وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سابقه و تخصص لازم را ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:«رضا حاجی پور» در جلسه نوبت بعدازظهر نشست علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات را درباره «حسین باغ گلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: وزارت آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانه‌ها از نظر تعداد و حجم نیروی انسانی و دانش آموز است و این وزارتخانه در تربیت فرزندان کشور نقش بسیار مهمی دارد. پرواضح است که حضور یک میلیون نیروی فرهیخته که بهترین جوانان کشور برای مسوولیت‌های مهم این وزارتخانه هستند، امری بسیار مهم محسوب می‌شود و برای همین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شده است.

وی با بیان اینکه برای ارتقای آموزش و پرورش باید سند تحول با توجه به شرایط امروز جامعه اجرایی شود، ادامه داد: این موضوع نیازمند مجریان هوشمند، باتجربه و توانمند است و لازم است مدیریت آموزش و پرورش با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های کاربردی بپردازد تا موانع شناسایی و برای رفع آن گام بردارد.

حاجی پور با تاکید بر اینکه آسیب‌های روحی و روانی ممکن سبب فشار بر جامعه و دانش‌آموزان شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش متولی آموزش و پرورش مناسب از خردسالی تا جوانی این قشر از جامعه است و این وظیفه سنگین وزیر آموزش و پرورش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در فرایندآموزش عنوان کرد: در این شرایط فرزندان ما بدترین وضعیت را به خاطر تعطیلی مدارس متحمل شدند که باید برای جوانان نیازمند چاره‌اندیشی شود. سه میلیون دانش‌آموز از ابزارهای هوشمند برای آموزش مجازی محروم هستند که این بار سنگینی بر دوش وزیر آموزش و پرورش است.

این نماینده مجلس یازدهم به مدارک وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آقای باغ گلی مدرک دکترای خود را از دانشگاه فردوسی اخذ نموده‌اند هرچند تحصیلات ایشان مطابق با آموزش و پرورش است اما با توجه به عدم سابقه با وزارت آموزش و پرورش توانایی و تخصص لازم را برای راهبری این وزارتخانه ندارند.

نماینده مردم آمل ادامه داد: در سوابق ایشان تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی و پرورش وجود ندارد بلکه  فقط سه سال مدیر عامل بنیاد رضوی بودند در حالی که مدارس این بنیاد خاص هستند و حضور در چنین مجموعه ای نمی‌تواند نمونه جامعی برای پیاده سازی تعلیم و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش راهکاری مناسب برای رفع مشکلات امروزه آموزش و پرورش محسوب‌شود.

وی یادآورشد: مباحث مطروحه ایشان در کمیسیون، ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بوده و در مباحث مطروحه، تعهدات و راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع این مشکلات ارائه نگردیده است. همچنین برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

حاجی پور درباره معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی اظهار کرد: انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهادی مفصل، دقیق و جامع باشد اما متاسفانه آنچه که بعنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. وی عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده را از نقاط ضعف برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: یکی از شاخص ها و مولفه های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخص های کمی و دقیق میسر می شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

وی با اشاره به عدم توجه به تأمین نیروی انسانی در این برنامه گفت: مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سالهای آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که ایشان با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته اند: «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت». از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس یادآورشد: عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش از دیگر ضعفهای برنامه ارائه شده است. ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش که نتیجه هر ساله آن کسری بودجه و مطالبات معوق معلمان است یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است که باید اصلاح گردد و بدون اصلاح آن عم ارتقاء کیفی و کمی امور ناممکن خواهد بود. این موضوع باعث تفاوت حقوق دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان و نارضایتی شدید معلمان از تبعیض موجود شده است. اما ایشان نسبت به این مسئله نیز برنامه ای ارائه ندادند که حکایت از عدم آشنایی کافی ایشان با ساختار و کلیات نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش دارد.

حاجی پور عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی را از دیگر نقایص برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی عنوان کرد و گفت: استفاده از بستر مجازی یک موضوع راهبردی و همچنین تکلیف قانونی برنامه ششم است. رفع تهدیدات فضای مجازی موضوع مهمی است که در مورد چگونگی مواجهه با آن بویژه در شرایط کرونایی کشور، مطلبی بیان نشده است.

وی در خصوص انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادست اظهار کرد: بخش مهمی از مواردی که ایشان از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند، بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که ایشان با همان ادبیات یا اندکی تغییر آنها را ذکر نموده اند. ایشان در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند.

 سخنگوی کمیسیون  آموزش مجلس یادآورشد: آنچه می تواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالش‌ها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی می خواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.

حاجی پور گفت: ایشان سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب می شوند. به عبارتی ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: تغییر مکرر دیدگاه‌های ایشان در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامه ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالش‌های اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند. بنابراین ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می‌داند

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 210356
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا