xtrim

رونمایی از سامانه انطباق طرح‌های عمران شهری با حمل و نقل عمومی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سامانه ملی ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران شهری بر اساس اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با عنوان “سامانه ملی ساطح” و همچنین “آئین نامه طراحی معابر شهری” با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

در این برنامه که با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌ها، معاونان وزارت راه و شهرسازی، مدیران شهری، واحدهای استانی، مهندسان مشاور حوزه حمل و نقل و شهرسازی، متخصصان و علاقه مندان این حوزه، به صورت ترکیب حضوری و مجازی برگزار شد، دو دستاورد مهم حوزه توسعه شهری و حمل و نقل که توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حاصل شده بود، تبیین شد.

رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD)، یکی از جدیدترین رویکردهایی است که در طرح‌های توسعه‌ای شهرها مورد ملاحظه جدی قرار می‌گیرد که در آن سعی می‌شود تا نحوه ارتباط حمل‌ونقل و کاربری زمین به نحوی تنظیم شود که از اثرات نامطلوب زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل بر شهر کاسته شود.

opal

بر این اساس معاونت حمل‌ونقل در سال ۱۳۹۹ دستورالعمل اجرایی و سامانه نرم افزاری مربوطه را طراحی کرد و این سامانه قادر است گزارش تحلیل دقیق و شفافی را از وضعیت شاخص‌های تعریف شده ۴۲ گانه در زمینه TOD در طرح‌های توسعه شهری ارائه کند.

دستگاه‌های مرتبط با موضوع توسعه شهری، مشاورین حوزه شهرسازی و حمل و نقلی طرح‌های جامع، می‌توانند میزان انطباق طرح پیشنهادی را با اصول TOD کنترل و بنا بر نیاز اصلاحات مورد نظر را بر روی طرح‌های توسعه شهری اعمال کند.

«آئین‌نامه طراحی راه‌های شهری» نیز که به عنوان یک مرجع واحد و مبنای مشخص به منظور طراحی و ارزیابی طرح‌های مرتبط با شبکه معابر شهری نظیر طرح‌های توسعه و عمران (جامع) شهری، طرح‌های هادی، تفصیلی و … است، در سال ۱۳۷۳ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد تصویب قرار گرفت.

وزیر راه: نگاه به طرح‌های توسعه شهری، انسان محور شود

در این مراسم وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت هماهنگی بین طرح‌های شهرسازی و طرح‌های حمل و نقلی و ترافیکی و نیز با تبیین ارتباط کم رنگ حاضر در روند حاکم بر تهیه طرح‌های جامع حمل‌ونقل و شهرسازی، سامانه ساطح را ابزاری جهت همگرایی و هماهنگی هرچه بهتر طرح‌های این دو حوزه دانست.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن بیان ضرورت تغییر نگرش از طراحی معابر بر اساس ظرفیت جابه‌جایی خودرو به طراحی بر مبنای ظرفیت جابه جایی انسان و نگاه انسان محورانه به مقوله توسعه شهری و حمل و نقل، خواستار تمهید تدارکات لازم توسط همه دستگاه‌های مسئول در خصوص تحقق پذیری سیاست‌ها، خط مشی‌ها و معیارها و الزامات آئین نامه و توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی شد.

در پایان از سامانه ساطح در قالب پرتال نرم افزاری و نسخ ۱۲ جلدی آئین نامه طراحی معابر شهری رونمایی شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 208558
لینک کوتاه :