حرکت موازی بورس و دلار

مهرزاد منتظری * پارامترهای کلان موثر بر بازارهای مختلف همچنان دچار ابهام هستند. هنوز بحث‌های سیاسی، جهت‌گیری سیاست خارجی دولت جدید و اثر آن بر نرخ دلار از ابهامات اصلی بازار سرمایه است. به باور من حرکت دو ماه اخیر بازار سرمایه هم بیشتر ناشی از احساس فعالان بازار سرمایه نسبت به طولانی‌تر شدن مذاکرات وین بیش از حد مورد انتظار بوده است.

در همین حال دولت جدید هم بر سر کار آمده و مشهور است که در مذاکرات چندان اهل سازش نیست. این دیدگاه‌ها تا حد زیادی بر نرخ دلار اثر داشت و در همین حال پول جدیدی را وارد بازار سرمایه کرد. طی دو ماه اخیر روزهای زیادی بوده است که خالص ورود پول به بازار مثبت شده و این اتفاقی است که از مرداد سال گذشته تاکنون تجربه نشده بود. در آینده هم همین روند طی خواهد شد و به نظر من جهت حرکت بازار سرمایه با جهت حرکت دلار یکی خواهد بود. طی مدت اخیر هم شاهد آن بودیم که همچنان این امکان وجود دارد که بازار نسبت به رشد نرخ دلار دچار بیش‌واکنش شود. همچنین به نظر می‌رسد جریان پول هم دوباره به سمت بازار سرمایه برقرار خواهد شد. در واقع بازار سرمایه ما به‌گونه‌ای است که یا باید نرخ دلار با افزایش مواجه شود که شاهد رشد بازار باشیم، یا نرخ‌های جهانی رشد کنند و یا شاهد تغییر در نرخ سود بین بانکی باشیم. غیر از دلار بعید به نظر می‌رسد دو متغیر دیگر حرکت خاصی داشته باشند. قیمت‌های جهانی که اکنون به سطح پایداری رسیده‌اند و نه می‌توان رشد خاصی برای آنان ترسیم کرد و نه احتمال ریزش مهمی را برای آن در نظر داشت. نرخ سود بین بانکی نیز که تقریبا فریز شده و مدت‌هاست در همان محدوده
 ۲۰ و ۲۱ درصد برای اوراق، ثابت مانده است. از همین‌رو تنها متغیری که مستعد حرکت است و بازار از ناحیه آن تاثیر می‌پذیرد نرخ دلار خواهد بود. اینها بحث‌های بنیادین بازار است. از منظر تکنیکالی نیز حس بهتر معامله‌گران برای خرید را می‌توان در چارت سهام مشاهده کرد. بسیاری از سهام توانسته‌اند از نقطه‌های تاریخی خود عبور کنند. به ویژه سهام گروه پتروشیمی و برخی فلزی‌ها. البته فولادی‌ها به دلیل قطعی برق از این رقابت اندکی عقب مانده بودند اما طی روزهای گذشته مجددا مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. از همین رو به نظر می‌رسد مادامی که حرکت دلار به فعالان بازار جسارت دهد، بورس هم رشد می‌کند.

 باید به این نکته توجه داشت که اصولا برای سرمایه‌گذاران بورس تهران هیچ پارامتری مهم‌تر از نرخ دلار نیست.

*تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 208629
لینک کوتاه :