انجام پرواز به قیمت جان مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شهر مشهد نیز از دیرباز مقصد بسیاری از مسافران بوده است؛ مسافرانی که از چهار گوشه ایران و کشورهای همسایه برای سیاحت و زیارت به این شهر سفر می‌کنند؛ تعداد زیادی از این مسافران حمل‌ونقل هوایی را برای رسیدن به این شهر انتخاب می‌کنند.

به نظر می‌رسد تلاش‌ها و درخواست‌های مسوولان بهداشت برای کاهش این پروازها بی‌اثر بوده و شرکت‌های هواپیمایی طبق روال گذشته در حال انجام پروازها هستند. این در حالی است که در طول هفته گذشته بیش از ۳۶۰۰ نفر در کشور به علت ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند.

سه رقمی شدن آمار درگذشتگان کرونا در مشهد

استان خراسان‌رضوی و خصوصا شهر مشهد نیز سهم بالایی از آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا را به خود اختصاص داده است. به طوری که سه‌شنبه هفته گذشته مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از سه رقمی شدن آمار فوت‌شدگان توسط کرونا در مشهد خبر داد و گفت: در شرایط موجود بیشتر حجم و فشار کاری روی کارکنان آرامستان‌ها تحمیل شده به طوری که مجبور شدیم در دو شیفت کاری و تا ساعت ۲۴ امور تغسیل را انجام دهیم.

حسین مهدوی‌دامغانی در این خصوص گفت: بیشتر فوت‌شدگان کمتر از ۴۰ سال سن دارند و برخی از آنها از اعضای یک خانواده هستند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه آرامستان بهشت رضوان از زمان شیوع ویروس کرونا به صورت اختصاصی برای متوفیان کرونایی در نظر گرفته شده امروز شاهد شرایط حاد در وضعیت فوتی‌ها در بهشت رضوان هستیم.

انباشت اجساد در بیمارستان‌های مشهد

فرماندار مشهد هم با اشاره به اینکه آمار بستری‌ها و فوت‌شدگان در مشهد افزایش یافته است گفت: برگزاری برخی جشن‌های خانوادگی، دورهمی‌ها و همچنین افزایش سفر مسافران به مشهد در ماه ذی‌الحجه باعث این افزایش‌ شده است.

محمدرضا ‌هاشمی با بیان اینکه افزایش آمار فوت‌شدگان ناشی از همه‌گیری کرونا در مشهد منجر به کمبود تابوت و آمبولانس در این کلانشهر شده است، ابراز کرد: با تدابیر اتخاذ شده کمبود آمبولانس و تابوت تا حدودی برطرف شده است.

هاشمی یادآور شد: در خصوص انباشت اجساد در بیمارستان‌ها نیز نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۲ درصد بستری‌شدگان کرونا در مشهد مربوط به خارج از استان و بیشتر از استان‌های جنوب‌شرقی کشور هستند، افزود: بیماران کرونایی خارج از استان که در بیمارستان‌های مشهد فوت می‌کنند، باید با رعایت پروتکل‌ها در بهشت رضوان مشهد شست‌وشو و سپس برای اعزام به شهرستان محل سکونتشان تحویل خانواده آنان شود.

۱۰۳۲ پرواز طی ۸ روز به مقصد مشهد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در آخرین اظهارات خود درباره سفر اخیرش به مشهد از انجام بیش از هزار پرواز به مشهد در هشت روز گذشته خبر داد.

سعید نمکی در این خصوص افزود: متاسفانه در طول هشت روز ۱۰۳۲ پرواز به این شهر در پیک کرونا از نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است. در هتل‌ها، بازارها و حرم امام رضا کوچک‌ترین دستورالعملی رعایت نمی‌شود.

او همچنین خاطرنشان کرد: این در حالی است که کادر درمان و بسیج در کنار هم شبانه‌روز تلاش کردند و همچنان در جبهه مقابله با کرونا هستند اما عده‌ای کار را رها کرده‌اند، به همین دلیل ما در ته این رودخانه در حال جمع‌آوری جنازه هستیم.

تناقض در آمار مسوولان

در پی اظهارات وزیر بهداشت، سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره آخرین وضعیت پروازهای داخلی و بین‌المللی به مشهد اظهار کرد: در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۹ مرداد تعداد ۴۰۲ پرواز داخلی، ۴۴ پرواز بین‌المللی و جمعا ۴۴۶ پرواز داخلی و بین‌المللی به مشهد انجام شده است.

محمدحسن ذیبخش افزود: سازمان هواپیمایی از زمان شیوع و گسترش ویروس کرونا ضمن تبعیت از تمامی دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا، نظارت سختگیرانه‌ای بر اجرای دستورالعمل‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی داشته است؛ کما اینکه در برهه زمانی گسترش این ویروس در استان خوزستان، با دستور ستاد، ضمن کاهش حداکثری تعداد پروازها، داشتن تست منفی PCR را برای مسافران پروازهای ورودی و خروجی آن استان الزامی اعلام کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی ادامه داد: همچنین این سازمان از تاریخ ۲۰ مرداد ماه بر اساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا تعداد پروازها به مشهد را ۵۰ درصد کاهش داده و در صورت ابلاغ هر دستورالعملی از جانب ستاد مقابله با کرونا، ضمن ابلاغ به شرکت‌های هواپیمایی بر رعایت آن نظارت خواهد کرد.

آمار استاندار خراسان واقعی‌تر از آمار هواپیمایی کشوری است

پس از اعلام تعداد دقیق پروازهای مشهد در هشت روز مورد تاکید وزیر بهداشت و رد آمار اعلامی وی از سوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد اختلاف تعداد پرواز به مشهد اعلام شده توسط وزارت بهداشت و آمار اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت که وزیر بهداشت این آمار را از استاندار خراسان‌رضوی دریافت کرده است.

به گفته جهانپور، آمار ارائه‌شده از سوی وزیر بهداشت، در بازدید روز گذشته از استان خراسان‌رضوی، آماری است که دقیقا توسط استاندار خراسان‌رضوی به عنوان نماینده دولت و بالاترین مقام اجرایی استان ارائه شده است؛ استاندار خراسان‌رضوی در قرارگاه استانی مقابله با کرونا در گزارشی این آمار و اعداد را به وزیر بهداشت اعلام کرد و آنچه که وزیر در این رابطه گفت به استناد گزارش استاندار خراسان بود.

جهانپور این را هم گفته بود که آمار استاندار قطعی و واقعی‌تر از آمار سازمان هواپیمایی کشوری به نظر می‌رسد، آمار استاندار بیش از دو برابر آن آماری است که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده و طبیعتا ملاک وزیر بهداشت گزارش استاندار بوده است.

کدام مرجع قبل استناد است؟

در این راستا سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: مرجع قانونی اطلاعات قابل استناد و معتبر پروازهای کشور، فقط سازمان هواپیمایی کشوری است.

محمدحسن ذیبخش این را هم گفت که در صورت ابلاغ مراجع ذی‌ربط قانونی، محدودیت بیشتر پرواز به مناطق صورت می‌پذیرد.

در تاریخ نوزدهم مردادماه مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دلیل شیوع شدید کرونا، از روز ۲۰ مرداد ۵۰ درصد پروازها به مشهد مقدس و کیش کاهش می‌یابد.

دستاورد مسوولان برای مردم

در حالی که مسوولان کشور در حال بحث و جدل در خصوص آمار و ارقام واقعی پروازهای مشهد هستند، هر دقیقه به تعداد شهروندانی که جانشان را به خاطر کرونا از دست می‌دهند، افزوده می‌شود؛ مردمی که به دلیل بی‌کفایتی و ناکارآمدی زمامداران کشور و سهل‌انگاری مسوولان متحمل بیشترین ضررها شده‌اند. این آسیب‌ها تا جایی پیش رفته که شهروندان ایرانی به علت کُندی روند واکسیناسیون در کشور، برای حفظ سلامتی و جان خود به کشورهایی نظیر ارمنستان پناه می‌برند. چرا که مسوولان مربوطه در ایران حتی قادر به کنترل تعداد پروازها نیز نیستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 209151
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا