رفتار دوگانه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از آنجا که برخی نمایندگان معتقدند ۸۰ نماینده در جلسه تصویب هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی حضور نداشتند و این رای‌گیری در آخر وقت و زمانی که معمولا هیچ طرحی به صحن ارائه نمی‌شود انجام شده است، این اقدام را دارای اشکال قانونی ‌دانسته و کوشیدند درخواست مسکوت ماندن این طرح را به هیات‌رییسه بدهند. چرا که به موجب قانون، اگر ۲۵ نماینده خواستار مسکوت گذاشتن طرح یا لایحه‌ای شوند، این موضوع به رای مجلس گذاشته خواهد شد.

از این رو نمایندگان مخالف طرح فوق با تهیه نامه و درخواستی، طرح تقاضای لغو رسیدگی اصل ۸۵ در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را تقدیم هیات رییسه کردند. بنابراین روز سه‌شنبه هیات‌رییسه قبل از جلسه صحن، به صورت غیرعلنی تشکیل جلسه داد تا نظر موافقان و مخالفان این طرح را بشنوند سپس استفساریه فوق به رای نمایندگان گذاشته شود. اما در خلال جلسه غیرعلنی تا علنی شدن آن رفتار برخی نمایندگان باعث تعجب و حیرت همگان شد. به این شکل که در جلسه غیرعلنی موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند و بعد از سخنان آنها، محمدباقر قالیباف رییس مجلس و الیاس نادران نماینده تهران طی سخنان خود موفق شدند نظر موافق اکثریت را جلب کنند، سپس در رای‌گیری استمزاجی پذیرفتند که طرح صیانت از فضای مجازی از کمیسیون به صحن علنی برگردد. یعنی رای به لغو اصل ۸۵ قانون اساسی دادند. اما در کمال ناباوری خلاف رای موافق خود در جلسه غیرعلنی، از ۲۶۲ نفر حاضر در جلسه، ۱۳۰ نماینده به پیشنهاد فوق رای مخالف دادند تا همچنان طرح صیانت به جای بررسی در صحن علنی در خفا و پستوی کمیسیون ویژه بررسی شود.

گفتنی است، بر اساس این طرح پس از مهلت چهار ماهه به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان همانند اینستاگرام، در صورتی که نماینده رسمی در ایران نداشته باشند، فیلتر می‌شوند یا براساس ماده ۱۷ این طرح، سرعت آنها به حدی می‌تواند کاهش یابد که عملا امکان استفاده از آنها ممکن نباشد.

** عصبانیت نماینده موافق لغو اصل ۸۵ طرح صیانت فضای مجازی

سیدغنی نظری‌خانگاه نماینده موافق مسکوت ماندن طرح صیانت در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن ابراز ناراحتی از این اقدام نمایندگان که در جلسه غیرعلنی در رای استمزاجی موافقت خود را با بازگرداندن طرح از کمیسیون به صحن اعلام کرده و در صحن علنی خلاف آن عمل کردند، گفت: «من از ابتدا نظر خودم را در این باره اعلام کرده‌ام و تا آخر هم رای من مشخص بوده و هست و آن را تغییر نمی‌دهم. من درباره رای خودم می‌توانم نظر بدهم اما دلیل این رفتار را باید از خود کسانی پرسید که این‌گونه دوگانه رفتار کرده‌اند.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «دلیل اینکه چرا آرا در جلسه غیرعلنی با جلسه علنی تغییر کرد، جای سوال دارد و نمی‌دانم چه عاملی باعث شد این اتفاق بیفتد.»

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم پیش از این در انتقاد از اصل هشتاد و پنجی شدن این طرح گفته بود: «مجلس باید برای موضوعات مهمی مانند آب خوزستان و پیامدها و مسائل ناشی از آن جلسه غیرعلنی تشکیل می‌داد، نه اینستاگرام و تلگرام و… مجلس ۲۹۰ نماینده دارد و این طرح و اصل هشتادوپنجی شدن آن مورد قبول اکثر نمایندگان نیست.»

** برای بازگرداندن طرح به صحن تنها یک رای کم داشتیم!

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم هم که از مخالفان طرح فوق و موافقان بازگشت این طرح از کمیسیون به صحن علنی است در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» با ابراز تعجب از مخالفت نمایندگان با بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در صحن علنی گفت: خلاف رای استمزاجی و موافقت اکثریت نمایندگان در جلسه غیرعلنی، با بازگرداندن این طرح به صحن علنی، برخی نمایندگان رای خود را تغییر دادند و برای انجام این کار صرفا یک رای کم داشتیم.»

این نماینده ادوار دهم و یازدهم مجلس در توضیح جلسه غیرعلنی صبح و رای استمزاجی موافق اکثریت مجلس به این استفساریه بیان کرد: «در جلسه غیرعلنی قالیباف توضیحاتی داد و تا حد زیادی مخالفان را توجیه کرد و آقای نادران هم دفاع خوبی داشت و همین باعث شد در رای‌گیری استمزاجی توانستیم موافقت مخالفان را بگیریم و اکثریت موافقت کردند که طرح از کمیسیون به صحن برگردد. اما در صحن علنی دوستانی که از بازگرداندن طرح از کمیسیون به صحن دفاع کردند، وارد محتوا شدند و به انتقاد از اصل طرح پرداختند و این باعث شد طراحان آن در صحن واکنش نشان داده و فعال شوند و با اختلاف یک طرح نتوانیم رای مورد نیاز را به دست بیاوریم و طرح همچنان در کمیسیون بماند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح اینکه وقتی مردم تا این حد مخالف طرح فوق هستند، چه دلیلی دارد مجلس با این فوریت و جدیت آن را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: «حرف ما هم همین است و وقتی دنبال بازگرداندن طرح از کمیسیون به صحن بودیم، برنامه بعدی ما این بود که این طرح را در نوبت رسیدگی عادی قرار دهیم‌. همان‌طور که در نامه به هیات‌رییسه نوشتیم، معتقدیم اولویت امروز کشور وضعیت معیشتی مردم، واکسیناسیون، کنترل کرونا و رفع تنش‌های سیاست خارجی است؛ بنابراین کنترل فضای مجازی در اولویت نباید قرار داشته باشد.»

او تاکید کرد: «اما طراحان این طرح اختلاف‌نظر جدی با ما دارند و اختلاف دیدگاه در عرصه‌های مختلف سیاسی و مدیریتی مطرح است. آنها معتقدند این طرح بسیار مهم است و اولویت دارد و باید هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی شود. آنها استدلال‌های خاص خودشان را دارند و اینکه چرا به این موضوع چنین نگاهی دارند را باید از خودشان پرسید.»

رحیمی‌جهان‌آبادی تاکید کرد: «نکته‌ای که وجود دارد اینکه ما به شیوه دفاع ضعیف خود در بازگشت طرح از کمیسیون به صحن باختیم و اگر افراد به درستی دلایل بازگشت طرح از کمیسیون به صحن را تبیین کردند، همان‌طور که در جلسه غیرعلنی توانستیم رای جمع کنیم در جلسه علنی هم می‌توانستیم اکثریت آرا را به دست آوریم‌. اما متاسفانه دوستان بد دفاع کردند.»

این نماینده مخالف طرح صیانت از فضای مجازی تاکید کرد: «این کار باعث تنش در صحن شد و یکی از طراحان آن را تحریک کرد تا به رایزنی و جمع‌آوری رای بپردازد. بنابراین ما به شیوه ضعیف دفاع خود باختیم.»

او در ادامه گفت: «بنابراین طبق آیین‌نامه امکان بازگشت آن وجود ندارد. اما در کمیسیون مشترکی که قرار است تشکیل شود، می‌توانیم رایزنی‌هایی داشته باشیم تا ایراداتی که به طرح وارد است در کمیسیون رفع شود. همچنین باید منتظر اظهارنظر شورای نگهبان بمانیم و امیدوار به ایراد شورای نگهبان به طرح باشیم تا آن را به صحن برگرداند.»

نماینده مخالف طرح صیانت تاکید کرد: «اگر قرار است طرحی هم در این باره تصویب شود، باید به نحوی باشد که ارتباطات مردم با دنیا، مسائل کسب‌و‌کار در فضای مجازی و استفاده‌های مختلف مردم با دنیا را محدود نکند. در دنیا  تلاش برای گسترش ارتباط است، اما نمی‌دانم چرا اینجا برعکس عمل می‌کنیم.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 208667
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا