بار سنگینی بر دوش مجلس

جلال میرزایی * کابینه را باید بر اساس وعده‌های داده شده و انتظاراتی که از آن می‌رود ارزیابی کرد. در وعده‌ها گفته بودند که معیشت و مسائل اقتصادی در اولویت است و دولت می‌خواهد با نگاه به داخل و استفاده از ظرفیت‌ها مشکلات را حل کند بنابراین مردم هم انتظار داشتند که یک کابینه قوی از بین افراد توانمند تشکیل شود و این پیام را برای جامعه و فضای کسب‌وکار داشته باشد که توانایی برداشتن قدم‌های کوچک برای حل مشکلات وجود دارد.

در واقع انتظار می‌رفت که خبرگان حوزه بر انتخاب‌ها مهر تایید بزنند و از آن استقبال کنند. بعد از معرفی وزرای پیشنهادی اما این اتفاق نیفتاد و این‌گونه نبود که مجامع و اصناف در حوزه‌های مختلف از افراد پیشنهادی استقبال کنند.

داوری درباره اعضای کابینه نیز از یک سو توسط گروه‌های مرتبط با هر حوزه، انجام می‌شود و از سوی دیگر توسط نمایندگان مجلس. از آنجایی که نمایندگان فعلی خودشان هم از جنس همین وزرای پیشنهادی هستند و نگاهشان چندان مبتنی بر کارآمدی نیست اما نحوه داوری آنها نیز تقریبا مشخص است.

به عنوان مثال با توجه به آنچه درباره توانایی حل مشکلات گفته شده، انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس بررسی کرده و ببینند که فرد پیشنهادی چه راه و روشی را پیش پای فعالان حوزه می‌گذارد و چطور می‌تواند مشکلات موجود را حل کند. اینها مسائلی است که نامشخص است.

مجلس اکنون کار خطیری پیش‌رو دارد. چنانچه حتی حامیان آقای رییسی از جمله آقای علم‌الهدی گفته‌اند که اگر فرد ضعیف از آب درآمد، مسوولیت آن با مجلس است. اگر همین را مبنا قرار دهیم، باید گفت که بار سنگینی بر دوش مجلس است و نباید به آن دویست، سیصد جلسه‌ای که به گفته آقای قالیباف با وزرای پیشنهادی گذاشته شده، اکتفا کرد. نمایندگان مجلس باید با تمرکز بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی تصمیم بگیرند و ببینند که آیا در این برنامه‌ها از هر دری سخن گفته شده یا واقعا ایده‌های جدی و جدیدی که منطبق با پیشینه فرد است، بیان شده است.

به نظر من جا دارد که مجلس دقت کند. درست است که مجلس و دولت از یک طیف هستند اما باز هم مجلس می‌تواند کمک کند. ما انتظار نداشتیم که آقای رییسی فراجناحی عمل کند اما انتظار داشتیم اگر جناحی عمل می‌کند، از شایستگان جناح خود انتخاب کند. اکنون که کار از کار گذشته و آقای رییسی انتخاب‌های خود را کرده است، از مجلس انتظار می‌رود که به نحوی عمل کند که مورد تایید و اثرگذار باشد.

نماینده پیشین مجلس

 

 

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 210390
لینک کوتاه :