هفت‌خوان «رستم»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قاسمی دانش‌‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران (در قالب آموزش از راه دور) از دانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۹۴ است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق نیز از اعضای این نهاد بود. او همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود.

از دیگر مسندهای تحت اختیار قاسمی می‌توان به معاونت مهندسی قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء، معاونت مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح، مدیرعاملی و ریاست هیات مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، ریاست هیات مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و ریاست هیات مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج‌فارس (ایزوایکو) نیز اشاره کرد.

چالش‌های پیش‌رو

شاید به نظر برسد بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی وزیر پیشنهادی راه‌و‌شهرسازی، طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال باشد؛ طرحی که دولت و مجلس برای آن تدارکاتی دیده‌اند. اما شاید چالش بزرگ‌تر و اصلی او ایجاد ضربه‌گیر برای بازار مسکن در مقابل نقدینگی و جهش‌های ادواری بازارهای رقیب باشد. به این موارد باید وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام با نیاز حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را هم اضافه کرد.

پس از برگزاری ۲۷۰ نشست نمایندگان مجلس با ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه رییسی، پارلمانی‌ها از روز شنبه، سی‌اُم مرداد ماه ۱۴۰۰ به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه رییسی پرداختند و احتمالا این فرآیند تا سه‌شنبه ادامه می‌یابد. استنباط‌ها از شرایط موجود حاکی از آن است که عمده وزرای پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد خواهند شد؛ هرچند گفته می‌شود برخی نفرات از شانس کمتری برخوردارند اما بازخوردهایی که از واکنش نمایندگان مجلس دریافت می‌شود از سبد رای نسبتا خوب کابینه رییسی حکایت دارد.

دوران پیش از وزارت

رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی راه‌و‌شهرسازی طی روزهای اخیر در ۱۵ جلسه کمیسیون‌های مختلف مجلس شرکت و برنامه‌های خود را در دو حوزه مسکن و راه ارائه داده است. او که طی روزهای اخیر کمتر در رسانه‌ها آفتابی شده ترجیح می‌دهد درخصوص جزئیات برنامه‌های خود بعد از جلسات رای اعتماد سخن بگوید. قاسمی اما پیش از این به ایسنا گفته بود که با توجه به تجربه حضورش در قرارگاه خاتم‌الانبیا با پروژه‌های عمرانی و بخش مسکن آشنایی دارد.

او سپس با انتشار توئیتی به وضعیت بازار اجاره اشاره کرد و نوشت: «اولین گام در حوزه مسکن، برداشتن تیغ تیز بی‌سرو سامانی ‌اجاره از گلوی نحیف اقشار آسیب‌پذیر است.» قاسمی دومین گام را نوسازی ناوگان فرسوده و ایجاد حمل‌ونقل سبز عنوان کرده و گفته است که یقین داریم می‌شود و می‌توانیم.

سرانجام نامطلوب طرح‌های پس از انقلاب

یکی از اولویت‌هایی که رییس‌جمهور دولت سیزدهم در موارد متعدد به آن اشاره کرده موضوع مسکن خانوارهای ایرانی است که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد. رییسی احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی را هدف‌گذاری کرده و رستم قاسمی گفته است که در این خصوص قطعا تلاش می‌کنیم اهداف مدنظر رییس‌جمهور را محقق کنیم؛ هرچند او عدد و رقمی در این خصوص ارائه نکرد.

اغلب کارشناسان معتقدند ساخت یک میلیون خانه در سال اگر غیرممکن نباشد، کار بسیار دشواری است؛ به خصوص اگر دولت متولی این موضوع باشد و راسا دست به ساخت‌و‌ساز بزند. کارشناسان همواره تاکید دارند که دولت و مجلس صرفا باید با ایجاد بسترهای قانونی، مشوق‌ها و ابزارهای مالی، شرایط را برای ساخت‌و‌ساز توسط بخش‌خصوصی فراهم کنند؛ چرا که از ابتدای انقلاب تاکنون برنامه‌های دولتی در بخش مسکن به سرانجام مطلوبی نرسیده است. مسکن استیجاری، واگذاری زمین، مسکن مهر و مسکن ملی نمونه‌هایی است که امتحان خود رابه نوعی پس داده و البته مورد آخر در دست اجرا قرار دارد اما بعد از گذشت حدود دو سال از آغاز رسمی عملیات اجرایی فقط ۴/۷ درصد واحدهای کلنگ‌خورده، افتتاح شده است. آنچه تاکنون در طرح اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده ۵۳۴ هزار واحد و تعداد افتتاحات ۴۰ هزار بوده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنمسکن
شناسه : 210400
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا