نظارت یا نمایش؟

ناصر قوامی * آقای قالیباف رییس مجلس اخیرا در نامه‌ای خطاب به آقای شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دستورات فوری برای نظارت بر عملکرد نهادهای مسوول در مدیریت کرونا صادر کرده‌اند! تاکید ویژه هم در مورد روند واکسیناسیون و کنترل موج جدید این بیماری داشته‌اند.

ظاهرا اقدام مثبت و خوبی است اما با اندکی دقت مشخص می‌شود که کاملا نمایشی است. دلیلش نیز روشن است. نظارت بر این موضوع ابدا در حیطه وظایف مجلس نیست. نه تنها وظیفه مجلس نیست بلکه ایراد قانونی نیز دارد. چرا که ستاد مقابله با کرونا یک ستاد اجرایی است و ورود مجلس در این زمینه مصداق دخالت در امر اجرا و غیرقانونی است.

رسیدگی به مسائلی مثل بهداشت، مقابله با پدیده کرونا و به تبع آن روند واکسیناسیون و… امری کاملا اجرایی و وظیفه دولت است و به هیچ‌وجه ارتباطی به مجلس ندارد.

طبیعتا مجلس برای ایفای نقش در این باره باید از ابزارهای قانونی خود استفاده کند. مثلا می‌تواند درباره اینکه چرا تا حالا واکسن وارد نشده، چرا در این زمینه تاخیر افتاده و این وضعیت به جایی رسیده که روزی بالغ بر ۵۰۰ نفر کشته شوند؟ و… تحقیق و تفحص کند. اما مجلس نمی‌تواند در این راستا دستوری صادر کند.

درباره ارائه راهکار نیز همین‌طور است. مجلس می‌تواند راهکارهای مدنظر خود را به وزارت بهداشت ارائه دهد، کما اینکه یک شهروند عادی نیز این امکان را دارد اما مساله آن است که چنین راهکارهایی هیچ الزامی برای اجرا ایجاد نخواهد کرد و صرفا مشورتی است.

با در نظر داشتن این نکات باید پرسید که آقایان با چه منطقی چنین دستورهایی داده و یا نامه‌هایی می‌نویسند؟ پاسخ نیز روشن است. همه تلاش آنها برای آن است که به جامعه القا کنند به فکر آسایش و رفاه آنان هستند. حال آنکه اگر واقعا چنین بود، وقت خود را صرف طرح‌هایی مثل صیانت از فضای مجازی که کلمه حق با مراد باطل است، نمی‌کردند. به این معنا که قصد محدود‌سازی فضای مجازی را دارند اما نامش را صیانت و نگهداری گذاشته و برای یک امر باطل، از عنوان حق استفاده می‌کنند.

چنین مجلسی لازم دارد که با یک سری کارها و اقدامات تبلیغاتی به مردم بگوید که من به فکر شما هستم. در حالی که مردم هوشیار بوده و متوجه همه مسائل هستند.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 208996
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا