه، جوزجان، سرپل، فاریاب، هیرمند، نیمروز، تخار، قندوز، بدخشان و کاپیسا، ۵۷۲ نفر از نیروی طالبان کشته و ۳۰۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد حداقل ۴۵ نفر از نیروی طالبان از جمله سه شبه‌نظامی وابسته به گروه القاعده در حملات هوایی شنبه‌شب در حومه لشکرگاه در ولایت هیرمند کشته شدند. بر اساس برخی گزارش‌ها، مولوی هجرت رییس طالبان در هیرمند در این حملات هوایی شنبه شب کشته شده است. وزارت دفاع افغانستان  اعلام کرد که در حمله هوایی دیگر به داند، ولسوالی‌های زرای و حومه مرکز ولایت قندهار، دست‌کم ۴۷ شبه‌نظامی طالبان کشته و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته ساکنان «تالقان» نیروهای امنیتی و مسوولان در قالب کاروان‌هایی از این شهر خارج شده‌اند. مقامات ارتش افغانستان می‌گویند، جنگ در قندوز ادامه دارد و کماندوها مشغول پاکسازی شهر از طالبان هستند. لشگرگاه و هرات، مراکز ولایت‌های هلمند و هرات، دو شهری هستند که جنگ در آنها نیز با شدت بیشتری جریان دارد.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده صحنه‌های آشفته‌ای از فرار مردم در شهر را نشان می‌دهد و همچنین دیده می‌شود که ساختمان‌ها و مغازه‌ها در آتش می‌سوزند.

از روز جمعه چهار شهر، مراکز ولایت‌ها ازجمله شهر «زرنج» همجوار با ایران و شهر «قندوز» در شمال هم‌مرز با تاجیکستان به دست طالبان افتاده است. تصرف شهر قندوز مهمترین پیشرفت نظامی طالبان در سال‌های اخیر ارزیابی می‌شود. طالبان یک بار این شهر را پنج سال پیش تصرف کرده بودند.

شهر قندوز با جمعیت ۲۷۰ هزار نفری دروازه ولایت‌های شمالی کشور است که دارای معادن غنی مواد معدنی است. موقعیت قندوز از نظر استراتژیک اهمیت زیادی دارد، بزرگراه‌هایی قندوز را به دیگر شهرهای مهم از جمله کابل، پایتخت متصل می‌کند. از مرز شمالی قندوز محل عبور قاچاق تریاک و هروئین افغانستان به آسیای میانه استفاده می‌شود که به اروپا راه پیدا می‌کند. کنترل قندوز به معنای کنترل یکی از مهمترین مسیرهای قاچاق مواد مخدر در منطقه نیز شمرده می‌شود.

این شهر برای طالبان اهمیت نمادین نیز دارد زیرا قبل از سال ۲۰۰۱ یک پایگاه مهم شمالی بود. شبه نظامیان این شهر را در سال ۲۰۱۵ و دوباره در سال ۲۰۱۶ تصرف کردند اما هرگز نتوانستند آن را به مدت طولانی نگه دارند. قندوز پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی دو بار بین نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده بود.

از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طالبان حملات بی‌امانی را آغاز کرده‌اند که طی این حملات بر ۹۰ درصد خاک این کشور به گفته برخی برآوردها مسلط شده‌اند. سرعت پیشروی طالبان باوجود حمایت نیروی هوایی آمریکا که به ویژه مواضع طالبان را در شبرغان بمباران کرد، ناظران و همچنین نیروهای امنیتی افغان را غافلگیر کرده است.

نیکول فرارا‌، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا تایید کرد که آمریکا بر حملات هوای خود افزوده وروزهای اخیر حملات متعددی را انجام داده‌اند. وی افزود که نیروی هوایی آمریکا از افغانستان حمایت می‌کند. اما دولت افغانستان در قبال از دست رفتن مراکز ولایات هیچ واکنشی نشان نداده و تنها متعهد به بازپس‌گیری سریع آنها شده است.

چرایی پیشروی سریع طالبان

شماری از کارشناسان سیاسی و نظامی افغانستان، اختلاف در جناح جمهوریت‌، خروج نظامیان خارجی‌، وجود ستون پنجم  و حضور و حمایت گسترده گروه‌های تروریستی پاکستانی از طالبان را از علل پیشروی سریع طالبان و کنترل پنج مرکز استان  در چند روز گذشته عنوان  کردند. به گفته این افراد، پیشروی سریع طالبان در روزهای اخیر باعث تقویت اعتماد به نفس طالبان، تضعیف نیروهای دولتی و باعث فرار گسترده مردم از شهرستان‌ها و مراکز مورد حمله طالبان شده است .

سیدحسین عالمی‌بلخی، وزیر سابق امور مهاجران افغانستان گفت که  شورای امنیت کشور ۸۰ شهرستان را به صورت برنامه‌ریزی شده برای طالبان تخلیه کرد و پس از آن این گروه ۱۲۰ شهرستان دیگر را با جنگ تصرف کردند. به گفته وی، پس از پیشروی سریع طالبان مشاور امنیت ملی افغانستان تصریح کرد که پیشروی سریع طالبان برای دولت حیرت‌انگیز است. اما اکنون که طالبان مراکز پنج استان را تصرف کرده‌اند، آمریکا می‌گوید این کار طالبان خلاف تعهد و راه‌حل  سیاسی مشکل افغانستان است.

بلخی‌، سخنان جوبایدن رییس‌جمهوری آمریکا را به طنز تشبیه کرد و گفت وقتی بایدن می‌گوید که حال باید نیروهای آموزش‌دیده و ورزیده نظامی با تجاوز مقابله کنند، بیشتر به طنز می‌ماند. وی  از رییس‌جمهوری افغانستان خواست در شرایط حساس، مسوولانه تصمیم بگیرد که چگونه می‌تواند به جنگ، قتل، کشتار و ریختن بیشتر خون مردم کشور پایان دهد.

ولی آریا تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان، خروج کامل نیروهای خارجی را یکی از علل پیشروی سریع طالبان دانست و گفت که با این اقدام اعتماد به نفس نیروهای نظامی خدشه‌دار شده است.

او انتشار شایعاتی از قبیل تصمیم آمریکا برای واگذاری قدرت به طالبان در رسانه‌ها را یکی دیگر از علل بی‌انگیزگی نیروهای افغان عنوان کرد و افزود وقتی نیروهای دولتی این شایعات را می‌شنوند به راحتی شهرها را در اختیار طالبان می‌گذارند. این کارشناس مسائل افغانستان، ضعف و فساد گسترده در دولت و فرماندهی نیروهای دولتی را از دیگر عوامل پیشروی سریع طالبان عنوان کرد و خاطرنشان کرد نیروهای دولتی و مردمی هماهنگی لازم را برای مقابله با طالبان ندارند. وی تصریح کرد طالبان با سپر قراردادن غیرنظامیان و استقرار در منازل مسکونی مردم‌، نیروهای دولتی  را در شرایط دشواری قرار می‌دهند.

طالبان پاکستان در صفوف طالبان افغانستان

براساس گزارش‌های منتشر شده‌، حضور طالبان پاکستانی در صفوف طالبان که با تبلیغات زیاد به میدان جنگ کشانده شده‌اند نیز از عوامل دیگر پیروزی طالبان عنوان شده است. شماری از افراد دستگیر شده طالبان پاکستانی گفته‌اند که به آنها گفته شده هرچه را در میدان جنگ به دست آورند می‌توانند برای خود نگه دارند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان با اشاره به کشتار مردم مالستان استان غزنی اعلام کرد کشتن ۲۷ غیرنظامی در این شهرستان جنایت جنگی است. مولوی حمیداله یکی از فرماندهان جنگی طالبان معروف به «مولوی مسافر» گفت که این اقدام توسط جنگجویان پاکستانی صورت گرفته است.

رییس‌جمهوری افغانستان و رییس امنیت ملی این کشور بارها گفته‌اند که حدود ۱۵ هزار  نفر از جنگجویان گروه‌های تروریستی لشگر طیبه، جیش محمد و جیش‌العدل وارد جنگ شده‌اند که این امر باعث پیچیده‌تر شدن شرایط شده است.

هشدار طالبان به مداخلات آمریکا

این در حالی است که سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افغانستان، با متهم کردن دولت این کشور به آغاز عملیات نظامی تاکید کرد هیچ توافقی برای آتش بس وجود ندارد. محمد نعیم گفت: دولت افغانستان بود که جنگ را انتخاب و عملیات نظامی علیه طالبان را در دومین روز عید قربان آغاز کرد.

نعیم افزود: حوادث اخیر قابل پیش‌بینی بود، زیرا دولت کابل در دومین و سومین روز عید قربان اعلام جنگ کرد. این عملیات در حالی صورت گرفت که پیش‌بینی می‌شد گشایش و پیشرفتی در فرآیند سیاسی رخ دهد. اما متاسفانه راه دیگری انتخاب کردند که اعلام جنگ بود. این اقدام غیرمنتظره بود.

او با هشدار درباره دخالت‌های خارجی به ویژه از طرف آمریکا در افغانستان، خاطر نشان کرد: ما درباره دخالت آمریکا در جنگ هشدار می‌دهیم، زیرا آنها در جنگ و در صحنه میدانی با بیش از ۱۵۰ هزار سرباز حضور داشتند، اما نتیجه مثبتی به دست نیاوردند. اگر بار دیگر دخالت کنند، اوضاع را بحرانی‌تر می‌کنند و بدون شک مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.

گروه طالبان در ماه‌های گذشته ده‌ها ولایت و گذرگاه‌های مرزی را تحت کنترل خود درآورده و با خروج نیروهای خارجی از کشور، فشارها را بر چندین منطقه مهم از جمله هرات در غرب و قندهار در جنوب تشدید کرده‌اند.

حمله طالبان در روزهای اخیر پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد ماموریت نظامی خود را در این کشور تا پایان ماه اوت به پایان می‌رساند‌، سرعت بیشتری گرفت.

نبرد کوچه به کوچه در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند

همزمان گزارش‌ها از ولایت هلمند حاکی است یک درمانگاه و یک دبیرستان در شهر لشگرگاه، مرکز این ولایت، جایی که جنگ کوچه به کوچه ارتش افغانستان با طالبان در جریان است، در نتیجه حملات تخریب شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید حملات هوایی به مواضع طالبان در بخش‌هایی از شهر لشگرگاه، به آسیب دیدن درمانگاه و مدرسه اشاره‌ای نکرد و گفت که این مناطق تحت کنترل طالبان است و تلفات جانی و زخمی‌ها در میان شهروندان عادی می‌تواند نتیجه حملات طالبان باشد.

صفوف طالبان در هرات شکسته شد

خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان به نقل از مقام‌های امنیتی ولایت هرات، از شکستن خطوط طالبان در سراسر شهر هرات، مرکز ولایت و به عقب راندن شبه‌نظامیان از این شهر و نیز روستاهای جنوب آن خبر داد. مقامات ولایت هرات می‌گویند عملیات‌ ارتش افغانستان و نیروهای مردمی علیه طالبان از زمین و هوا ادامه دارد و شبه‌نظامیان طالبان تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

جنگ داخلی طولانی در انتظار افغانستان

سفیر سابق آمریکا در افغانستان در مصاحبه‌ای تاکید کرد که بعد از تکمیل خروج نظامیان آمریکایی، طالبان به سرعت نمی‌تواند کنترل کل افغانستان را به دست بگیرد.

از آن زمان که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا خروج نیروهایی آمریکایی از افغانستان را اعلام کرد، گروه شبه‌نظامی طالبان پیشروی ارضی خود را بیشتر کرده، نیروهای امنیتی دولتی را عقب رانده و کنترل بیشتر مناطق مرزی این کشور را به دست گرفته است.

رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا در افغانستان در مصاحبه با ای.بی.سی گفت: یک جنگ داخلی طولانی نتیجه محتمل‌تری به نسبت تصرف سریع طالبان بر کل این کشور است. آنها خیلی در این رابطه زیرک هستند. آنها دست به حملات مهم علیه کابل نمی‌زنند. این سفیر سابق در ادامه گفت که گروه طالبان در حال حاضر برای ایجاد جو ترس و وحشت تلاش می‌کند و به شکلی فوق‌العاده در انجام آن موفق است.

همزمان باوجود تلاش طالبان علیه کابل، کروکر پیش‌بینی نمی‌کند که جو بایدن از تصمیم خود برای حمایت از توافق صلح با طالبان که با تلاش سلف او دونالد ترامپ به دست آمد، عقب‌نشینی کند. این نماینده پیشین آمریکا معتقد است که رییس‌جمهوری آمریکا در تصمیم خود برای خارج ساختن نظامیان از افغانستان پایدار و ثابت‌قدم است. کروکر گفت: رییس‌جمهور این را واضح گفته است: ما قرار است بیرون برویم و بیرون هم بمانیم. او این‌طور می‌خواهد. این لکه‌ای ماندگار بر ریاست‌جمهوری اوست.

از طرفی جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا از سیاست بایدن در قبال افغانستان انتقاد کرد. این سیاستمدار آمریکایی یکشنبه شب گذشته به وقت محلی با اشاره به اوضاع فعلی افغانستان گفت: طالبان در افغانستان، سه مرکز استان دیگر را تصرف کردند.

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ تصریح کرد در حال حاضر این حقیقتا آخرین فرصت بایدن برای تغییر سیاست اشتباه خود و ترامپ برای خروج از افغانستان است. بولتون در حساب کاربری خود در توئیتر اضافه کرد که اگر طالبان پیروز شود، امنیت همه آمریکایی‌ها نیز به خطر می‌افتد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 208443
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا