تولید تنها با برنامه متحول نمی‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سوی دیگر وی تاکید کرده که برنامه کوتاه‌مدتش برای وزارت صمت، تنظیم بازار، رفع موانع تولید و افزایش صادرات است. به گفته فاطمی‌امین اگر بتوان نظام توزیع را کنترل کرد، نقدینگی‌های سرگردان نیز کاهش می‌یابد. وی همچنین در مورد بحث قیمت‌گذاری دستوری معتقد است: دولت نباید قیمت تعیین کند، اما نباید بازار را نیز رها کرده و لازم است در این خصوص ضوابطی برای قیمت‌ها تعیین شود.

مشکل نقدینگی وجود ندارد

در همین راستا و در حالی که تاکنون ۸۲ اتاق، تشکل و اتحادیه بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی صمت حمایت کرده و برنامه‌های وی را در جهت رونق و تقویت تولید عنوان کرده‌اند، احسان سلطانی اقتصاددان و پژوهشگر حوزه صنعت در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص صحبت‌های وزیر پیشنهادی صمت در مورد تنظیم بازار و کنترل نقدینگی، توضیح می‌دهد: من واقعا ارتباط میان کنترل نظام توزیع و کنترل نقدینگی را متوجه نمی‌شوم. بله، اگر هیجانات شدید قیمت وجود داشته باشد، قطعا نقدینگی از مسیر اصلی خودش منحرف شده و به افزایش تورم دامن می‌زند. این در حالی است که در طول چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم، بحث هدایت نقدینگی به سمت تولید تنها از سوی مسوولان صحبتش مطرح شده، اما اقدام اجرایی خاصی در این زمینه وجود نداشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مطمئنا اگر صنعت ما رونق داشته باشد، نقدینگی موجود نیز به سمت تولید و صنایع حرکت می‌کند، می‌افزاید: امروز تولید ما مشکل نقدینگی ندارد، زیرا اولا در بازار کمبود وجود دارد و ثانیا اکثر تولیدکنندگان به صورت نقدی کالاهای خود را به فروش می‌رسانند. بنابراین بار دیگر شاهد نوعی کلی‌گویی و شعار در خصوص برنامه‌های مطرح شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت هستیم.

تنها به صرف برنامه مشکل صنعت و تولید حل نمی‌شود؛ کمااینکه تاکنون تعهدی هم به اجرای برنامه‌های ارائه شده از سوی مسوولان قبلی و فعلی هم مشاهده نمی‌شود.

بازار باید تعیین‌کننده قیمت باشد

فاطمی‌امین همچنین در بخشی از گفت‌و‌گوهای خود طی روزهای گذشته در خصوص لغو قیمت‌گذاری دستوری که از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان اقتصادی و تولیدی بخش خصوصی کشور است، اعلام کرده که دولت نباید تعیین قیمت کند، اما نباید بازار را نیز رها کند. وی خاطرنشان کرده که باید ضوابط و ساختار برای تعیین قیمت از سوی دولت وجود داشته باشد. در این رابطه احسان سلطانی معتقد است: اینکه همه چیز را رهاسازی کنیم، آن هم در اقتصادی مانند ایران، پیامدها و تبعاتش در طول سه سال گذشته نمایان شده است. در این رابطه حجم زیادی از منابع هدر رفته و بخش زیادی از مردم نیز به صورت جدی آسیب دیده‌اند.

از سوی دیگر نمی‌شود هزینه‌ها و دستمزدها به لحاظ قیمتی سرکوب شود، اما قیمت فروش آزاد باشد. در طول سه سال گذشته شاهد بودیم، مالیات نسبت به فروش و هزینه‌هایی مانند دستمزد، آب، برق و گاز کاهش یافته و در مقابل دولت با افزایش نرخ ارز، به رهاسازی و افزایش قیمت فروش دامن زده است. در نتیجه دولت‌ها شعارهایی را مطرح می‌کنند که به مردم بگویند مایل به انجام وظایف خود هستند.

این پژوهشگر حوزه صنعت در ادامه می‌افزاید: بازار باید تعیین‌کننده قیمت باشد. وقتی قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد در طول سه سال ۱۰ برابر می‌شود، مشخص است که همه چیز متعاقب آن گران خواهد شد. بنابراین نمی‌شود از یک طرف شعار آزادسازی قیمت‌ها را مطرح کنید و از طرف دیگر مردم را محکوم به نرخ بالای ارز و تورم کنید. نتیجه چنین فرآیندی این است که امروز در اقتصاد ایران مردم هزینه‌هایشان به دلار است و درآمدهایشان به ریال، در حالی که از سوی مقابل بنگاه‌های خصولتی دقیقا برعکس، هزینه‌های ریالی دارند، اما درآمدهایشان به نرخ دلار آزاد است.

سلطانی خاطرنشان می‌کند: شما تحقیق کنید در طول چهار سال گذشته هزینه‌های این بنگاه‌ها چه میزان افزایش داشته است؟ قرار نیست هر جا که از جیب مردم هزینه می‌شود، دقیقا قیمت‌گذاری نیز در همین ناحیه باشد. در واقع حذف قیمت‌گذاری دستوری و بازار آزاد به این شرط ممکن است که همه چیز بر قاعده آزاد باشد، نه آن چیزی که قرار است به مردم فروخته شود.

همچنین رهاسازی قیمت‌ها آن هم در شرایط جنگ اقتصادی نه توجیهی دارد و نه اینکه قابل اجراست. ما تبعات همین موضوع را در مورد قیمت‌گذاری ارز شاهد بودیم. رانتی که دولت به بنگاه‌های دولتی و خصولتی داده بیش از بودجه خود دولت در طول سال گذشته بوده است. چرا این موضوع اتفاق افتاده؟ در واقع معتقدم که همه چیز باید در سر جای خودش باشد. این نمی‌شود که مردم در سختی بمانند و تنها چند بنگاه در حال سود بردن باشند.

نمی‌توان به شعارها دلخوش بود

یکی از موضوعاتی که وزیر پیشنهادی صمت در مورد آن طی روزهای گذشته اظهارنظر کرده است، بحث تحریم‌ها، رفع موانع تولید و ارتباط با نظام بین‌المللی است. فاطمی‌امین تصریح کرده که با رفع موانع تولید داخلی، تحریم‌های خارجی اثری ندارند. وی همچنین در گفت‌و‌گویی که با خبرگزاری ایسنا داشته، اعلام کرده است: ایجاد قدرت اقتصادی با درهای بسته اتفاق نمی‌افتد. ایران باید در زنجیره‌های تولید و تجارت بین‌المللی قرار گیرد تا تحریم‌ها خنثی شود. خنثی کردن تحریم‌ها با بستن مرزها یا وضعیتی مشابه کره شمالی که برخی تعبیر می‌کنند محقق نمی‌شود. وی در عین حال نیز تاکید کرده است: دنیا خیلی بزرگتر از چند کشور اروپایی است. ما محتاج کشورهای اروپایی نیستیم اما از همکاری با آنها استقبال می‌کنیم. اصلا محتاج آنها نیستیم و می‌توانیم بدون اتکا به غرب، مستقل کار کنیم و به جایی برسیم که آنها را به نوعی مجبور کنیم با ما همکاری کنند.

در این رابطه احسان سلطانی به «جهان‌صنعت» توضیح می‌دهد: معتقدم تاکنون رفع موانع هموار کردن مسیر سوددهی برای بنگاه‌های خصولتی بوده است. وضعیت نرخ ارز، شاخص‌های اقتصادی و بورس به خوبی نشان می‌دهد که چه موانعی تاکنون برطرف شده و چه موانعی باید برطرف می‌شد. تمامی این موارد نشان‌دهنده تکرار همان مسیر سابق است. تحریم، روابط بین‌المللی و موانع داخلی همگی مولفه‌های به هم پیوسته هستند. تحریم‌ها باعث شده که در کشور ما بخش خصولتی به شدت تقویت شده و به موازات آن بخش خصوصی نیز به شدت ضعیف شود. با رفع تحریم‌ها بخش خصولتی قادر به ادامه روند فعلی نخواهد بود. در واقع نمی‌تواند همه‌روزه با قیمت‌ها بازی کرده و محصولات خودش را گران‌تر عرضه کند. به همین خاطر است که می‌بینیم این بخش از اقتصاد ایران به هیچ‌وجه با تحریم‌ها مشکلی ندارد.

این پژوهشگر حوزه صنعت در ادامه می‌افزاید: در طول ۱۰ سال گذشته تجربه کرده‌ایم که اگر بخواهیم چنین مسیری را در سیاست خارجی ادامه دهیم، یابد دور کل دنیا را خط بکشیم. با کدام کشورها در شرایط کنونی قرار است همکاری کنیم؟ با تانزانیا؟ امروز شاهد هستیم که همین کشور عراق که روابط نزدیکی با ما دارد، منتظر مجوز آمریکا برای برخی همکاری‌ها با ایران است. به همین دلیل است که می‌گویم تمامی موارد مطرح شده در واقع شعاری بیش نیست. وقتی می‌توانیم در برابر تحریم‌ها ایستادگی کنیم که حداقل قادر به حفظ ارزش پول ملی خودمان باشیم، وقتی ارزش پول ملی این چنین سقوط می‌کند، نمی‌توان به برنامه و شعار به صورت کلی دل بست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 210659
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا