هفت پروژه تولید واکسن کرونا توسط محققان کشور در حال انجام است

به گزارش جهان صنعت نیوز:   دکتر مصطفی قانعی روز دوشنبه در نشست مجازی «چالش های پیش روی اجرای فازهای دو  و سه مطالعات بالینی واکسن های ایرانی کووید ۱۹» در مرکز قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی افزود: در نشست امروز سعی کردیم وضعیت واکسن های کرونا در ایران را با حضور واکسن سازها بررسی کنیم تا با یک مشارکت جمعی به نتیجه برسیم اما در نهایت تصمیم نهایی را نهاد تنظیم گر می گیرد.

وی بیان کرد: شرکت هایی که به حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ ورود پیدا کرده اند با چالش هایی رو به رو هستند، ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی کردیم به صورت مرحله به مرحله از شرکت ها حمایت کنیم.

قانعی یادآور شد: البته این چالش ها مختص واکسن سازهای ایرانی نیست و بسیاری از واکسن سازهای خارجی با چالش های مختلفی رو به رو هستند.

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت واکسن های کرونا در سراسر دنیا گفت: تاکنون در دنیا ۱۰۸ واکسن در فاز بالینی قرار دارند، که از این تعداد ۳۷ واکسن در فاز یک، ۲۵ واکسن در فاز یک-دو، ۱۰ واکسن در فاز دو، ۸ واکسن در فاز دو-سه، ۱۹ واکسن در فاز سه و ۵ واکسن در فاز ۴ هستند.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ افزود: در حال حاضر از این تعداد واکسن ۶ واکسن توانسته تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را برای استفاده اضطراری اخذ کند، ۵ واکسن در مرحله پیش بالینی متوقف شده، ۵ واکسن نیز در مرحله ۴ بالینی هستند و عده ای نیز در مرحله پیش بالینی و توسعه فناوری هستند.

قانعی با اشاره به پلتفرم های فناوری واکسن کرونا در جهان گفت: ۱۶ واکسن بر اساس ویروس کشته شده، ۱۴ واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، ۱۰ واکسن مبتنی بر اسید نوکلوئیک و ۳۰ واکسن بر اساس پروتئین نوترکیب در حال ساخت هستند.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با بیان اینکه همواره در کارآزمایی های واکسن های کووید ریسک در فناوری وجود دارد، افزود: همین ریسک های فناوری باعث توقف ۵ واکسن در سطح جهان شده است، به عنوان مثال ادامه تست های واکسن دانشگاه کوئینزلند در فاز یک بالینی متوقف شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: بر اساس این چالش ها ادامه تست های واکسن انستیتو پاستور فرانسه در فاز یک و دو بالینی متوقف شده است، همچنین ادامه تست های واکسن امپریال کالج لندن در فاز یک و دو، واکسن مرک در فاز یک، واکسن این کمپانی در فاز یک متوقف شده اند.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با بیان اینکه ما نباید با تاخیر تصمیم بگیریم یا از سایر کشورها تقلید کنیم، گفت: بضاعت علمی دانشمندان ما در حدی است که بتوانند خودشان به حل چالش های تولید واکسن ورود کنند.

قانعی با بیان اینکه یکی از چالش های ما ریسک در ورود به حوزه واکسن بوده است، گفت: در معاونت علمی تلاش کردیم که ریسک فناوری را برای این واکسن سازها از بین ببریم.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با بیان اینکه ممکن است همه واکسن هایی که مورد حمایت قرار می گیرند فاز بالینی را به اتمام نرسانند، گفت: اما به هر ترتیب لازم بود ما به فناوری تولید واکسن وارد شویم زیرا همه همت محققان کشور به حوزه تولید داروهای بیوتک اختصاص یافته بود.

قانعی گفت: از این رو استقبال می کنیم که با پوشش ریسک، حضور فناوران را در عرصه تولید واکسن داشته باشیم تا مراحل مختلف را تجربه کنند هر چند موفق نشوند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه ما همه پلتفرم های تولید واکسن کووید ۱۹ را مورد حمایت قرار داده ایم، گفت: ممکن است در سال آینده یک تولیدکننده به تولیدکننده های دیگر غلبه کند و بازار بهتری داشته باشد و یا بعضی از واکسن ها کارایی بهتری داشته باشند اما ما در هر صورت از آنها حمایت می کنیم.

وضعیت واکسن های کرونا در ایران

عضو کمیته واکسن کووید ۱۹ با اشاره به وضعیت تولید واکسن های کرونا در ایران گفت: ۸ پروژه پژوهشی در حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ توسط محققان کشور در پیش گرفته شده که، یکی از این پروژه ها به دلیل مشابهت با مدل متوقف شده جهانی اکنون اجرا نمی شود و ۷ پروژه واکسن در حال انجام است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: واکسن نورا مبتنی بر ویروس کشته شده در دانشگاه بقیه الله فاز یک را طی کرده است؛ کووپارس و فخرا در فاز دو هستند، پاستووک و اسپایکوژن و یک شرکت دیگر در فاز سه به سر می برند.

وی ادامه داد: برای واکسن های کووبرکت و پاستووک مجوزهای اضطراری از سوی وزارت بهداشت صادر شده است.

قانعی با اشاره به پلتفرم های فناوری واکسن کرونا در ایران گفت: ۲۱ طرح توسعه واکسن کرونا توسط محققان اجرایی شد، سه واکسن بر اساس ویروس کشته شده، دو واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، سه واکسن بر اساس اسید نوکلوئیک و ۱۳ واکسن مبتنی بر پروتئین نوترکیب پیش می روند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در خصوص واکسن فخرا گفت: نهادهای مالی نیروهای مسلح ظرفیت حمایت از این واکسن را دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند شرکت تولیدکننده واکسن که تا مراحلی کار خود را پیش برده اند توانسته اند با استفاده از بازار سرمایه تامین سرمایه کنند افزود: هر یک از واکسن ها مدل های مالی مختلفی دارند.

وی گفت: در حال حاضر جلسه ای با بورس داریم که برای چند شرکت، از طریق بورس سرمایه مورد نظر را تامین کنیم، همچنین صندوق های مختلفی برای حمایت از این واکسن ها راه اندازی شده است زیرا هر یک از آنها در مراحل مختلف به منابع مالی نیاز دارند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری برای اثبات دانش فنی و ورود به این حوزه از شرکت ها حمایت کرده است؛ این شرکت ها برای تولید و کارآزمایی با صندوق نوآوری و شکوفایی می توانند وارد مذاکره شوند و در بخش تولید صنعتی می توانند به واسطه بازار سرمایه اقدام کنند.

قانعی گفت: برای تولید صنعتی واکسن صندوق های سرمایه گذار ایجاد می شود که الان یکی از این صندوق ها را با ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه تشکیل دادیم. تولید صنعتی واکسن در اسکیل بالا از طریق شرکت‌های تامین سرمایه بورسی صورت خواهد گرفت که امیدواریم امروز در اولین جلسه با بورس تشکیل شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 209725
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا