تا کمتر از دو هفته آینده کل سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: سازمان بورس و اوراق بهادار نیز پذیرفته درصورت عرضه سیمان در بورس کالا، ساز و کار لازم را ظرف مدت ۴۸ ساعت فراهم کند. در این بین به گفته قائم‌مقام وزیر صمت، گفته شده اگر برخی کارخانه‌ها از این رویه تمکین نکنند به دستگاه‌های نظارتی معرفی خواهند شد.

به طور قطع با حذف قیمت‌گذاری دستوری دولت و ورود آن در بورس کالا، محصول سیمان نیز از دست دلالان و واسطه‌ها خارج می‌شود و خریدار بدون واسطه می‌تواند از امکانات بورس کالا استفاده کند. این نکته‌ای است که فعالان سیمان بر آن تاکید دارند. باتوجه به اینکه قیمت سیمان در بازار آزاد بسیار بیشتر از قیمتی است که در بورس کالا معامله می‌شود و متاسفانه این مابه‌التفاوت به جیب واسطه‌ها می‌رود، بنابراین شرکت‌های سیمانی با حضور در بورس کالا و فروش مستقیم سود بیشتری می‌برند و مصرف‌کنندگان نیز محصولات را با قیمت منصفانه‌تری تهیه می‌کنند.

بازار سیمان با حذف قیمت‌گذاری دستوری، شفاف می‌شود

در همین رابطه علی بخشنده یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌گذاری غیردستوری و مبتنی بر عرضه و تقاضا باعث می‌شود سیمان با قیمت واقعی به دست خریداران واقعی برسد و منجر به کوتاهی دست دلالان از این بازار مانند دیگر حوزه‌های پتروشیمی و فلزات می‌شود. بخشنده افزود: صنعت سیمان به دلیل اینکه جزو صنایع بزرگ کشور و کالاهای استراتژیک در بخش مسکن محسوب می‌شود، نیازمند شفافیت است تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با قیمت تعادلی مشخص شده در بورس به تفاهم برسند.

عضو کمیته تخصصی بورس کالا در کانون کارگزاران درباره خروج سیمان از قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت گفت: قیمت‌گذاری دستوری اقدامی اشتباه است. حضور تولیدکنندگان سیمان در بورس کالا و خارج شدن این محصول از قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند نوید خوبی برای این شرکت‌ها باشد تا مانند دیگر محصولات عرضه‌شده در بورس، سود واقعی و مناسب را با یک فرمول خاص به تولیدکننده و مصرف‌کننده برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حذف قیمت‌گذاری دستوری تا چه میزان به نفع سهامداران خرد شرکت‌های سیمانی خواهد بود، عنوان کرد: با این اقدام صنعت سیمان به ساحل آرامش می‌رسد و شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را با قیمت شفاف به فروش برسانند که این اتفاق به دنبال خود بهبود وضعیت شرکت‌های سیمانی و سهامداران را به همراه خواهد داشت.

گفته می‌شود با این اتفاق نمایندگی‌هایی که در این میان به‌عنوان واسطه حضور دارند از بین می‌روند و سود حاصل از این شفافیت به جیب تولیدکنندگان و خریداران واقعی خواهد رفت. بخشنده ادامه داد: صنعت سیمان به دلیل اینکه جزو صنایع بزرگ در کشور و کالاهای استراتژیک در بخش مسکن محسوب می‌شود؛ نیازمند شفافیت است تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با قیمت تعادلی مشخص شده در بورس به تفاهم برسند. عضو کمیته تخصصی بورس کالا در کانون کارگزاران همچنین به مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت ساختمان‌سازی و انبوه‌سازی اشاره کرد و گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری باعث منصفانه شدن قیمت آپارتمان و مسکن نیز می‌شود.

در ادامه عضو کمیته تخصصی بورس کالا در کانون کارگزاران با بیان اینکه بازار سیمان نیز می‌تواند بازاری منسجم مانند بازار پتروشیمی راه‌اندازی کند، گفت: این تحول نیازمند قانونمند شدن شرایط است، درواقع باید قوانینی در مجلس مصوب شود تا رفتن و آمدن دولت‌ها نتواند شرایط را تغییر دهد.

از قطعی برق تا تغییر قیمت سیمان

اوایل مردادماه امسال بود که با تشدید قطعی برق، مشکلات کارخانجات سیمان افزایش پیدا کرد و دلال­بازی فروش سیمان رونق یافت، به نحوی که قیمت هر کیسه سیمان به ۱۱۰ هزار تومان رسید. نکته قابل تامل اینجاست در آن مقطع  مسوولان به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند بخش تولید کشور اعلام کردند، طبق توافق صورت گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادی و سیمانی مجاز به فعالیت از ساعت ۲۴ الی هشت صبح تا سقف ۵۰ درصد دیماند مصرفی برق تا اطلاع ثانوی هستند. بر همین اساس مقرر شد به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزو آن بود.

اما تولیدکنندگان سیمان ضمن بی فایده بودن این تصمیم معتقد بودند که کوره سیمان‌، بخاری برقی نیست که شب به برق زده و صبح آن را خاموش کنند. هر کوره برای گرم شدن و آماده بار شدن نیاز به ۴۸ ساعت زمان دارد و مصوبه مصرف ۱۰ درصد برق هم واقعا قابل تامل است.

به هر حال امروز با گذشت یک ماه از تنش قطعی برق کارخانجات سیمان هنوز این موضوع  مدیریت نشده و اکثر خریداران سیمان باید نیاز خود را از بازار آزاد آنهم از طریق واسطه‌ها تامین کنند. البته برخی از تولیدات سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود اما به واسطه عدم ساماندهی این موضوع خریداران در تامین نیاز خود مشکل داشته و باید سیمان را از بازار آزاد تهیه کنند.

رونق دلال‌بازی در بازار

در همین ارتباط یکی از تولیدکنندگان بتن گفته است در حال حاضر زیرساخت کافی برای خرید سیمان از بورس کالا را ندارد و باید سیمان مورد نیاز خود را از بازار آن هم با قیمت‌های بالا خریداری کند. این تولیدکننده بتن همچنین در خصوص قیمت ۴۰هزار تومانی سیمان که معاون وزیر صنعت خبر آن را اعلام کرده بود، گفته است امروز در بازار خبری از سیمان ۴۰ هزار تومانی نیست و ما برای خرید سیمان آنهم به صورت فله، رقم‌های بالایی را پرداخت می‌کنیم.

امروز هر تن سیمان در بازار یک­میلیون تومان خریداری می‌شود که با محاسبه هزینه حمل‌ونقل، این قیمت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. همچنین به صورت فله هر کیسه سیمان ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شود و سیمان پاکتی  ۷۰ هزار تومان است.

عرضه فولاد و سیمان در بازاری غیر از بورس فسادآور است

همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است در صورتی که عرضه محصولاتی مانند فولاد و سیمان در بورس اختیاری باشد به گونه‌ای که افراد براساس تمایل خود محصولات تولیدی خود را در بورس یا در بازار عرضه کنند، فساد ایجاد می‌شود.

مصطفی طاهری درباره نابه­سامانی بازار سیمان و فولاد گفت: مسوولان مشکل اصلی التهاب موجود را قطعی برق و به تبع آن کمبود تولید و گرانی می‌دانند، اما به نظر می‌رسد این موضوع دلیل اصلی نیست و امکان برنامه‌ریزی برای جلوگیری از وقوع این چنین مشکلات وجود دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌داند که به دلیل برخی مشکلات ممکن است کارخانه‌های سیمان ۲ مرتبه در سال امکان تولید نداشته باشند؛ نخست زمستان به دلیل سرمای بسیار و کمبود گاز و دوم تابستان به دلیل قطعی برق، بنابراین وزارت صمت باید برای این دوران سیمان را به‌گونه‌ای انبار کند که آسیبی متوجه بازار نشود و در صورت عدم برنامه‌ریزی، ترک فعل انجام داده است.

وی اضافه کرد: باوجود اینکه در حال حاضر سیمان در انبارها موجود بوده و واحدهای صنعتی تولید دارند اما عرضه به بازار کم است زیرا با عرضه کم قیمت‌ها در بازار به قدری افزایش می‌یابد که سیاستگذار و مدیران تنها به وجود سیمان با هر قیمتی در بازار راضی شوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه عرضه تمام محصولات فولادی و سیمان در بورس به دلیل شفافیت بهتر است، ادامه داد: از آنجا که در حال حاضر تمام محصولات فولادی در بورس عرضه نمی‌شود، بازار نابه­سامان است که باید با الزام تولیدکنندگان به عرضه در بورس مشکلات موجود را برطرف کرد.

بهار ۹۹۰ میلیاردی سیتا، پیشکش صاحبان سهام

در ادامه رضا جمارانیان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، به عرضه سیمان در بورس کالا پرداخت و توضیح داد: سیتا با هدف شفافیت مالی و متعادل‌سازی قیمت سیمان از تاریخ ۹ خرداد سال‌جاری تمام محصولات سیمانی شرکت‌های تابعه را از طریق بورس کالا به فروش رساند و فروش خارج از بورس کالا را با رعایت قوانین و صیانت از حقوق صاحبان سهام متوقف کرد. باتوجه به زمان عرضه سیمان در بورس کالا رقابت برای خرید سیمان از طریق بورس کالا تاثیر چندانی بر سود خالص سه ماهه نخست امسال نداشته است.

مدیرعامل سیتا درباره تاثیر بورس کالا بر کاهش چشم گیر قیمت سیمان در بازار مصرف افزود: زمستان سال گذشته قیمت مصوب سیمان به ازای پاکت ۵۰ کیلوگرمی ۱۶ هزار تومان بود و کارخانه‌ها سیمان به همین قیمت می‌فروختند. این درحالی بود که همان زمان پاکت ۵۰ کیلوگرمی در بازار حدود ۶۰ هزار تومان به مصرف‌کننده می‌رسید. با افزایش قیمت مصوب سیمان که آن زمان هنوز دستوری بود، قیمت به ۲۲هزار تومان رسید و با ورود به بورس قیمت در تاریخ ۱۴ تیرماه سال‌جاری حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان معاملات انجام می‌شد.

جمارانیان تصریح کرد: مصرف‌کننده‌ای که پاکت سیمان را زمستان سال گذشته ۶۰ هزار تومان در بازار می‌خرید در بورس کالا که امکان خرید ۱۰ تنی فراهم است می‌توانست ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بخرد. این سیاست منجر به کاهش قیمت سیمان در بورس کالا برای مصرف شد.

مدیرعامل سیتا همچنین با اشاره به این که میزان صادرات در مدت یادشده کاهشی بوده است، توضیح داد: سیتا با هدف عرضه بیشتر سیمان به داخل کشور و تنظیم بازار داخلی میزان صادرات را در این مدت را کاهش داد و برنامه ریزی‌ها با احتساب متعادل شدن قیمت سیمان برای ماه‌های آتی ادامه دارد و به طور قطع شاهد افزایش میزان صادرات خواهیم بود. در این زمینه همچنین شاهد رشد سود خالص به دلیل سیاست‌های مطرح شده و عدم تاثیر افزایش قیمت دلار بر سوددهی شرکت هستیم.

جمارانیان همچنین با اشاره به برنامه­ریزی‌های این هلدینگ برای تامین بخشی از انرژی الکتریکی کارخانه‌های سیمانی شستا توضیح داد: برای تامین برق سه سیاست در نظر گرفته شده و در حال اجراست. در گام نخست برای تولید برق حرارتی از گازهای گرم دپارتمان پخت اقداماتی انجام شده و امیدواریم به زودی شاهد نتایج برخی از آن‌ها باشیم. علاوه بر این در نظر داریم با راه اندازی ژنراتورهای گازسوز در محل کارخانه‌ها با هدف تامین برق شبکه سراسری در زمان عادی مصرف و استفاده از برق در زمان پیک مصرف به تامین حدودا هفت مگاوات برق بپردازیم. همچنین باتوجه به گستردگی شرکت‌های سیمانی تابعه مطالعات تولید انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر با توجه به شرایط اقلیم آغاز شده و این موضوع نیز در دستور کار قراردارد.

انجام کل معاملات سیمان در بورس کالا

باتوجه به مشکلات به وجود آمده برای این صنعت خاکستری، به تازگی محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت خبر داده تا دوهفته آینده کل عرضه و تقاضای سیمان کشور در بورس کالا انجام می‌شود و این اتفاق به زودی در خصوص فولاد هم خواهد افتاد. این مقام مسوول در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا گفت: سیمان هم‌اکنون به طور کامل در بورس کالا توزیع نمی‌شود و این موضوع کار را مشکل کرده است، در وزارت صمت جلسات متعددی با انجمن سیمان و شرکت بورس کالا برگزار شده و آنها هم پذیرفته‌اند که کل عرضه و تقاضا در بورس کالا  انجام شود، اما مهلت دو هفته‌ای خواسته‌اند تا سازوکار مناسب را تدارک ببینند. قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: این روند به­زودی در خصوص فولاد هم انجام خواهد شد تا از این طریق همه تولیدات کارخانه‌ها از طریق بورس کالا توزیع شود.

قیمت افزایشی سیمان در بازار جهانی

در این میان شاهد این هستیم که قیمت سیمان در بازار جهانی هم افزایشی بوده است. در گزارش‌ مرکز مطالعات Ambank  که درخصوص نقش کرونا در بازار سیمان جهان آمده، پیش‌بینی شده سال آینده شاهد افزایش قیمت سیمان در بازار جهانی خواهیم بود. باوجود اینکه سال قبل، بازار سیمان در دنیا رشد کرده بود، ولی بخش زیادی از سیمان موردنیاز دنیا از ذخایر انبارها، تامین شد؛ زیرا واحدهای سیمان سازی مانند دیگر بخش‌های اقتصادی در روزهای زیادی از سال ۲۰۲۰ و حتی ۲۰۲۱ تعطیل بودند و تولیدی در آنها انجام نمی‌شد.

طبق گزارش منتشرشده توسط این مرکز، رشد بالغ‌بر دو درصدی قیمت سیمان در سال ۲۰۲۲ امری اجتناب‌ناپذیر است که دلیل آن را می‌توان شرایط کرونایی حاکم بر تولید در سال‌های اخیر و تاثیر آن روی حجم ذخایر موجود در انبارها، هم‌زمان با کاهش عرضه در سال قبل دانست. ازسوی دیگر، رشد تقاضای ناشی از ورود دنیا به عصر پساکرونا در سال ۲۰۲۲ در اغلب کشورهای صنعتی و درحال‌توسعه دنیا هم، می‌تواند فشار مضاعفی بر قیمت‌ها در بازار وارد کرده و افزایش نرخ‌ها را تشدید کند.

درواقع فشار ناشی از تعطیلی‌های طولانی‌مدت ناشی از همه‌گیری کرونا در یک سال اخیر باعث شد تا عرضه در دنیا کم شود و از سوی دیگر، ازسرگیری گسترده فعالیت‌های اقتصادی در گستره دنیا و ورود به عصر سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های زیرساختی، موجب خواهد شد تا میزان تقاضا در بازارهای جهانی رشد کند و هر دو این متغیرها، می‌تواند رشد قیمت را به همراه بیاورد و فشار ناشی از تورم در بخش‌های ساختمانی را در دنیا افزایش دهد.

همچنین این مرکز مطالعاتی پیش‌بینی کرده، از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ فشار ناشی از کمبود عرضه در بازار سیمان دنیا از بین خواهد رفت، چراکه شرکت‌های سیمان­سازی می‌توانند در نیمه اول سال با سرعت تولید کنند و به نیاز جهان پاسخ دهند. در ضمن پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه در دنیا متناسب با میزان جدید تقاضا رشد کند. در صورت تحقق این پیش‌بینی از نیمه دوم سال بعد روند کاهشی قیمت سیمان در دنیا شروع می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 208651
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا