برگزاری جلسه رای اعتماد وزرا بعد از تعطیلات عاشورا 

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی * درباره برخی چهره‌های حاضر در لیست وزرای پیشنهادی شناختی نداریم و باید گزارشی که مجلس از سوابق و توانمندی آنها در اختیار ما قرار می‌دهد، در کمیته‌های تخصصی مجلس بررسی و استفاده شود.

 همچنین بر اساس نظر کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌شود درباره آنها نظر داد. اما درباره برخی وزرای پیشنهادی مثل آقای امیر عبداللهیان و یا رستم قاسمی شناخت دارم و معتقدم افراد با تجربه  و توانمندی در این حوزه‌ها هستند. ما در سیاست خارجی شرایط خاصی داریم و در مقطع حساس و سرنوشت‌سازی هستیم. هم پرونده اتمی و برجام و گفت‌وگو‌ها در وین را داریم و هم روند تنش‌زدایی با کشورهای منطقه خصوصا کشورهای عربی شروع شده است. همچنین محور مقاومت در خاورمیانه بخش مهمی از سیاست خارجی ایران و ارتباط با گروه‌های مقاومت در لبنان و سوریه و یمن و… است. بنابراین درک سیاست خارجی و پیشبرد اهداف ما بدون این چارچوب‌ها قابل تحلیل نیست.

آقای امیر عبداللهیان چند ویژگی دارد اول اینکه سال‌ها در وزارت خارجه سابقه دارد  وشناخت دقیق از نیروهای وزارت خارجه دارد. از طرفی هم سابقه زیادی در حوزه کشورهای عربی دارد و اصلی‌ترین حوزه کاری او در وزارت خارجه، مساله محور مقاومت و کشورهای عربی و حوزه خاورمیانه است. پس انتخاب او انتخاب ارزشمندی است.

او ظرف چهار سال گذشته در مجلس حضور داشته و در بسیاری ماموریت‌ها با او سروکار داشته‌ام و با توانمندی‌های او آشنا هستم.  با حضور آقای عبداللهیان در مجلس دیپلماسی پارلمانی تقویت شد و تحلیل منظمی از تحلیل‌های منطقه در اختیار نمایندگان و کمیسیون امنیت قرار داده شد. حضور او نه‌تنها کمکی به سیاست خارجی است بلکه تقویت دیپلماسی عمومی و دیپلماسی پارلمانی را به دنبال خواهد داشت.

در این لیست همچنین نمایندگانی از مجلس حضور دارند. معتقدم در مجلس چهره‌های متخصصی هستند که می‌توانند در دولت و بخش‌های اجرایی هم کار کنند. شاید اگر تاکید رهبری نبود که فرمودند از نیروهای مجلس زیاد در دولت به کار گرفته نشوند، تعداد بیشتری از نمایندگان هستند که تخصص و شایستگی دارند که به دولت کمک کنند. اما با توجه به توصیه رهبری آقای رییسی تعداد نمایندگانی که می‌خواستند استفاده کنند را به دو نماینده کاهش دادند.

آقای خاندوزی در کمیسیون اقتصادی یکی از نمایندگان مشرف به اقتصاد کشور با دید فراجناحی هستند. همچنین آقای ساداتیان هم که به عنوان وزیر کشاورزی معرفی شده‌اند ازجمله گزینه‌های قوی هستند که در این کابینه معرفی شده‌اند. البته گفته می‌شود که مردم برای نمایندگی به این افراد رای داده‌اند و نباید رای آنها نادیده گرفته شود؛ اما همه ما در یک مجموعه حاکمیتی کار می‌کنیم و اگر حاکمیت تشخیص می‌دهد که یک نماینده مجلس به  عنوان وزیر یا سفیر خدمت کند، مردم هم این شناخت و همراهی و همدلی را دارند که از این فرد توانمند در بعد کشوری استفاده شود و این امر را حمل بر موضوعی دیگر نکنند.

البته تعداد نمایندگان حاضر در کابینه دو نفر هستند و آسیبی به مجلس نمی‌زند و اگر  تعداد آنها زیاد بود مثل قبل از تاکید رهبری که حدود هشت نفر از نمایندگان قرار بود به کابینه بروند، شرایط متفاوت می‌شد.

درباره زمان برگزاری رای اعتماد هم طبق قانون بعد از اعلام وصول رسمی که در روز شنبه انجام می‌شود، مجلس یک هفته برای بررسی و اعلام نظر فرصت دارد. اما چون تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی را در پیش داریم مجلس یک هفته کاری فرصت دارد تا بررسی و سپس جلسه رای اعتماد را برگزار کند. مردم بدانند که نمایندگان در این باره حساسیت لازم را دارند و به وزرای شایسته رای اعتماد خواهند داد و امیدواریم افرادی که شایسته هستند به کابینه دولت راه یابند.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 208992
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا