چرخه تکراری احیاسازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق آماری که این سازمان ارائه کرده، بیش از ۴۸ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور وجود دارند که از این میزان بالای ۸۰ درصدشان فعال هستند. همچنین  بر اساس اطلاعات منتشرشده رشته صنایع فلزی با ۸/۲۵ درصد، شیمیایی با ۲۲ درصد و غذایی با ۹/۱۶ درصد به ترتیب بیشترین تعداد راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌ و از طریق واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، تامین مالی، اخذ شریک سرمایه‌گذار، تامین مواد اولیه، اجاره به­شرط تملیک، حل مشکلات اختلاف شرکا به چرخه تولید بازگشته‌اند.

طبق گفته مسوولان برای امسال نیز هدف‌گذاری بازگشت ۱۶۰۰ واحد صنعتی راکد و نیمه­تعطیل به چرخه تولید صورت گرفته که تا پایان پنج­ماهه نخست امسال با بازگشت ۴۰۰ واحد تولیدی، ۲۳ درصد از هدف­گذاری مذکور تحقق یافته است. از سوی دیگر اعلام­شده که در این راستا برای ۵۲۹۱ نفر اشتغال­زایی یا تثبیت شغل صورت گرفته و در صورت تحقق احیای ۱۶۰۰ واحد، این میزان به بیش از ۲۸ هزار نفر می‌رسد.

آمار تامل­برانگیز بیکاران صنعتی در سال ۹۹

لازم به ذکر است درچند سال گذشته و به خصوص دو سال اخیر، وزارت صمت همه ساله از هدف­گذاری احیای واحدهای تعطیل خبر داده و در پایان سال نیز آمارهایی در خصوص بازگشت این واحدها به چرخه تولید اعلام می‌کند. به عنوان مثال در سال گذشته ابتدا هدف­گذاری احیای ۱۵۰۰ واحد در دستورکار قرار داشت که این رقم در پاییز ۹۹ به دو هزار واحد افزایش پیدا کرد و در نهایت نیز اعلام شد: ۱۵۵۷ واحد تولیدی تعطیل و نیمه­تعطیل در این سال به چرخه تولید بازگشته و برای ۲۵ هزار نفر نیز اشتغال­زایی صورت گرفت.

این موضوع در حالی جزو راهبرد و سیاست‌های اصلی وزارت صمت در طول سال‌های گذشته قرار گرفته که به گفته ناظران همچنان اثر احیای واحدهای تولیدی در طول این سال‌ها بر رشد اقتصادی و اشتغال کشور نامشخص است. همچنین برخی از کارشناسان معتقدند، با توجه به اینکه مشکل عمده این واحدهای راکد و نیمه­تعطیل، سرمایه در گردش است، تخصیص پول و اعتبار به این واحدها می‌تواند نوعی انحراف از منابع تلقی شود؛ چرا که با توجه به چالش‌های موجود پیش روی تولیدکنندگان، هیچ ضمانتی وجود ندارد که این واحدها دوباره به ورطه تعطیلی کشانده نشوند.

در خصوص اشتغال­زایی نیز برآوردها نشان می‌دهد،  در حالی که آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار سهم اشتغال در بخش صنعتی در سال ۹۸ را ۳۲ درصد برآورد کرده و مسوولان وزارت صمت معتقدند در سایه احیای ۱۶۰۰ واحد راکد طی سال گذشته حداقل ۲۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است، اما طبق آمار همین مرکز اطلاعات راهبردی وزارت کار در سال ۹۹ ریزش بی­سابقه­ای در بخش شاغلان صنعتی کشور اتفاق افتاده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

نامشخص بودن آثار احیای واحدهای تعطیل

در همین راستا، علیرضا حائری عضو هیات مدیره انجمن متخصصان نساجی ایران به «جهان صنعت» توضیح می‌دهد: موضوع احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل‌، چند سالی است که به یکی از هدف‌های وزارت صمت تبدیل شده و در پایان سال نیز با اعلام موفقیت­آمیز بودن این اقدام، آماری از تعداد واحدهای بازگشته به چرخه تولید و اشتغال ایجاد شده در سایه این احیاسازی‌ها اعلام می‌شود. با این حال هم­زمان با اینکه خبر بازگشت واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل به مدار تولید منتشر شده و خبری از میزان واحدهای تعطیل شده در آن سال به گوش نمی‌رسد، مشخصات دقیقی نیز از واحدهای احیا­شده اعلام نمی‌شود. به عنوان مثال پراکندگی استانی این واحدها مشخص نیست و در عین حال اعلام نمی‌شود که بازگشت این تعداد واحد به چرخه تولید  چه اثری بر کاهش قیمت‌ها، افزایش رشد صنعت یا کاهش بیکاری داشته است.

وی در ادامه می‌افزاید: یکی از دلایل ورشکستگی صنایع در ایران، فعالیت زیر ظرفیت آنهاست. با این حال کسی پیگیر نیست که بداند چرا آنها از چرخه تولید خارج شده‌اند؟ وقتی صحبت از بازگشت دو هزار واحد تولیدی می‌شود، این میزان به معنی دو هزار واحد صنعتی و تولیدی جدید است که باید یک تحول بزرگ را در این عرصه رقم بزنند. با این حال همچنان شاهدیم که در این رابطه تحول خاصی صورت نگرفته و تاثیر آن نیز بر تورم، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی نامشخص است.

همچنین لازم به ذکر است سال گذشته، معاون وزیر صمت از وجود حداقل ۷۸۰۰ واحد راکد در کشور سخن گفته است. در این راستا و با فرض بازگشت سالانه۱۲۰۰واحد راکد و نیمه­تعطیل به چرخه تولید، البته به شرط آنکه بر تعداد آنها افزوده نشود، دستکم هفت سال زمان می‌برد که این واحدها به چرخه تولید بازگردند.

ریزش‌ها و رویش‌ها را با هم بسنجیم

از سوی دیگر آرمان خالقی قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این خصوص به «جهان‌صنعت» توضیح می‌دهد: در خصوص آمارهای ارائه شده باید با تامل بیشتری برخورد کرد؛ چرا که آنها به صورت میدانی سنجیده نشده و توسط سازمان‌های صمت استان‌ها یا برخی از واحدها که شمای دلخواه خود را نشان می‌دهند ارائه می‌شود. البته وزارت صمت با توجه به وظیفه ذاتی خود، سعی در راه‌اندازی و مراقبت از واحدهای تولیدی دارد، اما در برخی موارد شاهد هستیم که صدور جواز تاسیس هم به پای راه­اندازی کامل واحدهای صنعتی و تولیدی نوشته می‌شود. این در حالی است که موضوع مهم، به بهره‌برداری رسیدن جوازهای تاسیس و تقاضاهای سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه می‌افزاید: معتقدم که در این رابطه باید ریزش و رویش را با یکدیگر سنجید. زمانی واحدهای جدید وارد چرخه تولید می‌شوند، اما به ازای آنها مقداری نیز از چرخه تولید خارج می‌شوند. واقعیت امر این است که ما ورودی‌ها را می‌بینیم، ولی در مورد پروسه خروجی‌ها از چرخه تولید صحبتی نمی‌کنیم. مثلا در آمارها گفته می‌شود که بالای ۲۰ هزار شغل از احیای واحدهای راکد در سال ۹۹ ایجاد شده، اما گفته نمی‌شود که در همین فاصله چه میزان اشتغال از دست رفته است. به همین دلیل اطلاعات ارائه شده با یکدیگر تطابق ندارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 211182
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا