خطر حباب در کمین بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:   طی این مدت ارزش معاملات خرد بازار نیز با رشد همراه بود و روز گذشته از ۱۱ هزار میلیارد تومان عبور کرد. گفتنی است این بیشترین ارزش معاملات خرد روزانه بازار سرمایه از ابتدای سال‌جاری بدین سو بوده است. با این حال اما ناظران بازار سرمایه میزان ارزش معاملات را با شتاب رشد شاخص کل همسان و هماهنگ نمی‌بینند. از همین رو بر این باورند برخی متغیرهای بیرونی موثر بر معاملات بازار سرمایه، همچون رشد نرخ دلار، ابهام در سرنوشت برجام و بلاتکلیفی اقتصاد کشور، نوعی هیجان را به بازار سرمایه القا کرده است که ریسک حبابی شدن دوباره بازار و تکرار تجربه تلخ سال گذشته را بالا می‌برد. در همین حال گسترش انتظارات تورمی طی ماه‌های اخیر نیز به آتش هیجانات دامن زده و خطر رشد شارپی شاخص کل و قیمت سهام برخی گروه‌ها را افزایش داده است. امیرعلی امیرباقری تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» این خطر را دور نمی‌داند و تاکید می‌کند در حالی که بازار در این نقطه نیازمند استراحت است اما رشد نرخ دلار و افزایش انتظارات تورمی به بازار سرمایه فشار وارد می‌آورد.

روز گذشته شاخص کل بورس توانست به مدد رشد چشمگیر نمادهایی نظیر نوری، شتران، شپدیس، خودرو، اخابر و شپنا، ۱۵ هزار و ۵۵۸ پله دیگر بالا رود و با ثبت بازدهی ۰۴/۱ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۴۸۲ واحد بایستد. در این میان اما عقبگرد شستا که به ویژه به دلیل حاشیه‌سازی‌های اخیر و تغییر سرپرست و مدیرعامل آن رخ داده بود، قدری از شتاب رشد شاخص کل کاست. با این حال اما در این روز دو گروه خودرویی و پالایشی عملکرد مثبتی را ثبت کرده و با اقبال معامله‌گران روبه‌رو شدند. شتران روز گذشته موفق به جذب بیشترین پول حقیقی بازار شد. پس از آن نیز همان گونه که انتظار می‌رفت، خودرو و خساپا توانستند سرمایه حقیقی بیشتری را در قیاس با دیگر نمادهای بازار از آن خود کنند. گفته می‌شود در کنار اثر مستقیم افزایش نرخ دلار بر رشد پالایشی‌ها و اثر غیرمستقیم این متغیر بر پیشروی گروه خودرویی، نزدیک شدن شاخص کل به خطوط مقاومت، به طور سنتی استقبال معامله‌گران از این گروه‌ها را به دنبال دارد. به هر روی در آخرین روز از مردادماه سال جاری نمادهای سپید، شستا، شپنا، برکت، فملی، فولاد و شتران، پرتراکنش‌ترین‌های بورس بودند. در این روز همچنین شاخص هم‌وزن توانست هفت هزار و ۷۰۷ واحد دیگر در کانال ۴۰۰ هزار واحدی پیشروی و بازدهی ۸۰/۱ درصدی را ثبت کند. شاخص کل فرابورس هم در واپسین روز  مردادماه ۳۱۸ پله دیگر بالا رفت و در ارتفاع ۲۱ هزار و ۸۷۶ واحد قرار گرفت. در این بازار نماد بپاس بیشترین تاثیر منفی و نمادهای مارون، آریا، زاگرس، صبا، وسپهر و شگویا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. در همین حال وهامون، دی، مدیریت، لطیف، گدنا، شاروم و کتوکا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. بازار سرمایه روز گذشته در مجموع بورس و فرابورس معاملاتی به ارزش ۲۲ هزار و ۳۳ میلیارد تومان را ثبت کرد که از این رقم ۱۱ هزار و ۵۴ میلیارد تومان سهم معاملات خرد بود. این رقم نسبت به آخرین روز معاملاتی پیش از تعطیلات، ۳۴ درصد رشد نشان می‌دهد. گفتنی است در پایان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، ارزش صف‌های خرید ۱۰ درصد و ارزش صف‌های فروش نیز ۱۴ درصد افت کرده بود.

فشار افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه

امیرعلی امیرباقری تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر رشد نرخ دلار بر معاملات بازار به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «روند بازار سرمایه از روند اقتصاد کلان جدا نیست. مهم‌ترین عوامل رشد نرخ دلار در اقتصاد کشور، حجم بالای نقدینگی، بی‌انضباطی مالی و عدم استقلال بانک مرکزی است؛ مادامی که این اشکال در کلیت اقتصاد کشور به صورت ساختاری وجود داشته باشد دلار را تحت فشار قرار می‌دهد و طبعا صنایع دلاری و شاخص‌ساز هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند.» او تصریح می‌کند: «به هر حال از آنجا که تیم اقتصادی و رییس‌جمهوری جدید با شعار مهار تورم و بهبود معیشت مردم وارد میدان شده‌اند انتظار می‌رود که حتما اقدام عاجلی برای نرخ ارز و سطح تورم اعم از تورم موجود و انتظاری داشته باشند؛ چرا که اگر اقدامی صورت نگیرد مشکل اقتصاد کشور از مزمن به حاد تبدیل خواهد شد و شرایط برای کشور پیچیده می‌شود.» امیرباقری تاکید می‌کند: «در این میان تا زمانی که تورم انتظاری پررنگ باشد و رشد نرخ ارز تداوم یابد، طبیعتا به بازار سرمایه فشار وارد خواهد شد؛ بازار سرمایه در نقطه کنونی نیازمند استراحت است و همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، سهام و صنایع نیز به طور چرخشی رشد خواهند کرد.»

احتمال تکرار تجربه سال گذشته

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بازار سرمایه مجددا به سمت حبابی شدن پیش رود، اظهار می‌کند: «بازار سرمایه عمدتا بر اساس تورم انتظاری و رشد نرخ ارز انتظاری حرکت می‌کند. طبیعتا با توجه به روند فعلی، ذهن اکثریت مردم نرخ آزاد دلار را به ارقام بالاتری تعمیم خواهد داد. از سوی دیگر با توجه به گپ قیمتی تقاضا در بازار مسکن و محدودیت‌های قانونی در بازارهای دلار و سکه طبیعی است که مجددا بازار سرمایه جذاب شود، برخی سهام با رشد خارج از ضابطه مواجه شوند و تجربه سال گذشته این بار در سطح وسیع‌تری تکرار شود.» امیرباقری عنوان می‌کند: «در حال حاضر نکته کلیدی در بازار سرمایه، مساله ثبات است و اینکه حقوقی‌ها اشتباهات سال گذشته را تکرار نکنند؛ به نحوی که اگر در مقطعی احساس می‌کنند سهم در حال فاصله گرفتن از ارزش ذاتی خود است، اقدام به عرضه کنند.» او ادامه می‌دهد: «در همین حال لازم است حتما برای ورود افراد به ویژه آماتورها آموزش‌های لازم در نظر گرفته شود؛ همچنین باید توجه داشت که اظهار نظر مسوولان هم می‌تواند گاه به ضرر بازار و سرمایه مردم تمام شود.»

اثر غیرمستقیم رشد نرخ دلار بر سهام خودرویی

امیرباقری در ادامه با بررسی روند معاملات خودرویی‌ها در سایه رشد نرخ دلار می‌گوید: «یکی از نکات قابل توجه در این باره این است که قیمت سهام گروه خودرو وابستگی تقریبا غیرمستقیمی با نرخ ارز دارد. در واقع اگر نرخ ارز از سطحی فراتر رود، به سبب تورم انتظاری است که گروه خودرویی رشد می‌کند نه به دلیل تاثیر مستقیم نرخ ارز بر سهام این گروه.» این تحلیلگر بازار سرمایه می‌افزاید: «از سمت دیگر با توجه به اینکه لیدر گروه یعنی نماد خودرو زیان‌ده است تا وقتی که تعیین تکلیف نشود، صورت‌های مالی شفاف نشوند و سیاست‌های حمایتی از صنعت خودرو روشن نشود، معاملات این گروه کماکان با ریسک همراه است و صرفا با جریان سرمایه ممکن است رشدی را تجربه کنند.» او اضافه می‌کند: «اما در حال حاضر به لحاظ بنیادی بستر لازم برای رشد سهام این گروه وجود ندارد؛ هر چند ممکن است جریان نقدی برخی مواقع به سهام این گروه فشار وارد کند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 210656
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا