هیاهو بر سر هیچ

به گزارش جهان صنعت نیوز:   انتشار چنین نامه‌ای، واکنش رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا را در پی داشت. در گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ایران شاخص مرگ ناشی از عوارض ویروس کرونا در افرادی که دو هفته از دریافت دوز دوم واکسن‌شان گذشته بود ۲۰۲۷ نفر اعلام شد. همچنین براساس اعلام این مرکز مرگ افراد واکسینه شده در کشور ۱۰ برابر استاندارد جهانی عنوان شده است.

 این مساله دارای دو بحث است، یکی آنکه واکسن‌های وارداتی که بهتر است بگوییم اهدایی از سوی جهانیان دارای میزان اثربخشی مقبولی در مقابله با واریانت دلتا نبودند و دیگری آنکه زمان طولانی در میان تزریق دوز اول و دوز دوم وجود داشته است. اگرچه به عقیده متخصصان واکسن هیچ فردی را رویین‌تن نمی‌کند بلکه تعداد مرگ و میر و بستری‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین هر فردی بعد از تزریق واکسن قاعدتا اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند به کووید مبتلا می‌شود اما واکسن‌های معتبری که وزارت بهداشت در تهیه آن تعلل کرد از نظر اثربخشی موثرتر بود و دقیقا در این بحران سیاه دلتایی به آن نیاز داشتیم.

چرا که دیروز با ثبت فوت ۶۸۴ تن بر اثر ابتلا به کرونا، رکورد بالاترین رقم فوتی‌های ناشی از این بیماری در ایران شکسته شده است. البته پیش از این محققان بر این باور بودند که بعد از برگزاری مراسم‌های عزاداری ایام محرم و سفر تعداد فوتی‌ها به هزار و ۲۰۰ تن هم می‌رسد. بنابراین این روزها بیمارستان‌ها به همراه بهشت زهرا وضعیت اسفناکی دارد. اعلام این تعداد از افراد جان‌باخته بر اثر ابتلا به کرونا در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند از شمار فوتی‌های ناشی از کرونا بکاهند. اما در ایران به دلیل تعلل در تهیه واکسن‌های معتبر و روند کند واکسیناسیون در حال حاضر ایمنی کادر درمانی که شش ماه پیش واکسینه شدند هم از بین رفته است. در نتیجه ابتلای مجدد افراد واکسینه‌شده و فوت آنها در چنین وضعیتی امری طبیعی تلقی می‌شود. البته یک گمانه آن است که عملکرد ضعیف ناشی از کارایی پایین واکسن‌های موجود در کشور و در واقع وابسته به برند واکسن‌ها بوده است. چرا که وزارت بهداشت به دلیل گرانی برخی واکسن‌ها تصمیم گرفت واکسن‌های ارزان و اهدایی از جمله سینوفارم و اسپوتنیک را وارد کند؛ واکسن‌هایی که در این روزهای سیاه در مقابل واریانت دلتا اثربخشی کمی دارند. در همین ارتباط اخیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که واکسن سینوفارم چینی مصونیت کمتری در افراد مسن ایجاد می‌کنند. از گزارش وزارت بهداشت نیز قابل برداشت است که بیشتر موارد بستری و فوت در سنین ۷۰ سال به بالا رخ داده است که می‌تواند تاییدی بر موضوع فوق باشد. بنابراین وزارت بهداشت به زودی می‌خواهد دوز سوم این واکسن را به افراد مسن تزریق کند. اگر چه قرار است تعداد واکسن فایزر و مدرنا بعد از مرگ سهراب وارد کنند که امیدواریم با وجود جهش‌های عجیب کروناویروس بتوان هر چه سریع‌تر مردم را نجات داد.

با این اوصاف بر اساس آخرین تحقیقات انجام‌شده در فرانسه، احتمال ابتلای یک فرد واکسینه‌شده به بیماری کووید ۱٩ هشت برابر کمتر از احتمال ابتلای افرادی است که واکسن کرونا را هنوز دریافت نکرده‌اند.

اخبار برگزیده

شناسه : 210684
لینک کوتاه :