تلاش برای گره‌گشایی از برجام

به گزارش جهان صنعت نیوز:  او ملاقات‌هایش در تهران را با محمدجواد ظریف که در واپسین روزهای وزیر خارجه بودن به سر می‎برد، شروع کرد. طرفین در این دیدار که در محل وزارت خارجه ایران انجام شد، در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردند.

ظریف بعد از این ملاقات در صفحه توییتر خود نوشت: «خرسندم از اینکه روز یکشنبه در تهران میزبان موته‌گی‌ وزیر خارجه ژاپن بودم. در دیداری که احتمالا آخرین دیدار من با یک همتا در کسوت وزیر خارجه ایران باشد، در خصوص تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام ‌و شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات‌متحده در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم.»

وزیر خارجه ژاپنی در ادامه نیز مهمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و با وی رایزنی کرد.  بعد هم که ملاقاتی با رییس جدید دولت در ایران یعنی ابراهیم رییسی داشت و مشخصا از روابط دوجانبه، ضرورت ایجاد صلح و امنیت در منطقه و احیای برجام گفت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اعلام‌شده سفر موته‌گی دوروزه است و او با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه پیشنهادی رییسی نیز ملاقات خواهد کرد. (این ملاقات‌ البته تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز صورت نگرفته است.)

اهداف منطقه‌ای

در بررسی چرایی این سفر و اهمیت آن اما باید به نکاتی توجه داشت. مثلا اینکه این سفر به دعوت وزیر امور خارجه ایران صورت گرفته و سخنگوی این وزارتخانه نیز پیش‌تر اعلام کرده بود: «‌این سفر در آستانه تشکیل دولت سیزدهم  از اهمیت بالایی برخوردار است و در پاسخ به سفر سال ۱۳۹۸ دکتر ظریف به توکیو انجام می شود.»

خطیب‌زاده تاکید کرد: «روابط ایران و ژاپن به عنوان دو قدرت مهم در غرب و شرق آسیا همواره مهم بوده و دو کشور در ۹۰ سال روابط دیپلماتیک، بر اساس منافع مشترک، از روابط دوستانه برخوردار بوده‌اند و در حال حاضر نیز رایزنی‌ها در مورد مسائل دوجانبه و چندجانبه در بالاترین سطوح میان دو کشور برقرار است.»

آنطور که چندی قبل روزنامه ژاپن‌تایمز به نقل از منابع آگاه نوشته بود هدف از سفر وزیر امورخارجه این کشور به تهران، ایجاد و تقویت روابط با دولت جدید ایران است. بر توجه به آنچه رسانه‌های ژاپنی نوشته‌اند، این سفر بخشی از یک سفر ۱۰ روزه به خاورمیانه است و موته‌گی به مصر و ترکیه و شاید هم اردن، عراق و قطر سفر کند.  لازم به یادآوری است که قبل‌تر هم شبکه ژاپنی ان. اچ. کی، اعلام کرده بود که وزیر خارجه این کشور به ایران می‌آید تا در گفت‌وگو با مقامات ایرانی از آنها بخواهد که نقشی سازنده در تلاش برای کاهش تنش‌ها و برقراری ثبات در خاورمیانه ایفا کند. پیش‌تر گفته شده بود که موته‌گی و مقامات ایران احتمالا درباره آنچه مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و پیرامون توافق هسته‌ای خوانده شده است نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با «جهان صنعت» این سفر را از همین جهات حائز اهمیت دانست. او با اشاره به اینکه «ژاپن به طور کلی کشور مطلوبی برای کشورهای خاورمیانه از جمله ما‌، عربستان و حتی اسراییل است» گفت: «ژاپن همیشه جوانب بی‌طرفی خود را رعایت کرده و روابط نزدیکی هم با همه کشورهای منطقه دارد لذا از یک مطلوبیت برخوردار است.»

بازگرداندن ایران به برجام

وی افزود: «قطعا هدف او از این سفر آن است که ایران را وادار کند تا به مذاکرات برجامی برگردد اما با یک نگاه و رویکرد جدیدتری. چون آن نوع مذاکرات در وین طی هیچ یک از مراحل شش‌گانه موفق نبود لذا می‌خواهد ایران را متقاعد کند که با نگاه جدیدی وارد مذاکره شود.»

بیگدلی گفت: «من در مصاحبه‌های قبلی نیز بارها گفته‌ام که ایران باید از برجام ۲۰۱۵ چشم‌پوشی کند چون آمریکایی‌ها به هیچ وجه به آن تن نمی‌دهند. آقای بایدن هم در اولین سخنرانی خود در کاخ سفید گفت که به برجام برمی‌گردیم اما قید زمانی ۲۰۲۵ و ۲۰۲۳ دیگر تمام شده و ممکن است که پیشنهاد ما ۲۰۵۰ باشد. بنابراین وزیر خارجه ژاپن با این دیدگاه سعی در برگرداندن ایران به مذاکرات خواهد داشت.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «از طرف دیگر وزیر خارجه ژاپن سعی دارد که کشورهای دیگر منطقه را نیز قدری با سیاست‌های آمریکا و غرب هماهنگ ‌کند. این با سفر آقای بنت که الان در آمریکاست، همزمان شده و آمریکا با توجه به این خصومت و خشمی که اسراییلی‌ها در منطقه دارند، فردی مثل وزیرخارجه ژاپن را به ایران فرستاده‌اند تا با ایران‌ وارد مذاکره شده و یک نرمشی را ایجاد کند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت جدید در ایران چنین نرمشی را به خرج خواهد داد، گفت: «ایران قطعا چنین خواهد کرد چون همه راه‌های دیگر بر ما مسدود شده و ایران باید انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد و نگاه خود را جهانی کرده و از قوانین و مقررات بین‌المللی تبعیت کند. به نظر من ایران به این سمت و سو حرکت می‌کند منتها الان هنوز در داخل ایران دولت به مرحله ثبات نرسیده است. اگرچه  وزیرخارجه ژاپن با آقای رییسی و امیرعبداللهیان هم ملاقات می‌کند و دلیلش همین است که دولت آینده بتواند یک نرمشی را ایجاد کند.»

برای اینکه معلوم شود بیگدلی درباره نرمش به خرج دادن ایران و گشوده شدن گره از کار برجام توسط تلاش‌های مقام ژاپنی و سایرین، خوشبین است یا واقع‌بین فرصت باقی است. اول باید دید که موته‌گی در جلسه با رییسی و امیرعبداللهیان چه می‌گوید و چه می‌شنود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 210661
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا