اقبال نمایندگان به وزرای اقتصاد و امور خارجه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سیدابراهیم رییسی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مجلس آمده بود، ابتدا گزارشی از برنامه‌های دولت خود ارائه کرد، سپس به صورت موردی از وزرای پیشنهادی خود به دفاع پرداخت. پس از سخنان موافقان و مخالفان، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری بود که صلاحیتش مورد بررسی قرار گرفت. پس از او وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دومین وزیر پیشنهادی بود که بررسی صلاحیتش در جلسه علنی عصر شنبه مجلس کلید خورد و ادامه بررسی آن به صبح روز گذشته موکول شد.

پس از وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات، بر اساس حروف الفبا وزرای پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و امور خارجه از دیگر وزرایی بودند که بررسی صلاحیت و برنامه‌هایشان در دستور کار صبح و عصر روز یکشنبه پارلمان قرار گرفت. از این‌رو؛ مجلسی‌ها دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را نیز به ریاست قالیباف با حضور اکثریت مجلس به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اختصاص دادند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نایب‌رییس مجلس در ابتدای این جلسه اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را قرائت کرد؛ بعد از آن گزارش کمیسیون مربوطه اعلام شد و سپس نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه خود درباره وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها پرداختند.

** عباس‌زاده‌مشکینی: وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری تخصص ندارد

محمود عباس‌زاده‌مشکینی، روز گذشته در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: «آقای زارع‌پور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص ندارد، ایشان تحصیلکرده کامپیوتر یا «آی‌تی» هستند، در حالی که موضوع ماموریت این وزارتخانه‌ها «آی‌سی‌تی» است، فناوری اطلاعات یک بخشی از آن است  اصل آن فناوری ارتباطی است و بیش از ۹۵ درصد از وظایف آن زیرساختی است و ظاهرا ما هم توجه نمی‌کنیم فرق این دو را، مثل مهندسی پزشکی و پزشکی است، یعنی یک پزشک عمومی ممکن است از دستگاه «سی‌تی‌اسکن» استفاده کند اما یک پزشک متخصص نمی‌تواند بسازد و نمی‌تواند تعمیر کند. این دو موضع متفاوت است.»

** وزیر پیشنهادی هنوز عضو شبکه‌های اجتماعی نیست

سیدغنی نظری‌خانقاه نماینده خلخال در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «ایشان هنوز در شبکه‌های مجازی کشور و خارجی عضو نیستند که دلیل آن یا این است که با موبایل خودشان حضور ندارند یا اصلا اعتقادی به این پلتفرم‌ها ندارند؛ ما اکنون با مخابرات روستایی روبه‌رو هستیم که نه کسی برای آنها ارزش قائل است و نه می‌دانند تکلیفشان چیست. لذا مخالفت ما با برنامه‌های ایشان است و پیش‌بینی می‌کنیم با این وضعیت که ایشان دارد نمی‌تواند این وزارتخانه را مدیریت کند.»

** زارع‌پور: قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنم

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از سخنان موافقان و مخالفان به دفاع از خود پرداخت و گفت: «در خصوص شبکه ملی اطلاعات که بیش از ۲۰ سال است می‌خواهیم آن را اجرا کنیم اما به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است چندین نکته حائز اهمیت می‌باشد. متاسفانه به غلط عده‌ای فکر می‌کنند با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع می‌شود. بنده به عنوان یک متخصص عرض می‌کنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشوری است و با راه‌اندازی آن دسترسی کاربران به شبکه جهانی قطع نخواهد شد. چرا باید وقتی یک پیغام را ارسال می‌کنیم بسته‌های اطلاعاتی ما از کشور خارج شود؟ از سوی دیگر هم باید هزینه‌ پهنای باند بین‌المللی را بپردازیم و هم امنیت ما به خطر می‌افتد. طبیعتا این امر منطقی نیست و بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را در طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امورات کشور راه‌اندازی کنم.»

** گزارش کمیسیون‌های امنیت ‌ملی و شوراها درخصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات

بر اساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس قبل از صحبت‌های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت می‌شود. بر این اساس، عباس‌زاده‌مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی گزارشی از نظر مثبت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد. همچنین روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز با بیان موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات منطبق با اسناد بالادستی و واجد شرایط برای این وزارتخانه است.

پس از آن موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات، نظرات خود را درباره خطیب بیان کردند. هرچند که این گزینه از جمله وزرای پیشنهادی پرحاشیه‌ای بود که درباره او مباحث جدی زیادی مطرح شد و در نهایت به مداخله قالیباف و هزینه کردن از اسم رهبری انجامید.

** رضوانی: آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در دوران مسوولیت خطیب قابل دفاع است؟

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات مدعی شد: «آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در دوران مسوولیت ایشان قابل دفاع است؟ آنچه مخالفان مطرح کردند این است که ایشان علی رغم توانایی بالا به موقع وارد نمی‌شود.»

** میرزایی: آیا رهبر انقلاب خطیب را انتخاب کرده‌اند؟

حسین میرزایی نماینده اصفهان هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «آیا رهبر معظم انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات خطیب را انتخاب کرده است؟ مجلس انقلابی تسلیم امر رهبر است، اگر کسانی بر خلاف واقع تایید کسی را به حضرت آقا نسبت بدهند درست نیست، در این روزها اخباری مطرح می‌شود که می‌گویند حضرت آقا خطیب را تایید کرده است، می‌گویند حضرت آقا انگشت خود را روی اسم خطیب گذاشته و تایید کرده است…»

** توضیح قالیباف درباره تایید وزیر پیشنهادی اطلاعات توسط رهبر معظم انقلاب

اما قالیباف کوشید با وسط کشیدن نام و تاییدیه رهبری درباره خطیب موضوع را فیصله دهد. قالیباف در پاسخ به میرزایی توضیح داد: «مسوولیت رییس‌جمهور است که وزرا را تعیین کند و این اتفاق رخ داد. قانون اساسی که بر آن قسم خوردیم در حوزه مسائل امنیتی و سیاست خارجی به شخص رهبری مسوولیت داده و همیشه روال هم به همین گونه است که دولتمردان نظر رهبری را در مورد وزرای مربوطه بگیرند و همه دولت‌های پیشین هم این کار را انجام داده‌اند. آقای رییسی به بنده گفتند نظر آقا را در مورد وزرا پرسیدند و ایشان موافقت کردند.»

** زنگنه: نظر مثبت رهبری درباره وزرا در سطوح امنیتی اخذ می‌شود

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات با تاکید بر این‌که نباید شأن مدیرکل اطلاعات را با شأن یک تشکل دانشجویی در مقابله با فتنه‌ها یکی دانست، اظهار کرد: «همانطور که آقای قالیباف توضیح داد وزرایی که در سطوح امنیتی مشخص می‌شوند نظر مثبت رهبری را اخذ می‌کنند.»

** انتقاد جلالی از عملکرد وزیر پیشنهادی اطلاعات در اتفاقات سال ۸۸

همچنین حسین جلالی عضو هیات‌رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت رییسی از عملکرد او در اتفاقات سال ۸۸ انتقاد کرد. در ادامه قالیباف رییس مجلس به اظهارت جلالی پاسخ داد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات صحبت کرد. او گفت: «سر سوزنی در عملکرد خطیب کاری که بوی انقلابی‌گری کم باشد، ندیده‌ام. آقای خطیب دو بار عزل شد یک بار با نظر شخصی خاتمی و بار دوم با نظر شخصی احمدی‌نژاد. اگر خطیب کج رفته است، احمدی‌نژاد درست رفته است.»

در پایان صحبت‌های موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات به دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت اطلاعات پرداخت.

** خطیب: امیدواریم قدم‌های جدی‌تری در اجرای ماموریت‌های امنیتی نظام برداریم

حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «امیدوارم با حمایت‌های مجلس بتوانیم قدم‌های جدی‌تر، حساس‌تر، تخصصی‌تر و پیچیده‌تر در اجرای ماموریت‌های امنیتی نظام برداریم.»

** موافقت کمیسیون اقتصادی با خاندوزی در نوبت عصر

پس از اینکه زنگ پایان شیفت صبح مجلس به صدا درآمد، نمایندگان یک ساعت و نیم بعد برای نوبت عصر در صحن علنی حاضر شدند تا برنامه‌ها و صلاحیت وزیراقتصاد و امور خارجه را در دستور کار قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در شیفت عصر، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد. خاندوزی که نماینده فعلی مجلس است، از جمله وزرای پیشنهادی است که اکثریت همکارانش موافق حضور او در پست وزارت هستند.

پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: «امروز بیشتر مطالبات مردم در حوزه اقتصادی است و ما انتظار داشتیم دولت وزرای اقتصادی مقبولی به مجلس معرفی کند.» اما معصومه پاشایی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: «آقای خاندوزی از اقتصاد ایران شناخت کافی دارد و اهل تعامل و کسب و کار است.» همچنین محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: «جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب  برای حل مشکلات  در آقای خاندوزی به خوبی دیده می‌شود.»

** موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی امور خارجه

پس از وزیر پیشنهادی اقتصاد، نمایندگان مجلس در شیفت عصر بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار خود قرار دادند. امیرعبداللهیان نیز از جمله وزرای پیشنهادی است که مجلس یازدهم نظر مثبتی درباره او دارد. پیش از سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه را اعلام کرد و از همکاران خود خواست که امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند.

محسن علیزاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه، امیرعبداللهیان را مدیری پلکانی دانست نه آسانسوری و تاکید کرد در مدتی که در مجلس حضور داشته است، توانسته دیپلماسی پارلمانی را فعال کند.

** تنفس نیم‌ساعته مجلس

نمایندگان در جلسه علنی عصر روز گذشته، صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور خارجه را مورد بررسی قرار دادند؛ سپس به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برای تنفسی سی‌دقیقه‌ای جلسه علنی را تعطیل کردند و ادامه جلسه به بعد از ساعت ۱۷ موکول شد. طبق برنامه قرار است بررسی برنامه وزیر بهداشت در دستور کار آنها باشد.

گفتنی است، طی دو روز گذشته بر اساس حروف الفبا، صلاحیت پنج وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، اقتصادی و وزارت خارجه مورد رسیدگی قرار گرفت. بنابراین پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای اعتماد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌شود جلسات بررسی به صورت دو شیفت تا آخر هفته جاری به طول بینجامد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 210667
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا