مدیریت کرونا، ارجح بر توریسم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   ۲۸ اردیبهشت خبری منتشر شد که ترکیه مرز زمینی خود را با ایران باز کرده است. اما مسوولان ایرانی هنوز اجازه تردد مرزی را به این کشور نمی‌دهند. دولت ترکیه بعد از دو هفته مجددا مرزهای زمینی خود را با ایران بست چراکه وارد پیک بعدی کرونا شده بودیم و ترکیه نیز برای مدیریت شیوع کرونا مرزهای زمینی را بست تا اینکه چند هفته بعد خبرهایی از دیوارکشی ترکیه در مرز زمینی با ایران منتشر شد. دولت این کشور دلیل این امر را ممانعت از ورود مهاجران افغان به این کشور عنوان کرده‌اند. بسیاری معتقدند دولت‌هایی مانند دولت ترکیه از پیش می‌دانستند که طالبان قرار است به قدرت برسد. بنابراین به جای پناه دادن به مهاجران افغان، دیوارکشی با ایران را در دستور کار قرار داده است. ایرانی‌ها همچون همیشه علاقه‌مند به سفر به این کشور هستند گله‌مند هستند که چرا مرز زمینی با ترکیه را باز نمی‌کند و این امر دلیل بسیار خوبی دارد؛ مسافرانی هستندکه به آن‌ها چترباز گفته می‌شود. این مسافران از کشورهای همسایه مانند ترکیه و آذربایجان به ایران آمده، یک شب در ایران اقامت کرده و سپس اجناسی مانند خواروبار را خریداری می‌کنند و در کشور خود به چند برابر قیمت می‌فروشند. این چتربازها می‌توانند ناقلان کرونا باشند و عاقلانه نیست که مرزهای‌زمینی باز باشد. ایران نیز مسافرانی مشابه دارد که از مرز زمینی به ترکیه می‌روند و اجناسی خریداری می‌کنند و برمی‌گردند. از سویی دیگر بسیاری از افراد از ایران به طور غیرقانونی به ترکیه می‌روند و درخواست اقامت می‌کنند که افغان‌ها نیز از آن جمله‌اند.

دیوار مدولار

ساخت دیوار مدولار، برج دیده‌بانی و حفر خندق در خط مرزی ترکیه با ایران ادامه دارد. در خط مرزی ۲۹۵ کیلومتری ترکیه با ایران دیوار ساخته می‌شود. ۱۵۲ کیلومتر از خط مرزی دیوار امنیتی ساخته شده و در ۸۵ کیلومتری بعدی نیز این دیوار در حال ساخت است و در ۱۰۹ کیلومتر آن چراغ روشنایی نصب شده است که با استفاده از دوربین‌های حرارتی از عبور شبانه جلوگیری می‌شود. بلوک‌های بتنی در ارتفاع سه متر، عرض ۸/۲ متر و وزن ۷ تنی ساخته شده‌اند و با استفاده از پهپادها و بالگردها منطقه به صورت شبانه روزی تحت نظارت است. ساخت ۹۰ درصد از برج‌های نوری و برج‌های ارتباطی در مرز شرقی تکمیل شده است و به جز دیوار مرزی ایران و ترکیه، دولت این کشور در حال احداث دیوارهای مرزی دیگری است که در حال تکمیل هستند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه گفت که بخش‌هایی از دیوار در آگری و ایغدیر تکمیل شده است و کار در نیمه راه در هکاری است. او افزود: در حال حاضر ، ۱۵۷ کیلومتر (۹۸ مایل) تکمیل شده است و ما تمام آن را به پایان خواهیم رساند. اردوغان گفت این دیوار نه تنها برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی بلکه علیه تروریسم است.

دولت ترکیه به خاطر مسائل امنیتی دیوار کشیده است

فعالان گردشگری معتقدند این که ترکیه در مرز مشترک خود با ایران دیوار کشیده است دلیل بر آن نیست که دولت این کشور نمی‌خواهد ایرانی‌ها به این کشور سفر کنند بلکه صرفا به خاطر مسائل امنیتی است.

ارژنگ انتصاری، فعال گردشگری خروجی به «جهان‌صنعت» گفت: بسیاری از کشورها در مرزهای خود دیوار می‌کشند و دلیل آن مسائل امنیتی است. این امر به آن معنا نیست که ترکیه نمی‌خواهد ایرانی‌ها به این کشور سفر کنند. ایرانی‌ها لغو ویزا هستند و به راحتی می‌توانند سه ماه در ترکیه اقامت داشته باشند اما پس از سه ماه اگر در ترکیه بمانند جریمه می‌شوند.

مرزهای هوایی باز هستند

او افزود: مرزهای هوایی ایران و ترکیه همچنان باز است و بسیاری از توریست‌های ایرانی به این کشور سفر می‌کنند. مرز زمینی بسته است و هنوز مشخص نیست چه زمانی باز می‌شود.

این راهنمای گردشگری در رابطه با دیوارکشی ترکیه در مرز ایران تاکید کرد: برخی از هموطنان ما زمانی که به ترکیه سفر می‌کنند تخلفاتی مرتکب می‌شوند و ترکیه هم ترجیح می‌دهد اگر ایرانی‌ها قصد اقامت در این کشور را دارند، آن‌ها را غربال کند. از سویی دیگر بسیاری از پناهنده‌هایی که از دیگر کشورها به ترکیه می‌روند، مقصدشان اروپا است اما اروپا آنها را نمی‌پذیرد و ترکیه ناچار است به آنها خدمات‌رسانی کند و به نظر می‌رسد دیگر ظرفیت این کشور برای پذیرش پناهنده‌های جدید تمام شده است.

او تاکید کرد: شهروندان افغان نیز حق و حقوق انسانی دارند اما ترکیه دیگر ظرفیت پذیرش پناهنده‌های جدید را ندارد. ایران هم اعلام کرده است تاکنون افغان‌ها بدون مجوز وارد کشور نشده‌اند. از قدیم برای افغان‌ها ویزای توریستی صادر نمی‌شد مگر اینکه پاسپورت کشور دیگری را داشتند. اما ویزای کاری و ویزای اقوام صادر می‌شود.

مرزهای زمینی از طرف ترکیه نیز بسته است

مرزهای زمینی ایران و ترکیه از طرف دولت ترکیه نیز بسته است و تنها دوهفته به طور موقتی باز شده بود.

میکائیل نظری، کارشناس گردشگری آذربایجان شرقی به «جهان صنعت» گفت: ترکیه مرزهای زمینی خود را با ایران بسته و حتی دیوار هم کشیده است. ظاهرا می‌دانستند که طالبان قرار است قدرت را در دست بگیرد و مهاجران افغان قصد دارند به ترکیه بروند و ترکیه با موج شدید پناهنده‌های افغان مواجه می‌شود.

او افزود: مرز زمینی ایران و ترکیه مناطق مختلفی دارد، مناطق هموار، مناطق باز و منطقه‌هایی شدیدا کوهستانی. در نتیجه ترکیه در برخی از مناطق قادر به کنترل عبور پناهنده‌ها از مرزها نبود و به همین دلیل دیوار کشید.

نظری گفت: از طرف دولت ترکیه برای ورود مسافران ایرانی سخت‌گیری‌های بسیار بیشتری اعمال می‌شود.

او در رابطه با خبری که ۲۸ اردیبهشت مبنی بر باز شدن مرزهای زمینی ترکیه منتشر گفت: این اتفاق در مقطع زمانی بسیار کوتاهی رخ داد و دوهفته هم طول نکشید که مرزهای زمینی ایران و ترکیه مجددا از طرف دولت ترکیه بسته شد. اکنون هم برای ورود توریست‌های ایرانی بسیار سخت‌گیری می‌کنند اما اگر ایرانی‌ها اقامت داشته باشند یا ویزای کاری داشته باشند سخت‌گیری‌ها کمتر است.

شرایط سفر به ترکیه

مسافران ایرانی برای اقامت ۹۰ روزه در ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند و همین گزینه یکی از دلایل علاقه به ترکیه در میان گردشگران ایرانی شده است.

در روزهای اخیر بخش گردشگری ایران و ترکیه پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین این دو کشور را مطرح کرده‌اند، بنابراین احتمال دارد پس از بررسی مقامات مربوطه، نیاز به همراه‌داشتن گذرنامه نیز برای سفرهای بین ایران و ترکیه لغو شود.

ترکیه از جمله کشورهایی است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای سفرهای بین‌المللی اعمال نکرد و خیلی زود مرزهای خود را به‌روی مسافران و حتی گردشگران خارجی گشود.

ترکیه برای کنترل شیوع ویروس کرونا در این کشور مرزهای زمینی خود با «ایران» و «عراق» را به‌روی گردشگران بسته است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیصنعت و معدن
شناسه : 210920
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا