چگونگی دستیابی به افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حال حاضر بخشی از واحدهای تولید‌کننده مصالح ساختمانی تعطیل و نیمه تعطیل‌اند و بنابراین در اینجا این ظرفیت وجود دارد و می‌توانیم با راه‌اندازی این واحدها، تولید را افزایش دهیم. وقتی ما می‌گوییم پنج میلیارد دلار صادرات را بیشتر می‌کنیم به این معنا نیست که این صادرات از محصولاتی که مورد نیاز مردم است انجام می‌شود و در نتیجه کمبود در بازار ایجاد می‌شود بلکه نسبت به استفاده از ظرفیت غیرفعال فکر کرده‌ایم و عملا برنامه‌ریزی می‌کنیم تا همانند کشورهای رقیب نظیر ترکیه تولید مشخص و برنامه‌ریزی شده برای صادرات داشته باشیم، نه از تولید مورد نیاز کشور صادرات صورت پذیرد.

درباره توسعه صادرات مصالح ساختمانی، اسامی کشورهایی که می‌توانیم این کالاها را به آنها صادر کنیم احصا کرده‌ایم و حتی با بازرگانان و واحدهای تولیدی نیز صحبت کرده‌ایم که اتفاقا بسیار استقبال هم کرده‌اند فقط کاری که باید انجام دهیم این است موانع را باید از سر راه تولید و صادرات برداریم.

در این میان یکی از راه‌ها استفاده از روش تهاتر کالاست و باید این بخش را تقویت کنیم. همچنین باید سفارتخانه‌ها در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشند و یک سری مسائل نیز به صندوق ضمانت صادرات مرتبط می‌شود و بنابراین همان‌طور که اشاره شد این بحث بسیار مفصل است و باید به صورت مجزا در یک جلسه در مورد آن صحبت کرد. در برنامه ما کلیه چالش‌های مالی، بانکی، لجستیک، پیمان‌های گمرکی و تعرفه‌ها، ضرورت‌ها و ظرافت‌های بازاریابی در کشورهای اولویت‌دار شناسایی شده و الزامات آن احصا شده است.

افزایش صادرات دو اثر مثبت دارد، اول اینکه با افزایش درآمد ارزی، بازار ارز کشور متوازن می‌شود. البته ممکن است بدون افزایش درآمد ارزی، تا حدودی بتوان با اقدامات نظارتی نرخ ارز را کنترل کرد اما این کنترل موقتی خواهد بود ضمن اینکه تغییر نرخ ارز بازار انتظاری دارد یعنی اگر قیمت ارز پنج هزار تومان افزایش یابد با توجه به اثرات تورمی و انتظارات روانی ناشی از آن افزایش قیمت کالاها شاید به اندازه افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت ارز باشد. پس به لحاظ اینکه افزایش قیمت‌ها را مدیریت کنیم و مردم فضای ثبات و آرامش را احساس کنند، قطعا باید به موضوع صادرات توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نکته دوم اینکه در چند سال گذشته به دلیل تورم بالا، قدرت خرید مردم کم شده است یعنی بسیاری از محصولات در کشور قابل تولید است اما نکته مورد اهمیت این است که چه کسی باید این تولیدات را خریداری کند. بنابراین برای بازیابی صادرات باید یک دوره حداقل یک و نیم ساله باید صادرات ویژه داشته باشیم و به عبارتی جهش صادراتی را رقم بزنیم. بنابراین با جهش صادراتی، واحدهای تولیدی فعال و اشتغال ایجاد می‌شود و خود اشتغال قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد و در نتیجه گردش اقتصادی ایجاد می‌شود و بنابراین توسعه صادرات یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت ما است که برای آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 210399
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا